افزونه جلالی را نصب کنید.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات:

بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد قابلیت ماندن در دانشگاه های سطح یک را دارند

  • کد خبر : 3558
  • 15 اسفند 1399 - 21:56
بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد قابلیت ماندن در دانشگاه های سطح یک را دارند
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد را دارای قابلیت های خوب و ممتاز دانست و گفت: برخی از واحد های دانشگاه آزاد می توانند با داشتن قابلیت های علمی، پژوهشی و فناوري در سطح دانشگاه های تراز اول باقی بمانند.

غلامحسین رحیمی  در نشست با هئیت رئیسه و مسئولان پژوهشی دانشگاه آزاد بندرعباس با تاکید بر داشتن نگاه کلان به دانشگاه های کشور گفت: موسسات آموزش عالی باید در حوزه فعالیت های علمی و پژوهشی خود به گونه ای عمل کنند که دارای قابلیت های قابل قبولی باشند.

وی افزود: روند توسعه در دانشگاه های کشور اگر بر پایه توسعه و پیشرفت نباشد بدون شک در چند سال آینده شاهد دانشگاه های توسعه یافته سطح یک و دانشگاه هایی که سطح یک تلقی نمی شوند خواهیم شد که باید نگذاریم حجم این خلا در فضای اموزشی کشور گسترده شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: کیفیت افزایی، مهارت اندوزی، تولید علم و… باید به گونه ای باشد که مراکز و موسسات علمی جایگاه خود را بیابند و علاوه بر پاسخگویی به تقاضا، در نقش پذیری و توسعه علمی خود با تاکید بر ارتقای کیفیت و تاثیر گذاری بر منطقه ، نقش ایفا نماید.

وی اثر بخشی اجتماعی  دانشگاه ها را یکی از مولفه های مهم در موفقیت و توسعه آن دانشگاه دانست و تاکید کرد : ارزیابی این اثر بخشی در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…  نشان از موفقیت یا عدم موفقیت آن دانشگاه در منطقه دارد.

رحیمی یادآور شد: امروز مطالبه جامعه  از دانشگاه تنها آموزشی نیست بلکه باید  توسعه زیر ساخت ها، سنجش عملکرد دانشگاه ها، جذب منطقی دانشجو با نیاز کشور ، حرکت راهبردی در مسیر هدفمند و منطقی در نظر داشتن شاخص های آموزش عالی و… به شکلی صورت بگیرد که دانشگاه بتواند جایگاه خود را در سطوح بالای علمی حفظ نماید.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی را قابل قبول خواند وگفت: بسیاری از این دانشگاه ها توانسته اند خود را در رده های بالای علمی نگه دارند و در آینده به دانشگاه های سطح یک مبدل شوند که در این جایگاه ماندن و رسیدن به آن نیاز به همت همه جانبه، تلاش  و جهاد علمی لازم دارد.

این مقام مسئول هیئت علمی دانشگاه را مهمترین شاخص توسعه ورشداموزش عالی دانست و تاکید کرد: چنانچه هیئت علمی ما نتواند مقاله های خود را در ژورنال های معتبر بین الملی منتشر کننداین نشان از ضعف و افت کیفیت علمی ما دارد که باید به آن توجه زیاد و دقیق شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست گزارشی از وضعیت موجود  دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ارائه کرد و گفت: دانشگاه آزاد در استان با تنوع و توزیع رشته های متعدد و مورد نیاز هر منطقه سعی کرده تا بتواند با در نظر گرفتن پتانسل و ظرفیت هر منطقه  در توسعه رشته موفق عمل کند.

احسان کامرانی افزود: رشته های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر، منابع طبیعی و کشاورزی بر اساس نیاز سنجی در شهرهای استان گسترده شده و این دانشگاه چهل درصد از بار آموزش عالی استان را بر دوش دارد .

وی گفت : ایجاد مراکز ، مزارع، گلخانه های تحقیقاتی ، مراکز رشد، سرای نوآوری، هسته های فن آور، شرکت های دانش بنیان و ایجاد آزمایشگاه های معتمد و مادر در کنار توجه به پتانسیل دریا با راه اندازی مرکر تحقیقاتی علوم و فنون دریایی با تاکید بر امنیت غذایی  از جمله فعالیت های علمی و پژوهشی در راستای تولید ثروت و توجه به نیاز جامعه؛  راه اندازی و در حال توسعه است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خاطرنشان ساخت؛ تولید بذر هیبریدی در استان ، توسعه مزارع تحقیقاتی خرمای پیارم و صیفی جات در شمال، شرق و غرب استان ، راه اندازی مزارع تحقیقاتی در کنار زمین های پرورش میگو  در بندرعباس و قشم، توسعه  و تولید محصولات برای تجاری سازی همراه با بازاریابی و کیفیت افزایی، از دیگر برنامه ها و فعالیت های دانشگاه در این عرصه به شمار می رود.

رئیس دانشگاه آزاد بندرعباس، وجود استادان مجرب، فضای آموزشی قابل قبول، تنوع رشته ها، امکانات و تجهیزات بزرگ آزمایشگاهی و خدمات دهی به بیش از ۱۸ هزار دانشجو ، ۳۰۰ عضو هیات علمی، از قابلیت ها و پتانسیل های دیگر این دانشگاه است.

معاون وزیر علوم در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با حضور در گلزار شهدای گمنام این دانشگاه، به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

وی همچمین از امکانات، تجهیزات، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و کتابخانه دانشگاه بازدید و گفت: بسیر خوب و مناسبی در عرصه پژوهشی فراهم شده است که امید می رود با تلاش و همدلی بیشتر ، بتوان بهره های لازم و مناسب را از این امکانات و زیر ساخت ها گرفت.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=3558

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها