افزونه جلالی را نصب کنید.
سرپرست معاونت هماهنگى امور اقتصادی استانداری هرمزگان:

کمیته ویژه پرورش ماهى در هرمزگان تشکیل شود

  • کد خبر : 5601
  • 13 آذر 1400 - 14:34
کمیته ویژه پرورش ماهى در هرمزگان تشکیل شود
سرپرست معاونت هماهنگى امور اقتصادی استانداری هرمزگان در نشست کارگروه شیلات استان هرمزگان که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ،مدیر کل شیلات هرمزگان، معاون آبزی پروری شیلات استان هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی تشکیل شد بر لزوم تشکیل کمیته ويژه پرورش ماهى در هرمزگان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، علی فیروزی در نشست کارگروه شیلات استان هرمزگان، عنوان کرد: باید کمیته ویژه ای براى پرورش ماهى در هرمزگان با تعیین اهداف مشخص برای کسب و کارهای نوین و توسعه کسب و کارهای موجود و تعیین وظایف مشخص برای هر یک از دستگاه های مسئول در این زمینه، تشکیل شود.
وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف بیمه در زمینه پرورش ماهى با برگزاری جلسات تخصصی، ادامه داد: برای پرداخت تسهیلات مرتبط نیز می توان از ظرفیت منابع تبصره ۱۸ استفاده کرد.
سرپرست معاونت هماهنگى امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: جلسات کمیته پرورش ماهى باید پروژه محور باشد و نیاز است کسب و کارهای خرد در این زمینه نیز تعریف شود.
فیروزی همچنین با بیان اینکه  از پیگیری حمل و نقل هوایی مناسب محصولات شیلاتی و کشاورزی استان هرمزگان با جذب سرمایه گذاری در این زمینه خبر داد.
وی در مورد بیمه طرح هم عنوان کردند ضرورت دارد از اساتید و کارشناسان متخصص بیمه دعوت شود و در جلسات تخصصی بیمه مزارع قفس مورد کنکاش قرار گیرد.
در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان ضمن ارائه  گزارش مبسوطی از وضعیت پرورش ماهی در دریا در استان و‌کشور با موضوع مشکلات و چالش های سد راه توسعه این صنعت و راههای برون رفت از این چالشها ، خواستار مساعدت های ویژه در کنار حمایت ها و همکاری ها از سوی سازمان ها و دستگاه های زیرربط شدند .
عبدالرسول دریایی با اشاره به جایگاه ویژه شیلات هرمزگان به ویژه در صید و صیادی و  آبزی پروری کشور گفت: استان هرمزگان ۴۸/۵۸درصد از تولید میگو کشور، ۵۰/۱ درصد از تولید بچه میگو کشور و ۴۹/۳درصد از تولید ماهی در قفس کشور را به خود اختصاص داده است.
دریایی با اشاره به اهمیت و لزوم توسعه پرورش ماهی در قفس های دریایی گفت:هم راستا بودن این طرح  با توسعه دریا محور و توسعه سواحل مکران ،توسعه آبزی پروری دریایی به منظور کاهش فشار صید و حفظ گونه های با ارزش اقتصادی و محیط زیست،تولید گونه های جدید و با ارزش و … از اهم وی بهره برداری از منابع آب شور و لب شور با توجه به محدودیت منابع آب شیرین ، اشتغالزایی در جوامع محلی (بویژه جامعه صیادی)، بهره برداری از جزایر و افزایش تولید ناخالص داخلی، عدم نیاز به امکانات اولیه آبزی پروری مانند آب، برق و جاده، پایین بودن میزان سرمایه گذاری ثابت در مقایسه با سایر روش های آبزی پروری و ارز آوری مطلوب طرح و بهره برداری از پهنه های دریایی و استفاده کمتر از اراضی خشکی (بویژه در شمال کشور) را از دیگر سیاست ها، اهداف و مزایای این طرح خواند.
مدیرکل شیلات هرمزگان تعداد صیادان و گستردگی حضور آنها در طول نوار ساحلی، تسلط به عملیات دریایی، تجربه و مهارت کافی برای فعالیت های دریایی، کنترل و مدیریت تبعات اجتماعی و همگام سازی صیادان با سیاست های توسعه ای شیلات، تسلط به شرایط  بازار فروش داخلی آبزیان، مدیریت بهره برداری در تعدادی از بنادر ماهیگیری توسط تعاونی های صیادی و امکان استفاده بهینه از ظرفیت بنادر در توسعه پرورش ماهی در دریا، دارا بودن امکانات و تجهیزات اولیه برای ترددهای دریایی و پشتیبانی های ساحلی، نزدیکی محل زندگی و بنادر صیادی و محل تجمع صیادان به محل های مد نظر در استقرار قفس ها و اجرای طرح ها از اهم ظرفیت ها و ویژگی های جامعه صیادی برای ورود به پرورش ماهیان دریایی در قفس خواند.

در ادامه این جلسه آقای یوسفی سرمایه گذار طرح بزرگ پرورش ماهی در قفس شرکت نیکسا در منطقه بندرلنگه با ارائه پاره ای توضیحات وضعیت طرح خود و مشکلاتی که برای تولید حداکثری وجود دارد تشریح نمودند و گفتند برای برون رفت و رفع این گرانیها از این مشکلات دولت باید توجه ویژه ای از لحاظ تامین اعتبار به این طرح داشته باشد و بیمه هم به طور خاصی مدنظر قرار گیرد تا علاوه بر آنکه صنعت را کاملا بومی کرد صرفه اقتصادی طرح هم افزایش یابد تا هرچه سریعتر مجوزهای واگذار شده به بهره برداری کامل برسد.
همچنین آقای ژاله سرمایه گذار در زمینه تکثیر ماهیان دریایی نیز در این جلسه افزودند با توجه به تسهیلات ناکافی و باسود بالا که به صورت جزیی پرداخت می‌شود و در برابر این افزایش تورم غیرقابل انتظار ، راه اندازی مراکز تکثیر ماهیان دریایی که پاشنه این صنعت است دچار مشکل خواهد شد و نیاز به حمایت خاصی دارد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5601

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها