افزونه جلالی را نصب کنید.
در کارگروه شیلات با محوریت صنعت پرورش ماهی در دریا(قفس) مطرح شد:


پرورش ماهی در قفس گامی موثر در جهش تولید استان هرمزگان

  • کد خبر : 1081
  • 09 مرداد 1399 - 12:41
پرورش ماهی در قفس گامی موثر در جهش تولید استان هرمزگان
درنشست تخصصی کارگروه شیلات از پرورش ماهی در دریا( قفس) به عنوان گامی موثر در جهش تولید استان هرمزگان یاد شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی شیلات هرمزگان، استاندار هرمزگان در این نشست که با محوریت بررسی مشکلات وچالش های فراروی صنعت تکثیر ماهیان دریائی و پرورش ماهی در دریا(قفس) در استان هرمزگان برگزار شد گفت: در مطالعات و ظرفیت یابی های پروش ماهی در قفس باید مراقب بود با دیگر ظرفیت هاو صنایع موجودر در مناطق ظرفیت یابی شده تداخل نداشته باشد.

فریدون همتی با بیان اینکه جامعه صیادان موجود شناخت خوبی به دریا و آبزیان دارند خواست تا از صیادان حمایت شود تا بتوانند به این صنعت ورود کنند و محور این صنعت قرار گیرند.

این مقام مسئول در رابطه با تخصیص ارز به این صنعت گفت:پیشنهاد میگردد تمامی سرمایه گذاری های در حوزه خلیج فارس و دریای عمان از جمله پرورش ماهی در قفس  بیمه آنها را خود دولت بر عهده بگیرد تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بدون شک آبزی پروری ارز آوری به دنبال خواهد داشت گفت: زیر کشت رفتن تمامی اراضی مستعد آبزی پروری استان در اولویت برنامه های استانداری هرمزگان قرار دارد.

استاندارهرمزگان بابیان اینکه ظرفیت و ذخایر دریای استان محدود است ساماندهی بالغ بر ده هزار شناور بی هویت در استان هرمزگان را خواستار شد .

وی با اشاره به ظرفیت های صید و صیادی در آبهای دور گفت: امید است استان هرمزگان شاهد اعطای مجوز صید در آبهای دور و اقیانوس ها باشد ،چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید ظرفیت های آبهای دور نیز به چرخه اقتصادی کشور وارد می شود.

در ادامه این نشست معاون وزیر ورئیس سامان شیلات ایران با اشاره به حمایت های خوب در مجموعه استان هرمزگان و استانداری هرمزگان گفت: خوشبختانه استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی به ویژه صید و صیادی و آبزی پروی رتبه اول شیلات کشور را داردکه این مهم بیانگر ظرفیت بالای استان در زمینه شیلات است.

نبی ا… خون میرازیی  با اشاره به قرار گرفتن کشور در شرایط ظالمانه ای گفت: بدون شک در این شرایط تسهیلات کم بازده  می تواند نقش بسزایی داشته باشد .

وی با اشاره به حمایت های همه جانبه شیلات از بخش خصوصی گفت: در خصوص اسکله و موج شکن های صیادی واگذاری مدیریت آنها از برنامه های دولت است که فرصت خوبی می تواند برای سرمایه گذاری باشد.

 معاون وزیر ورئیس سامان شیلات ایران در این نشست تصریح کرد: رویکر دسازمان شیلات ایران اولویت داشتن جامعه صیادی در ورود به پروش ماهی در دریا است.

این مقام مسئول افزود:سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی امور آبزی پروری در کشور با توجه به مزایای طرح های پرورش ماهی در دریا(قفس) همچون افزایش تولید و بهره وری،استفاده بهینه از منابع موجود و کمک به اشتغال بیشتر همواره در تلاش برای توسعه این صنعت بوده است.

نبی ا… خون میرازیی با اشاره به اینکه استان هرمزگان همواره به عنوان پیشگام و قطب پرورش ماهی در دریا مطرح بوده است گفت: خوشبختانه میزان تولید ماهی در قفس کشور در سال۹۸ بالغ بر ۱۴هزار تن بوده است که از این میزان استان هرمزگان توانسته بالغ بر ۵هزار و ۹۰۰تن را به خود اختصاص دهد.
وی استفاده از پهنه های آبی شور کشور به علت محدودیت منابع آب شیرین کشور،دستیابی به تولید ۲۰۰ هزارتن تا پایان برنامه ششم و ۴۰۰ هزارتن در افق ۱۴۰۴ ،انتقال دانش فنی و بومی سازی فن آوری ساخت، نصب و راه اندازی قفس های پرورش ماهی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز، توسعه آبزی پروری دریایی به منظور کاهش فشار بر صید و حفظ گونه های با ارزش اقتصادی و محیط زیست، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و صادرات محصولات شیلاتی ،توسعه اکوتوریسم دریایی و اشتغالزایی در جوامع محلی از اهم برنامه ها و اهداف ملی سازمان شیلات ایران برای این صنعت خواند.

در ادامه احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه پروش ماهی در قفس می تواند یک عامل موفق برای تحقق برنامه ششم توسعه باشد گفت: رفع موانع و مشکلات سد راه این صنعت عزم جدی همه دست اندر کاران را طلب می کند.
احمد مرادی با تشکر از استاندار هرمزگان و ریاست سازمان شیلات ایران در انتصاب نیروی بومی به سمت مدیرکل شیلات
هرمزگان گفت: توقعاتی که از نمایندگان در رفع مشکلات این صنعت می رود ما به عنوان وظیفه خود می دانیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرمزگان نقش مهمی در فعالیت های شیلاتی کشور دارد گفت: خوشبختانه استان هرمزگان توانسته سهم ویژه ای از تولیدات شیلاتی را به خود اختصاص دهد.

دکتر محمد آشوری دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن تشکر از انتصاب مدیرکل جدید شیلات هرمزگان و با بیان اینکه شیوه بهره برداری از دریا ازصیادی  به سمت آبزی پروری در حال حرکت است گفت : صید و صیادی باید اقتصادی باشد و با ورود صیادان به آبزی پروی می توان شاهد اتفاقات خوب بود.

محمد آشوری سختی تسهیلات بانکی و تامین وثیقه برای اخذ تسهیلات را از مشکلات سرمایه گذاری در این صنعت خواند و گفت:  تا ثبات ارزی نباید تولید را رها کرد چراکه مزیت های صنعت آبزی پروری می تواند پیشگام توسعه ملی باشد.

علی باقرزاده همائی در نشست با سرمایه گذاران و صاحب نظران پرورش ماهی در قفس ضمن قدردانی از حمایت های جدی استاندار ،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و وزارت جهادکشاورزی گفت: دولت در سایر بخش های کشاورزی حمایت هایی دارد که در بخش آبزی پروری نیز انتظار ارتقای حمایت های دولت می رود .

 وی افزود : خواستار ورود جامعه محلی به صنعت آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس هستیم که در این خصوص بایستی ردیف بودجه ای را به این صنعت اختصاص دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه به موانع تامین نهاده ها برای صنعت آبزی پروری اشاره کرد و ابراز داشت: کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی داشته و در کمکها نیز بایستی به صورت خاص این بخش دیده شود.

این مقام مسوول در پایان افزود: چنانچه کمکها در موعدزمانی به بخش کشاورزی اختصاص یابد بهره برداران این بخش رغبتی وافر برای سرمایه گذاری خواهند داشت.

در این نشست همچنین مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه خوشبختانه استان هرمزگان توان بالایی در پروش ماهی در قفس(دریا)دار د گفت: مناطقی همچون قشم،هرمز،بندرلنگه، ابوموسی، جاسک و سیریک از ظرفیت های ویژه ای برخوردار هستند.

عبدالرسول دریایی از پروش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح های مهم و موفق اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس(دریا) در دهه ۸۰ از جزیره هنگام آغاز شده و در سالهای اخیر با حمایت دولت، توسط بخش خصوصی بالغ بر ۵۰  قفس در استان خوشبختانه به چرخه تولید وارد شده اسن.

وی تصریح کرد: در فاز اول مطالعات بالغ بر ۱۲ هزار هکتار اراضی پشتیبانی پرورش ماهی در دریا شناسایی شده که خوشبختانه توانسته ایم توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشیم.

دریایی با بیان اینکه بیشترین ظرفیت این صنعت بین استان های جنوبی کشور  است که برای استان هرمزگان تا پایان برنامه ششم توسعه، بالغ بر ۴۰ هزار تن پیش بینی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد تا کنون برای تولید  بالغ بر ۱۰۵ هزار تن پروش ماهی در قفس(ردیا) در استان هرمزگان مجوز صادر شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با باین اینکه تا انتهای سال ۹۸ حدود ۶۰ مجوز پروش ماهی در دریا و یازده مجوز تکثیر ماهیان دریایی در استان صادر شده است افزود:  همچنین گونه های سوکلا، صبیتی،سی باس، حلواسفید ، شانک اروپایی،هامور و راشگو را مناسب پروش ماهی در قفس برای خلیج فارس خواند.

دریایی ورود جامعه صیادی به صنعت آبزی پروری استان را موفقیت آمیز خواند و گفت: هرمزگان علاوه بر برخورداری از تعاونی های نمنونه صیادی در کشور ،خوشبختانه توانست نمونه های خوبی نیز در زمینه آبزی پروری به خود اختصاص دهد که بعضاَ از صیادانی هستند که به آبزی پروری ورود کرده اند.

وی نیازمند بودن این صنعت به تخصیص ارز دولتی را یکی از ملزمات امروز این صنعت خواند و گفت: توسعه و خودکفایی این صنعت نیازمند تخصیص ارز دولتی و همچنین حمایت همه جانبه مسئولان دولتی است که در صورت تحقق این مهم شاهد اتفاقات خوبی در مسیر جهش تولید و خودکفایی صنعت پروش ماهی در دریا خواهیم بود.

این مقام مسئول عدم تخصیص ارز دولتی،اعطا نشدن نشان تسهیلات بانکی کم بهره،مقررات سخت گیرانه بانکی برای اعطای تسهیلات،تخصیص ناکافی اعتبارات عمرانی مورد نیاز برای مطالعات و ایجاد زیر ساخت ها، مقررات سخت گیرانه وزارت صمت در قبال این پروژه اقتصاد مقاومتی برای واردات بخشی از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این صنعت، عدم پوشش بیمه ایی مناسب و … را از  اهم مشکلات و چالشهای پیش روی صنعت تکثیر و پروش ماهیان دریایی در استان هرمزگان خواند.

در ادامه اسحاق تندرو  مدیر عامل تحادیه تعاونی های سراسری کشور و استان ضمن تشکر از پیگیری های مسولین استان و شیلات در خدمت رسانی به جامعه صیادی گفت: بدون شک صیادان نیز خواهان مشارکت در صنعت آبزی پروری به ویژه پرورش ماهی در دریا  هستند .

گفتنی است در این نشست مدیران محترم  دستگاه های مرتبط ، متقاضیان ،سرمایه گذاران طرح، صاحبنظران به بیان دیدگاه ها، چالش ها و راه حل ها برای رفع موانع این صنعت پرداختند.

در پایان این نشت طی لوح تقدیری به امضای وزیر جهاد کشاورزی از همتی استاندار هرمزگان تقدیر شد و همچنین از  ایرج حیدری معاون استاندار هرمزگان، صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان،علی باقرزاده همائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان طی حکمی به امضای معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها