افزونه جلالی را نصب کنید.
دکتر طهرانچی در مراسم افتتاح مجموعه آموزشی اداری واحد بندر خمیر:

دانشگاه آزاد اسلامی به فکر اشتغال جوانان و توسعه فرهنگی است

  • کد خبر : 1522
  • 21 شهریور 1399 - 10:34
دانشگاه آزاد اسلامی به فکر اشتغال جوانان و توسعه فرهنگی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید مبتنی بر شرایط سرزمینی، نوع زندگی مردم، موضوعات و چالش‌ها، کارکرد داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح مجموعه آموزشی و اداری واحد بندر خمیر و کلنگ‌زنی پژوهشکده تالابی و مجتمع آموزشی مدارس سما واحد بندر خمیر ، گفت: شهرنشینی و توسعه شهری که در غرب اتفاق افتاد، با محوریت دانشگاه بود؛ اما سؤال اینجاست که چرا در کشور ما که تجربه ورود دانشگاه به شهرها را داشت، توسعه شهری اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: اگر این موضوع را واکاوی نکنیم، مسیری که امروز سنگ بنای آن را در شهرستان بندر خمیر گذاشتیم، آینده روشنی نخواهد داشت و امید مردم از دست می‌رود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سؤال باید گفت وارد کردن دانشگاه به کشور، مانند آوردن گل مصنوعی بود که نتوانست شرایط خود را با فضای کشور ما وفق دهد. اگر دانشگاه را همچون گل طبیعی وارد می‌کردیم و به اقتضای آن، شرایط رشد آن را فراهم می‌کردیم، می‌توانستیم شاهد توسعه شهرها هم باشیم.

دانشگاه باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه و شهر، به زیست‌بوم و شرایط آن توجه داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید مبتنی بر شرایط سرزمینی، نوع زندگی مردم، موضوعات و چالش‌ها، کارکرد داشته باشد، گفت: اشکالی که به دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی وارد است، این است که به‌عنوان نمونه رشته صنایع غذایی در شهرهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی یکسان تدریس می‌شود، درحالی‌که باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه و شهر باشد و به زیست‌بوم و شرایط هر منطقه توجه داشته باشیم.

وی افزود: طبیعی است الگوی خارج از زیست‌بوم رشد نمی‌کند؛ همان‌طور که گل سردسیری در بندر خمیر یا نخل‌های جنوب در شهرهای شمالی رشد نخواهد کرد، بنابراین دانشگاهی که در بندر خمیر فعالیت می‌کند باید برای این شهرستان باشد.

وی تأکید کرد: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی اجتماعی و از مردم برای مردم است که در هسته آن علم و فرهنگ و در پوسته آن اقتصاد، اجتماع و فناوری قرار دارد. چنین دانشگاهی می‌تواند برای مردم امیدآفرین، برای جوانان اشتغال‌آفرین و برای توسعه منطقه‌ای برنامه‌محور باشد.

اگر به دنبال توسعه هوشمند هستیم، باید دانشگاه رشدیابنده داشته باشیم

دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم توجه به ابعاد مختلف صنعت گردشگری، گفت: برای تقویت گردشگری باید مطالعات اجتماعی، مراقبت‌های اجتماعی و همه ابعاد این صنعت را مطابق با زیست‌بوم در نظر گرفت، چرا که شاهد آن هستیم که میلیون‌ها نفر به شمال کشور سفر می‌کنند، اما ضریب بیکاری استان‌های شمالی کاهش نمی‌یابد، بنابراین اگر به دنبال توسعه هوشمند هستیم، باید دانشگاه رشدیابنده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با محبت به فرزندان این سرزمین نگاه می‌کند، تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به فکر اشتغال جوانان و توسعه فرهنگی است. دانشگاه این دقت را دارد و باید با همین نگاه کار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از مردم خوب شهرستان بندر خمیر، گفت: به‌عنوان یک خدمتگزار اعلام می‌کنم که کل شبکه دانشگاه آزاد اسلامی را برای توسعه بندر خمیر به کار می‌گیریم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های موضوعی تعریفی ندارد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر خمیر درواقع دارای دو دانشکده خواهد بود؛ یکی «دانشکده مهارت و کارآفرینی» و دیگری «دانشکده تالاب و بندرها». در «دانشکده مهارت و کارآفرینی» برای مشاغل عمومی شهر برنامه‌ریزی و آموزش ارائه می‌شود و در «دانشکده تالاب و بندرها» گروه‌های تخصصی حقوق، محیط‌زیست، اقتصاد، مهندسی عمران، شیمی، علوم پایه و… متناسب با تخصص این دانشکده فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر خمیر یک مرکز مستقل ذیل دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان فعالیت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید به نحوی حرکت کنیم که بهترین امانت‌دار مردم منطقه و شهرستان بندر خمیر باشیم تا فرزندانشان را به ما بسپارند تا به آنچه می‌خواهند، در دانشگاه آزاد اسلامی دست یابند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1522

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها