افزونه جلالی را نصب کنید.
مدیر کل شیلات هرمزگان عنوان کرد:

هرمزگان می تواند تامین کننده نیازهای شیلاتی قزاقستان باشد

  • کد خبر : 4413
  • 09 تیر 1400 - 15:12
هرمزگان می تواند تامین کننده نیازهای شیلاتی قزاقستان باشد
مدیر کل شیلات هرمزگان در دیدار با سر کنسول قزاقستان با بیان اینکه شیلات هرمزگان یکی از وسیع ترین و بزرگترین تولید آبزیان را از صید و آبزی پروری دریایی دارد گفت:امیدواریم همکاری های خوبی در زمینه آبزی پروری و شیلات بین هرمزگان و قزاقستان برقرار شود.

به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، عبدالرسول دریایی تصریح کرد: شیلات هرمزگان پیرو سیاست های سازمان شیلات ایران و خصوصی سازی، بیشتر در بخش نظارت،مجوزدهی، پایش و کنترل به عنوان دستگاه متولی است و بخش خصوصی کار تولید را انجام می دهد .

وی افزود: استان هرمزگان با ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی و دریایی با ۱۳ جزیره بیشترین فعالیت صید و صیادی در کشور را دارد و با ۳۱۳ هزار تن در سال رتبه اول صید و صیادی کشور را به خود اختصاص داده است .

دریایی گفت: در زمینه پرورش آبزیان دریایی پرورش میگو ،پرورش ماهی در دریا یا قفس و همچنین پرورش ماهیان گرمابی مثل ماهی کپور و پرورش ماهیان خاویاری در مقیاس پایین در شمال استان هرمزگان بخش خصوصی در حال فعالیت های خوبی است و پیشرفت های چشمگیری در این زمینه داشته است.

مدیر کل شیلات هرمزگان خاطر نشان شد: در بخش های آبزی پروری همچون پرورش آبزیان دریایی، پرورش جلبک، پرورش ماهی دریایی یا ماهی در قفس و پرورش میگو جمعاً ۵۵ هزار تن تولید را در استان هرمزگان شاهد هستیم.

وی افزود: استان هرمزگان با تولید آبزیان پرورشی علی‌رغم تامین مصرف بازار های داخلی، سالانه بالغ بر ۷۰ هزار تن محصولات آبزی که اغلب آبزیانی هستند که در داخل کشور مصرف نمی شوند مانند ماهی یال اسبی به کشورهای اروپایی، آسیایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر  میکند.

 دریایی تاکید کرد:  می‌توانیم به واسطه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان ارتباط خوبی را با تولیدکنندگان و صادرکنندگان و واردکنندگان آبزیان و بازار آبزیان قزاقستان ایجاد بکنیم و امید است بتوانیم تعاملات اقتصادی و تجاری در زمینه صادرات آبزیان همچنین استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی دو طرف و تخصصی و حوزه انتقال دانش و فناوری داشته باشیم.

مدیر کل شیلات هرمزگان نسبت به  ارتباط شیلاتی با کشور قزاقستان  ابراز امیدواری کرد و گفت: این مهم می تواند باب جدیدی در توسعه شیلاتی و جهش در رونق و تولید برای هرمزگان باشد و همچنین قزاقستان می تواند آبزیان سالم و  با کیفیت از این طریق  در سفره مردم خود قرار دهد.

 دریایی  انتقال دانش و فناوری بین دو استان کشور قزاقستان و استان هرمزگان، سرمایه‌گذاری متقابل و همچنین بحث صادرات آبزیان در واقع صادرات آبزیان کشور ما به کشور قزاقستان و همچنین آبزیانی که  در کشور قزاقستان تولید می‌شود به ایران و همچنین صادرات به دیگر کشورها با توجه به دسترسی ما به آب های بین المللی  را سه محور مهم برای افزایش ارتباطات هرمزگان وقزاقستان خواند.

 در ادامه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان  با اشاره به اینکه  استان هرمزگان از جنوبی‌ترین نقاط ایران است که در حاشیه شمالی خلیج فارس از نظر موقعیت جغرافیایی در یک منطقه ایده آل از نظر پرورش گونه های دریایی قرار گرفته است تصریح کرد: همچنین به دلیل رسوب رودخانه‌های جاری استان و املاح معدنی که به دریای خلیج فارس و عمان وارد می شود در حاشیه نوار ساحلی استان فضای بسیار مستعدی برای انواع آبزیان و بخصوص میگو وجود دارد.

مهرداد بازرگان  عنوان کرد:  خلیج فارس یکی از دریاهای غنی از نظر تنوع گونه ای زیست محیطی انواع آبزیان است و به همین دلیل فضای مناسب برای پرورش انواع آبزیان مثل ماهی،میگو، خرچنگ (باهدف صادرات)، لابستر و گونه‌های مختلف آبزیان دارای ارزش اقتصادی است که این مهم سبب شده  هرمزگان در زمینه صید و صیادی، پرورش آبزیان، فرآوری و بسته بندی گونه های دریایی تجربه ای درخشان داشته باشد.

وی افزود:  بیش از ۳۰ سال روی پرورش میگو فعالیت می‌کنیم و دارای یک رکورد بسیار خوبی در تولید میگو هستیم که این مهم می تواند یکی از محورهای خوب برای دو طرف باشد.

بارزگان با بیان اینکه از تجار و سرمایه گذاران قزاقستانی جهت سرمایه‌گذاری در استان استقبال می‌کنیم که به طور مشترک فعالیت هایی در زمینه پرورش آبزیان، فرآوری و بسته‌بندی داشته باشیم، عنوان کرد: خوشبختانه می توانیم در زمینه فرآوری و بسته‌بندی پاسخگوی بازار قزاقستان یا  هر نقطه ای از دنیا باشیم.

 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان  با اشاره به  با بیان اینکه شرکت های ما دارای کد بازار های اروپا می باشند (ECcode) و با داشتن ای سی کد نیاز به هیچگونه بررسی سابقه شرکت نسبت به وارد کردن محصول مورد نظر به بازار اروپا نداریم گفت:  خوشبختانه همچنین با داشتن گرید A از نظر بهداشتی نیز مشکلی جهت وارد کردن محصول خود به اروپا نداریم و مورد تایید بازار اروپا هستیم.

 وی افزود: اگر نشست های مستقیم و حضوری بیشتری داشته باشیم که بتوانیم خواسته های خود را عنوان کنیم و همچنین بتوانیم سفر هایی جهت بازدید و سنجش پتانسیل ها انجام دهیم وضعیت و موقعیت برای سرمایه گذاری بسیار مناسب می باشد.

در ادامه سر کنسول قزاقستان در هرمزگان با بیان اینکه  قزاقستان از لحاظ وسعت  با داشتن دو میلیون و هفتصد و هفتاد و چهار هزار کیلومتر مربع دومین کشور منطقه است و در خصوص پرورش آبزیان دریایی رتبه خیلی خوبی دارد  .

 نیسان تصریح کرد: ما مثل ایران دریای خلیج فارس و دریای عمان که بتواند ما را از طریق آبهای آزاد به دیگر کشورها متصل کند نداریم اما در دریاهای ما ماهیانی مثل ماهیان خاویاری و ماهیان خوب دریای خزر در منطقه ما  به وفور یافت می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل  عدم دسترسی قزاقستان به آبهای آزاد ، ایران از لحاظ استراتژیکی جزو کشورهای بسیار مهم برای قزاقستان محسوب می شود که بحث آبزی پروری نیز یکی از دلایل اصلی و مهم  ایجاد کنسول گری در این استان است گفت: در واقع قزاقستان منتظر مسئولین استان هرمزگان هستند تا جهت ایجاد روابط تجاری دو طرف به منطقه سفر کنند.

سر کنسول قزاقستان در هرمزگان افزود:ظرفیت های اقتصادی ایران به خصوص ظرفیت های شیلات و آبزی پروری آن را بسیار خوب می شناسیم و کاملاً طبیعی است که کشورها در جهت جذب سرمایه گذار به سمت کشور خود تلاش می نمایند.  

نیسان در خاتمه تصریح کرد: در کل بین دو کشور  روابط دوستانه بسیار قوی وجود دارد و به طور کلی با توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل ها ی سرمایه گذاری ومشترکات فرهنگی بین دو کشور فرصت بسیار خوبی است که بیشترین بهره را از آن ببریم و اعلام میدارم دولت قزاقستان کاملاً به ظرفیت‌های ایران به خصوص استان هرمزگان در زمینه شیلات کاملاً آگاه می باشد و تمام تلاش خود را را به کار می برد تا ارتباطات خوب و  مناسبی بین دو طرف برقرار شود.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=4413

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها