افزونه جلالی را نصب کنید.
گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری چلچله بندر با مسلم طیاری نژاد جوان موفق حوزه صادرات و واردات هرمزگان

جوانان هیچ وقت مأیوس و ناامید نشوند

  • کد خبر : 5631
  • 15 آذر 1400 - 15:24
جوانان هیچ وقت مأیوس و ناامید نشوند
مهندس مسلم طیاری نژاد یکی از جوانان هرمزگانی که جدا از اینکه شغل دولتی دارد ولی به این تنها کفایت نکرده و وارد دنیای تجارت شده موفق شده و با کار آفرینی خود عده ایی را نیز در کنار خود مشغول به فعالیت نموده است.بعضی از سوابق حرفه ای مهندس طیاری شامل :

مدارک بازرگانی (صادرات و واردات)و مدیریت از کشور ایتالیا ،ارمنستان،ترکیه،فرانسه،امارات، مسئول حراست شرکت سینا در اسکله رجایی،عضو هییت صنایع و معادن استان هرمزگان، ترخیص کار خبره(صادرات،واردات)، مشاور مذهبی شهردار بندرعباس(امینی،شهردار سابق بندرعباس)، پرسنل تجسس و نجات دریایی، وارد کننده نمونه عینک در منطقه ی شمال شرق کشور

مدیر فروش کارخانه دستمال کاغذی، مدیرعامل شرکت پیمان کاری آذین بناسازان قائم، فعال در زمینه ی واردات و صادرات برنج

فعال فرهنگی و مدیر هیئت داران عزاداری استان هرمزگان، دارای مدرک بین المللی غواصی

از او راجع به گذشته اش سؤال کردیم با این جمله شروع کرد که من هیچ وقت کار را عار ندانسته ام و از دوران نوجوانی از مرز روسیه عینک آفتابی خریداری و در بازار رضا در حوالی حرم مطهر بفروش میرساندم  ما خانواده ی معمولی ای بودیم. ۲۰ساله بودم که به فکر تغییر جهت زندگی ام افتادم و از آنجا شروع کردم. اولین تجارت من در زمینه لوازم خانگی بود که آن روزها درآمد خوبی داشت.

این مسیر موفقیت رو چگونه طی کردید و برخوردتون با موانع چگونه بود ؟

من همیشه خیلی سخت کار می‌کردم و در دورانی که در جاهای مختلف مشغول و بصورت قرار دادی بودم همیشه نسبت به کمیت و کیفیت کارم خیلی حساسیت داشتم. همیشه سعی می‌کردم خوب، درست و با مسئولیت با کارم برخورد کنم.

در مورد موانع باید بگم واقعیتش این است که شرایط در کشور ما برای کسی که بخواهد کار انجام بدهد محیاست، می‌دانید که قوانین ما زن و مرد نمی‌شناسد ، هرکسی می‌تواند کسب‌ و کاری را شروع کند. من فکر می‌کنم بزرگترین مانعی که ممکن است در راه پیشرفت ما باشد بیشتر خودمان و فرهنگمان است نه دیگران. کسی نیست که جلوی ما را بگیرد و بگوید نه تو نباید بروی جلو… ما مطابق با ظرفیتمان می‌توانیم جلو برویم.

تعریف شما از کار‌آفرینی چیست؟

کسی که ایده نویی دارد و کسب و کاری را شروع می کند. ایده جدید را خودش یا همراه با تیمش تبدیل به یک محصول قابل ارائه به بازار می کند. البته تعاریف مختلف است و هنوز به اجماع نرسیده اند.

خصوصیات یک کار‌آفرین موفق چیست؟

یکی از مسائلی که کار‌آفرین باید روی آن تمرکز کند، بحث چشم انداز است. یک کار‌آفرین باید چشم انداز روشنی داشته باشد. بداند قرار است به کجا برسد. اگر جایی که برای رسیدن به آن مشخص کرده است روشن و پر رنگ نباشد معمولا انرژی زیادی برای حرکت به آن سمت دریافت نخواهد کرد. داشتن اعتماد به نفس هم از ‌جمله خصوصیات کلیدی است که کار‌آفرین باید داشته باشد. در ضمن کار‌آفرین تفکر خلاقی دارد. مثل دیگران فکر نمی کند همیشه به دنبال این است که ایده بهتری پیدا کند و روش بهتری را بکار گیرد. کار‌آفرین فرصت طلب است. کارآفرین ریسک پذیر، آینده نگر و مهم تر از همه عمل گرا است. با خیلی از افراد که صحبت می‌کنم می‌بینم ایده هایشان در حد حرف است. هیچ کدام حاضر نیستند وارد کار شوند. اگر وارد شوند بسیاری از تفکرات غلطشان درباره کسب و کار از بین می رود. کار‌آفرینان کسانی هستند که به استقبال خطر می روند.

در افق روشنی که برای خودتان ترسیم کردید بحث مالی و اقتصادی چقدر پر رنگ است؟

قبل از اینکه کسب و کارم را شروع کنم یکی از بحثهایی که مطرح می شد این بود که هدف اصلی کارآفرینان فقط پول نیست، واقعیت هم همین است. من قبل از هر چیز از کارم لذت می برم اما پول هم مهم است. من برای خودم چشم انداز روشنی در بحث مالی دارم. درآمدم چقدر خواهد بود، تعداد اعضای تیممم چقدر است و … اما اینکه فقط بخواهم برای پول کار کنم، نه! در بازار چیزی که از پول خیلی مهم تر است، اعتبار است.

اقتصاد ایران را چگونه توصیف می کنید؟

ایران در حال شکوفایی اقتصادی است. البته که مشکلاتی وجود دارد ولی همین‌طور که در قدرت نظامی توانستیم در منطقه از هیچ به همه چیز برسیم در قدرت اقتصادی هم می توانیم و این هدف دور نیست.من مشکل امروز ایران را عدم اطمینان به جوانان می دانم. مگر ما جوان نبودیم؟ چرا اکنون کمتر حاضر می شویم به آن ها نیز فرصت دهیم تا خودشان را نشان دهند؟

چگونه می توانیم به جوان ها فرصت دهیم خودشان را نشان دهند؟

شما ببینید مدتی است که شرکت های دانش بنیان شروع به فعالیت کرده اند و چگونه همین جوانان کارهایی انجام می دهند که جهانیان تعجب می کنند. از ذکر آنها پرهیزمی کنم ولی نمونه های مشهور آن‌ها کم نیست.

به نظر بنده بیشترین زمینه فعالیت جوانان می تواند در فضای مجازی باشد. می دانید که اکنون ثروتمندترین شرکت های جهان بر پایه اینترنت بنیان گذاری شده اند.

به عنوان سخن آخر چه توصیه ای به جوان ها دارید؟

در سوره یوسف آمده است که: «وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ»«از رحمت الهى هیچ گاه مأیوس نشوید که قدرت او ما فوق همه مشکلات و سختی ها است؛ چرا که تنها کافران بى‏ایمان که از قدرت خدا بی‏خبرند از رحمتش مأیوس میشوند.»

به جوان ها توصیه می کنم هیچ وقت مأیوس و ناامید نشوند. اقتصاد ایران در حال شکوفایی است. خلاق باشند و از خلاقیت خود درآمد کسب کنند.

به خداوند متعال توکل داشته باشند و بیشتر تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واقعأ باید مأیوس نبود کار هست مهم خواستنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها