افزونه جلالی را نصب کنید.
بررسی وضعیت آبِ حوزه مرکزی در نشست با نماینده مردم هرمزگان در مجلس؛

اجرای ۷۲ پروژه آبرسانی در حوزه مرکزی استان

  • کد خبر : 1440
  • 17 شهریور 1399 - 21:47
اجرای ۷۲ پروژه آبرسانی در حوزه مرکزی استان
وضعیت آب شهرستان های حوزه مرکزی استان در نشست مديرعامل آبفا با احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

امین قصمی مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان در این نشست با تاکید بر ضرورت مشارکت مردمی در تکمیل پازل آبرسانی به روستاها, از آمادگی این مجموعه برای اجرای طرح های مشارکتی در قالب اصلاح و اجرای شبکه توزیع آب روستایی و شهرک های جدید خبر داد و گفت: در صورت آمادگی دهیاران و به منظور تسریع در روند آبرسانی، بخشی از پروژه های این حوزه به صورت مشارکتی انجام خواهد شد.

وی به پروژه های حوزه مرکزی استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۲ پروژه آبرسانی شامل؛  12 پروژه در شهرستان خمیر، ۳۷ پروژه در شهرستان بندرعباس، ۱۴ پروژه در شهرستان حاجی آباد و ۹ پروژه در شهرستان قشم در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴۱۹ میلیارد ریال در حال اجراست.

مدیرعامل آبفا استان با بیان اینکه هرمزگان به طور ذاتی با کمبود آب مواجه است، برخی از مشکلات پیش بینی نشده از جمله خرابی تاسیسات، قطعی برق، شکستگی لوله ها و سرقت از تاسیسات برقی را نیز از جمله دلایل موثر بر قطعی های آب اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به فصل گرما و افزایش مصرف در برخی مناطق استان، با کمبود آب مواجه هستیم و آبفا با توجه به ظرفیتی که در اختیار دارد، اقدام به توزیع آب می کند.

قصمی در این رابطه با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در مناطق روستایی، تصریح کرد: نقش مردم و شوراها در این زمینه تاثیرگذار است که امیدواریم با مشارکتی که صورت می گیرد شاهد مصرف بهینه آب در استان باشیم.

کمبود منابع مالی؛ مشکل همیشگی

وی همچنین فرسودگی شبکه توزیع بویژه در مناطق روستایی را از دیگر  دلایل افت فشار آب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۶ هزار کیلومتر از شبکه آب روستایی فرسوده است که اصلاح آن مستلزم رفع مشکل همیشگی کمبود اعتبار و منابع مالی لازم است.

مدیرعامل آبفا در تشریح مشکلات روستاهای حوزه مرکزی، دلایل قطعی های مکرر آب  در منطقه سرخون  را سرقت تاسیسات برق چاه ها و ایستگاه های پمپاژ بیان کرد.

وی در ادامه به تامین آب روستاهای شمال و شمال غرب بندرعباس اشاره کرد و افزود: تاسیسات فعلی جوابگوی تامین آب مشترکین این روستاها نیست که در این رابطه پروژه خط انتقال جدید با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

تمرکز آبفا بر رفع مشکلات آب روستاها

به گفته قصمی، در حوزه مرکزی، تمرکز آبفا بر رفع مشکل آب روستاهای شمال بندرعباس و جزیره قشم است تا مشکلات موجود مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه شهرک های جدید روستایی فاقد زیرساخت آبرسانی است، گفت: شهرک گیاهدان قشم یکی از این شهرک هاست.

مدیرعامل آبفا افزود: اجرای زیر ساخت آب این شهرک در حوزه وظایف آبفا نیست اما آمادگی داریم شبکه آبرسانی  شهرک گیاهدان را بصورت مشارکتی با اهالی اجرا کنیم.

وی همچنین افزود: تعدادی از روستاهای جزیره قشم از جمله گیاهدان، پی پشت،تورگان و … فاقد شبکه آبرسانی هستند که عملیات آن در حال اجراست.

قصمی به مشکلات دو آبشیرین کن سوزا و گوران اشاره کرد و افزود: این دو آبشیرین کن توسط بخش خصوصی اداره می شود که پلن بازسازی آن نیز تهیه کرده ایم.

در این جلسه همچنین وضعیت آب فارغان، باغات، مزرعه، سراح احمدی، پیرچیلی تخت، بنوبند، گوین، مهدی آباد فین، قادهار، دهنو، نانگ، شمیل، چاه عالی،رمچاه، طولا و…مورد بررسی قرار گرفت.

مشارکت مردمی عاملی مهم در تسریع روند آبرسانی

احمد مرادی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به مشکلات آب روستایی حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: دراین زمینه دهیاران و شوراها مشکلات خود را به ما منتقل می کنند که بر حسب وظیفه ما نیز این موضوعات را پیگیری می کنیم.

وی به مشکلات آب روستاهای بندرعباس، قشم، حاجی آباد و خمیر اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب نیز تلاش های زیادی کرده که مشارکت مردمی می تواند به تسریع پروژه ها کمک کند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها