افزونه جلالی را نصب کنید.

بررسی ابعاد زلزله‌های شدید استان هرمزگان

  • کد خبر : 5560
  • 24 آبان 1400 - 0:08
بررسی ابعاد زلزله‌های شدید استان هرمزگان
مسئولان کشوری و سازمان های امدادی در برنامه تیتر امشب به بررسی ابعاد زلزله‌های شدید امروز (یکشنبه) استان هرمزگان پرداختند.

در پی وقوع دو زمین لرزه شدید ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری در استان هرمزگان در بعدازظهر امروز (یکشنبه) ، همه مسئولان مربوط به همراه سازمان‌های امدادی برای کمک رسانی بسیج شدند. در همین راستا، موضوع برنامه تیتر امشب، با حضور مسئولان کشوری و سازمان‌های امدادی به بررسی ابعاد این زمین لرزه اختصاص داشت.

اسماعیل بایرام‌نژاد، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با حضور در این برنامه درباره کم و کیف و ویژگی‌های این زمین لرزه گفت: همان طور که در اخبار اعلام شد در اتفاقی نادر دو زلزله پشت سرهم و با بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ ریشتر در منطقه فین هرمزگان و در عمق ۱۵ کیلیومتری زمین رخ داد.

وی درباره تغییر جزئیات زلزله در اعلام اولیه و ثانویه گفت: اعداد و ارقام مربوط به زلزله‌ها بر اساس تحلیل داده‌ها و اطلاعات محاسبه می‌شوند و ممکن است تا حدی خطا و اختلاف وجود داشته باشد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده هرمزگان گفت: میزان خسارت در روستا‌های گیشان غربی و آب‌شیرین وخیم است و بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد واحد‌های مسکونی تخریب شدند.

وی بیان کرد: اداره راهداری استان در تلاش است تا محور بندرعباس_تهران را بازگشایی کند.

استاندار هرمزگان با اشاره به پایداری شبکه آب و گاز در مناطق زلزله‌زده گفت: برق برخی روستا‌ها قطع است که در حال نصب تیر‌های برق و رفع مشکل هستیم.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر دیگر میهمان این برنامه درباره اقدامات این جمعیت پس از وقوع زلزله گفت: بلافاصله تیم‌های ارزیاب و اقلام امدادی از هرمزگان و استان‌های معین به منطقه زلزله زده ارسال شدند.

وی افزود: تاکنون ۴۰۰ تخته چادر در بندرعباس و بیش از ۲۲۰ تخته چادر در مناطق روستایی برپا شده است. همچنین چادر و پتو به اندازه کافی در انبار‌ها موجود است.

جعفر میعادفر – رییس سازمان اورژانس با حضور در این گفتگو درباره آخرین میزان مصدومان گفت: بر اساس آخرین آماری که از بیمارستان‌های استان دریافت شده، تعداد مصدومان به ۷۰ نفر افزایش یافته است که خوشبختانه ۴۸ نفر از آنان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده اند و ۲۲ نفر از آنان تحت نظر هستند.

رحیم آزادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در ارتبط تصویری با برنامه تیتر امشب گفت: زلزله هرمزگان در استان فارس هم احساس شد و به دستور آقای ایمانی استاندار فارس تمام نیرو‌های امدادی و خدمات رسان به منطقه متأثر از زلزله اعزام شدند و پس از بازدید و ارزیابی‎های اولیه هیچ‌گونه خسارتی گزارش نشد.

وی با اشاره به آماده باش تمام دستگاه‌های استان فارس برای کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله هرمزگان، تصریح کرد: ۵ هزار تخته پتو، ۲۷۰۰ دستگاه چادر، ۵ هزار تخته موکت و یک تیم تخصصی ۱۵ نفره اسکان اضطراری از جمعیت هلال احمر استان فارس آماده اعزام به مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان است.

علی زینی‌وند، استاندار کرمان نیز در ارتباط تلفنی با این گفتگو، با بیان اینکه زلزله هرمزگان در شهر‌های غرب و جنوب استان کرمان احساس شد، گفت: ۵ هزار تخته پتو و یک تیم تخصصی ۱۵ نفره اسکان اضطراری از جمعیت هلال احمر استان کرمان به مناطق زلزله‌زده هرمزگان اعزام شدند.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های ذیربط در آماده‌باش کامل هستند و راهداری کرمان برای بازگشایی مسیر‌ها با راهداری هرمزگان در ارتباط است.

دستور سرلشکر سلامی برای هرگونه امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان هرمزگان

سردار رمضان شریف از دستور فرمانده کل سپاه به یگان‌های این نهاد مستقر در استان هرمزگان برای هرگونه امدادرسانی به زلزله‌زدگان این استان خبر داد.

در پی وقوع زلزله عصر امروز در استان هرمزگان، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور سرلشکر حسین سلامی برای آمادگی تمامی یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی سپاه مستقر در این استان خبر داد و گفت:

با دستور فرمانده کل سپاه هم اکنون کلیه ظرفیت‌های امدادی و درمانی نیروی دریایی سپاه، سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان و سایر یگان‌های مستقر این نهاد در منطقه در آمادگی کامل برای کمک هموطنان عزیز و ستاد بحران و دستگاه‌های امدادی به سر می‌برند تا در صورت نیاز، وارد صحنه شوند.

گفتنی است؛ ساعت ۱۵:۳۶ دقیقه عصر امروز زمین‌لرزه‌های شدیدی به قدرت ۶.۴ و ۶.۳ ریشتر منطقه لافت استان هرمزگان را لرزاند. این زلزله در کرمان، کیش، مناطقی از استان بوشهر و جنوب استان فارس نیز احساس شده است.

۷۰ نفر در زلزله هرمزگان مصدوم شدند

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور از مصدومیت ۷۰ نفر از هموطنان کشورمان در زلزله روز یکشنبه در هرمزگان خبر داده است.

میعادفر اعلام کرد: تعداد مصدومان زلزله بندر عباس به ۷۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۴۸ نفر از آنها ترخیص شدند.

وی افزود: همچنین ۲۲ نفر دیگر از این عزیزان هنوز تحت مراقبت های پزشکی هستند.

وی ادامه داد که متاسفانه یک نفر فوت کرده است.

 براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۲ زلزله به فاصله یک دقیقه استان هرمزگان را لرزاند.

زلزله‌ای به بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج درونی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه امروز، در عمق ۱۵ کیلومتری شهر فین در هرمزگان را لرزاند. زلزله بعدی با بزرگای ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه فین هرمزگان را لرزاند.

به دنبال زمین لرزه رییس جمهوری ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

جزئیات خسارات وارد شده زلزله به راه‌های هرمزگان

فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره خسارات وارد شده به محورهای مواصلاتی این استان ناشی از وقوع زلزله به ایسنا گفت: دو زلزله در فاصله زمانی کم در هرمزگان رخ داد که خوشبختانه آسیب جدی‌ای به جاده‌ها، سازه‌ها و پل‌ها وارد نکرد.

وی افزود: تنها در دو نقطه در محور بندرعباس – حاجی‌آباد یکی در محدوده پلیس‌راه حاجی‌آباد و دیگری در دهانه جنوبی تونل تنگ‌زاغ به دلیل ریزش کوه و تراشه به سطح راه، مجبور به انسداد موقت این محور شدیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طی ساعات گذشته عوامل راهداری مشغول پاکسازی مسیر بودند و پس از ساعاتی این محور بازگشایی شد و مشکل دیگری در راه‌های اصلی و فرعی این استان وجود ندارد.

دستور ویژه وزیر کشور به مسئولان مناطق زلزله زده استان هرمزگان  

وزیر کشور در گفت‌وگو با استاندار، فرماندار و هلال احمر استان هرمزگان خواستار بررسی و کمک فوری به مردم مناطق زلزله‌زده این استان شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز یکشنبه و در پی وقوع زلزله در جنوب کشور بلافاصله با مسئولان استان هرمزگان در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان در این منطقه قرار گرفت.

وحیدی افزود: نیروی دریایی سپاه، هلال احمر، استانداری و ستاد بحران همه در حال آماده باش به سر می‌برند.

وی در مورد آخرین خسارت به این مناطق نیز افزود: تا این لحظه یک تن بر اثر سقوط تیر برق جان باخته است و تاکنون خسارت جانی دیگری گزارش نشده است.

وزیر کشور تصریح کرد: آسیب جزئی به مناطق مسکونی وارد شده و تیم‌هایی برای بررسی میزان خسارت به منزل روستائیان اعزام شدند.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز ۲ زلزله به فاصله یک دقیقه استان هرمزگان را لرزاند. زلزله‌ای به بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج درونی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه، در عمق ۱۵ کیلومتری شهر فین در هرمزگان را لرزاند. زلزله بعدی با بزرگای ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه فین هرمزگان را لرزاند.

همچنین تاکنون پنج پس لرزه با بزرگای ۴، ۴، ۳.۹، ۳.۴ و ۴.۵ در قعه قاضی، فین و فارغان رخ داده است.

زلزله، مدارس هرمزگان را تعطیل کرد

ایرج بیت الهی مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اعلام کرد: همه مدارس هرمزگان اعم از حضوری و آنلاین فردا تعطیل است.

ایرج بیت الهی مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اعلام کرد: همه مدارس هرمزگان اعم از حضوری و آنلاین فردا تعطیل است.

ایرج بیت الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: همه مدارس در تمامی مقاطع فردا (دوشبنه ۲۴ آبان) تعطیل است.

وی گفت: این تصمیم از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اتخاذ شده است.

دو زلزله ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری عصر امروز (یک شنبه ۲۳ آبان) هرمزگان را به مرکزیت فین در شمال بندرعباس لرزاند.





 

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها