افزونه جلالی را نصب کنید.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان عنوان کرد:

توسعه زیرساخت‌های کشاورزی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید

  • کد خبر : 1236
  • 30 مرداد 1399 - 18:34
توسعه زیرساخت‌های کشاورزی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید
رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان گفت: در دولت تدبیر وامید بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیرساختی حوزه کشاورزی و دامپروری در استان هزینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر علی باقرزاده همایی بعدازظهر امروز در نشست خبری آنلاین به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در سال ۹۲ بالغ بر ۳۴۰۰ تن ظرفیت تولید داشتیم که اکنون به ۳۳ هزار تن رسیده است و ۱۳ هزار هکتار اراضی جدید را نیز واگذار خواهیم کرد که اتفاق بسیار بزرگی در استان بشمار می‌رود.
وی افزود: این اقدام در راستای جهش تولید است که ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید برای ما ایجاد می‌کند که یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور بدنبال خواهد داشت.
این مسوول درباره پروژه‌های هفته دولت ابراز داشت: ۱۵۲ پروژه در بخش کشاورزی با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار شامل صنایع تبدیلی، سامانه‌های آبیاری تحت فشار، شبکه روستایی، جاده بین مزارع ۱۸ کیلومتر، کانال‌های آبیاری، احیای قنوات، واحد تولیدی پرورش شتر و بز با اشتغال ۶۲۰ نفر در استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
باقرزاده همچنین اظهار کرد: میزان تولید در بخش کشاورزی و باغداری در هرمزگان به ۲.۹ میلیون تن رسیده است.
این مسؤول با بیان این که با اجرای روش‌های علمی، مشاوره در زمینه کشت و آموزش کشاورزان توانسته‌ایم رکورد تولید ۱۶۰ تن گوجه در هکتار را بشکنیم و در زمینه پیاز نیز به ۱۲۰ تن تولید در هر هکتار در استان رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: منفعت این رشد تولید متوجه کشاورزان و تولیدگران است.
وی ادامه داد: اجرای ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان را در دستور کار داریم و این ها موجب جهش‌های خوبی در زمینه تولید بخصوص با رویکرد صادرات خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی درباره اقدامات بزرگ انجام شده در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در زمینه کشاورزی گفت: در این دولت بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیرساختی حوزه کشاورزی و دامپروری در استان هزینه شده است. ۱۶۰۰ هکتار از اراضی استان تحت آبیاری مکانیزه قرار گرفته است.
باقرزاده همچنین درباره توزیع یارانه نهاده‌های دامی بیان داشت: در سویا و ذرت و جو توزیع یارانه دامی داریم که جامعه هدف ما مشخص بوده و این توزیع بر پایه سامانه‌ای که در وزارتخانه تعریف شده است، صورت می‌گیرد و اگر فرد جوجه‌ریزی نکرده باشد، نمی‌توانیم سویا و ذرت در اختیار آنها بگذاریم و ما مکلف به رصد آنها هستیم و برای رساندن این نهاده‌ها به تولیدکننده اصلی تلاش می‌کنیم.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: در بحث لیمو دو کارخانه در میناب و رودان داشتیم که اکنون در چرخه بهره‌برداری نیستند ولی کار خوبی که امسال توسط فرمانداری میناب صورت گرفت، ساماندهی کارگاه‌های بسته‌بندی بود که محصولات با کیفیت پایین به بازار نرسد و راهی مراکز آبلیموگیری و خشک‌کنی شود.
باقرزاده تصریح کرد: امسال رشد تولید لیمو به میزان ۱۰۰ هزار تن در استان داشتیم اما با همت خوبی که صورت گرفت، موجب شد تا قیمت این محصول به کمتر از ۷۵۰۰ تومان نرسد.
باقرزاده در ادامه بیان داشت: نصب آبشیرین‌کن بر چاه‌ها با محیط زیست و آب منطقه‌ای است و وزارت نیرو متولی این بخش است. آب شور برای خاک مضر است و کیفیت آب هرچه بالاتر برود برای کشاورزی مفیدتر است و خاک در امان می‌ماند و محصول بیشتری تولید می‌شود. رعایت شرایط زیست‌محیطی و بررسی وضعیت پساب آن ضروری است و افت کیفیت آب در سال‌های اخیر در استان سبب شده تا کشاورزان به سمت استفاده از آبشیرین‌کن حرکت کنند.
وی توصیه کرد: افرادی که برای این منظور اقدام می‌کنند، لازم است تا وارد توسعه برنامه‌های گلخانه‌ای شوند تا به برداشت کمتری نیاز باشد و محصول بهتری نیز تولید شود. البته وزارت نیرو در مواردی به جز گلخانه، برخورد می‌کند و آبشیرین‌کن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. با این روش در منطقه کهورستان بیش از ۱۰۰ هکتار مجوز برای ایجاد گلخانه داده شده است و مردم راغب به تولید در بخش گلخانه شده‌اند.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص خسارت سیل به بخش کشاورزی عنوان کرد: خسارت سیل در سال گذشته بسیار زیاد بود، در دی ۹۸ و فروردین ۹۹ مجموعا به۲۰ هزار اراضی ما خسارت وارد شد که ۲۸۲ میلیارد تومان خسارت ثبت شد و دولت دو مصوبه داد که مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار از تسهیلات و کمک بلاعوض و توسعه زیرساخت‌ها به استان تخصیص یافت.
باقرزاده یکی از تمهیدات وزارت جهادکشاورزی را تلاش برای تولید کودهای فسفاته همانند کود اوره در کشور اعلام داشت و افزود: با افزایش تولید داخلی می‌توان این نهاده‌ها را تأمین و مشکل کشاورزان را حل کرد. تا زمان رسیدن به توان تولید داخلی مقرر شده برای تأمین نهاده‌ها از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده شود تا بتوانیم به نقطه مناسبی در تولید داخل برسیم.
این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات ظرف یکسال گذشته به بخش کشاورزی این استان اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: امسال یکی از بزرگترین طرح‌های بخش کشاورزی با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری در ۳هزار و ۷۵۰هکتار از زمین‌های میناب با هزینه ۷۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد که مشکلات بسیاری از کشاورزان این شهرستان را حل شد.
باقرزاده یادآور شد: افتتاح مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، باعث شد که ۷۵۰ نفر در این زمینه مشغول به کار شوند و گام بزرگی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی زمین‌های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند میناب برداشته شد.
وی اظهار داشت: شهرستان میناب به عنوان قطب کشاورزی در ۹۰کیلومتری شرق هرمزگان گرفته که دارای شاخص‌هایی شامل ۴۱هزارهکتار معادل ۴۴۸ هزارتن تولید محصولات زراعی و ۲۲ هزارهکتار معادل ۱۵۷ هزارتن محصول باغی به طور سالیانه است.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تصریح کرد: ۱۱۸هزار هکتار از مجموع ۱۵۶هزار هکتار زمین‌های کشاورزی به آبیاری تحت فشار(قطره‌ای) با راندمان ۷۰درصد مجهز شده که این امر هرمزگان را در کشور پیشرو کرده است.
وی با اشاره به عملکرد خوب صنعت شیلات در واگذاری زمین و توسعه پرورش میگو ابراز داشت: در سال ۹۲، سه هزار و ۴۰۰تن میگوی پرورشی در استان تولید شده که سال۹۹ به ۳۳هزار تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸هزار هکتار زمین برای پرورش میگو به بهره‌برداری رسیده که تا پایان دولت به ۱۲هزار هکتار جهش پیدا خواهد کرد.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: افزایش زمین‌ها به ۵۰هزار هکتار را در دستور کار سال جهش تولید داریم که توانسته‌ایم با تولید ۲۰۰هزار تن میگوی پرورشی یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها