افزونه جلالی را نصب کنید.
در سی وسومین سالروز جنایت آمریکا

گلباران شهادتگاه ۲۹۰ مسافر ایرباس در آبهای خلیج فارس انجام شد

  • کد خبر : 4446
  • 12 تیر 1400 - 15:33
گلباران شهادتگاه ۲۹۰ مسافر ایرباس در آبهای خلیج فارس انجام شد
شهادتگاه ۲۹۰ مسافر هواپیمای ایرباس که ۱۲ تیر سال ۶۷ از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت ۲ موشک به شهادت رسیدند؛ در سی‌وسومین سالگرد این حادثه دردناک روز شنبه در آب‌های خلیج فارس گلباران شد.

در این مراسم که شماری از مسوولان اجرایی هرمزگان و خانواده های شهدای این جنایت آمریکا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به هنگام گلباران محل شهادت عزیزانشان بار دیگر فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند و این جنایت جنگی و ضد بشری آمریکا را محکوم کردند.

پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌کنندگان از روی عرشه شناور شهید محمد ناظری با نثار شاخه‌های گل محل شهادت ۲۹۰ مسافر در حوالی “تنگه هرمز و هنگام” در آب‌های استان هرمزگان را به یاد آنان گلباران کردند.

دراین مراسم سردار سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید وامور ایثارگران، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی علی رئوفی معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استانداری استان و سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) استان حضور داشتند.

۱۲ تیرماه سال ۶۷ برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ انقلاب اسلامی بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت.

صبح‌گاه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷؛ روزی که ویلیام راجرز، ناخدای ناو وینسنس با شلیک ۲ موشک، هواپیمای مسافربری ایران را در آب‌های خلیج‌فارس سرنگون کرد و باعث کشته شدن ۲۹۸ مسافر آن اعم از مرد و زن، کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند، در میان سرنشینان این هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال و ۵۳ زن بودند که همگی کشته شدند.

درجریان این جنایت ضدبشری و آشکار آمریکا که علاوه بر مسافران ایرانی، مسافرانی از کشورهای هندوستان، پاکستان، دبی، امارات و یوگسلاوی و ایتالیا حضور داشتند، به همراه مسافران ایرانی مظلومانه و بدون هیچ جرم وگناهی در آتش سوختند و پیکر ۱۰۰ نفر از این شهدا هیچ‌گاه پیدا نشد و به قعر دریا افتادند.

در مجموع ۲۵۴ مسافر این پرواز ایرانی، ۱۳ مسافر تبعه امارات متحده عربی، ۱۰ مسافر هندی، ۶ مسافر اهل یوگسلاوی، ۶ مسافر پاکستانی و یک مسافر ایتالیایی و ۱۶ خدمه، مسافران خوبین‌بال پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر بودند که مظلومانه تکه تکه شدند.

هدایت پرواز ۶۵۵ سال ۶۷ نیز برعهده کاپیتان شهید محسن رضائیان بود که همراه با خدمه خود در این پرواز به شهادت رسیدند؛کاپیتانی ۳۸ ساله‌ و پدر سه فرزند(دوتا دختر و یک پسر) که تجربه هفت هزار ساعت پرواز موفق را در کارنامه‌اش داشت و آن روز هم هدایت این پرواز به مقصد دوبی را به عهده گرفته بود، اما سرنوشت او هم با سرنوشت بقیه سرنشینان هواپیما گره خورد و برای همیشه نامش جزو قربانیان یکی از بزرگترین‌ جنایت‌های هواپیمایی در دنیا در تاریخ ایران ماندگار شد.

پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر یک پرواز غیرنظامی بود که پرواز خود را از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شروع کرد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینکه هفت دقیقه بعد از پرواز توسط یک موشک پرتاب شده از سوی ناو وینسس آمریکا در آب‌های خلیج فارس که آمریکا سال‌های سال به ‌بهانه‌های واهی وارد این منطقه است، مورد اصابت قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=4446

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها