افزونه جلالی را نصب کنید.
مديرعامل آبفا هرمزگان :

اولویت مان دسترسیِ جمعیت روستایی به آب شرب پایدار است

  • کد خبر : 376
  • 04 تیر 1399 - 12:29
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان وضعيت فعلي آبرساني به شهرها و روستاهاي استان را تشريح و به بيان چالش ها و چشم اندازهاي اين شرکت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، امین قصمی با اشاره به فرار سیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب، افزود: طی سال های اخیر، منابع آبی استان تاثیر زیادی از تداوم پدیده خشک سالی پذیرفته است به طوری که به صرف بارش های سال گذشته نمی توان چندان به آینده آبی هرمزگان خوشبین بود.

وی تصریح کرد: افت کمی و کیفی منابع آب سطحی (چاهها و چشمه ها)، وجود گنبدهای نمکی و تاثیر آن بر شور شدن رودخانه های فصلی، بالا بودن متوسط عمر شبکه های آب آشامیدنی استان و افزایش درصد هدر رفت آب در این شبکه ها به خصوص در مناطق روستایی، کمبود و گاهاً نبود منابع آبی مناسب در دسترس (در شهرهایی نظیر سیریک، بشاگرد، بستک و بندرلنگه) ، کمبود اعتبارات، افزایش قیمت تمام شده پروژه های در دست اجرا و … از عمده مشکلات پیش روی آبفاست که می طلبد تا زمان رفع این مشکلات، مردم با مصرف بهینه آب به طور جدی ما را در خدمات رسانی یاری کنند.

قصمی با بیان اینکه گستردگی خدمات رسانی آبفا پس از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی بیشتر شده است، افزود: در حال حاضر ۹۹.۸ درصد جمعیت شهری و ۹۶ درصد جمعیت روستایی با پوشش ۷۶ درصدی روستاها از خدمات شرکت آب و فاضلاب استفاده می کنند.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای بهبود خدمات رسانی بویژه در بخش روستایی چشم اندازی را تعریف کرده که بر اساس آن اولویت مان دسترسیِ تمام جمعیت روستایی به آب آشامیدنی سالم و پایدار است و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران با پتانسیل بالا جهت احداث تاسیسات نمک زدایی با هدف ایجاد منابع آبی پایدار کمک می گیرد.

مدیرعامل آبفا استان به دیگر برنامه ها در بخش آبرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات شبکه توزیع و مدیریت مصرف با هدف شناسایی دقیق میزان تولید و مصرف به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و همچنین تکمیل و بهره برداری از مجتمع  های آبرسانی روستایی برای برخورداری روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از جمله این برنامه هاست.

وی همچنین با اشاره به حوزه خدمات رسانی در بخش شهری گفت: در حال حاضر ۳۷ شهر و جزیره با ۳۸۱ هزار مشترک در بخش آب و ۷ شهر و جزیره در بخش فاضلاب با ۱۹۳ هزار مشترک از خدمات این مجموعه بهره مند هستند که افزایش ظرفیت منابع آبی برای تامین نیاز مشترکین نیز در دستور کار است.

سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیاردی بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب

به گفته قصمی، افزایش ظرفیت منابع آبی از طریق احداث آبشیرین کن ها از جمله این اقدامات است که می تواند با توجه به وضعیت خشک سالی استان تاثیر زیادی بر منابع آبی پایدار داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در بخش شهری ۱۷ پروژه به ظرفیت ۸۵ هزار و ۷۰۰  متر مکعب در روز و در بخش روستایی ۲۲ پروژه به ظرفیت ۳۶ هزار و ۶۳۸  متر مکعب در روز  تامین کننده آب استان است که البته رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند فعالیت های بیشتری است که در چشم انداز شرکت و آب و فاضلاب هرمزگان تعریف شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز استان از محل آب شیرین کن ها در بخش شهری دو پروژه به ظرفیت ۶۲ هزار متر مکعب در شبانه روز در قالب فاز نهایی آب شیرین کن بندرعباس و آبشیرینکن سیریک و در بخش روستایی ۱۱ پروژه به ظرفیت ۲۱ هزار متر مکعب در شبانه روز در دست اجراست.

وی با بیان اینکه پروژه های دیگری نیز در بخش تولید آب از محل آبشیرین کن ها در دست مطالعه است، گفت: عملیات احداث  3 پروژه به ظرفیت ۶۱ هزار متر مکعب در شبانه روز در حوزه تامین آب شهرها (بندرعباس، چارک و پارسیان) و یک پروژه نیز به ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز در بخش روستایی (سلخ قشم) بزودی آغاز خواهد شد.

قصمی در پایان افزود: ۵۴ پروژه در این بخش به ارزش ۱۳ هزار و ۵۴۳  میلیارد ریال اجرا یا در دست اجراست که با توجه به توسعه روز افزون جمعیت و سرمایه گذاری ها نیازمند اعتبارات بیشتری در این زمینه هستیم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=376

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها