افزونه جلالی را نصب کنید.
باهدف آشنایی گردشگران با شیوه‌های مراودات تجاری قرون گذشته ؛

نمایش مکاتبات اداری و تجاری دوره قاجار پیرامون تجارت خاک سرخ هرمز

  • کد خبر : 6345
  • 20 اسفند 1400 - 12:46
نمایش مکاتبات اداری و تجاری دوره قاجار پیرامون تجارت خاک سرخ هرمز
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از برگزاری نمایشگاه «نامه‌های گلک» در خانه تاریخی "جری پولاک" جزیر هرمز خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف آشنایی گردشگران با تاریخ تجارت و داد و ستد بشر طی قرون گذشته بویژه تجارت خاک سرخ جزیره هرمز دایر شده است .

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، “حمیدرضا محمدحسینی تختی” با اشاره به موضوعات محتوایی نمایشگاه نامه های گلک اظهار داشت: این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از اسناد و نامه نگاری های مرتبط با معدن خاک سرخ هرمز بوده که طی سال‌های ۱۲۸۲تا نیمه دوم قرن گذشته به ثبت رسیده است.

وی افزود: آنچه به معرض دید عموم در آمده است اسناد مربوط به دوره قاجار، سندهایی مانند تجارت خاک سرخ هرمز (گلک) و همچنین اسنادی به زبان انگلیسی مربوط به تلاش‌های دولت‌های خارجی برای کنترل تجارت در هرمز در دهه ۴۰ میلادی است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: ارائه این اسناد و نامه‌ها با هدف آشنایی گردشگران و نسل جوان امروز با هویت تاریخ و تجارت هرمز و روایتگر بخشی از مراودات اداری و تجاری این خطه از جنوب کشور در نزدیک به دو قرن اخیرمی باشد.

محمدحسینی تختی با بیان اینکه اسناد تاریخی، اساس پژوهش و مهم‌ترین منابع تحقیقات مورخان به شمار می روند که می توانند بیانگر بسیاری از واقعیات تاریخی باشند، بیان کرد: استناد به این منابع اعتبار بیشتری به پژوهش های تاریخی می بخشد.این مقام مسوول افزود: نمایشگاه«نامه‌های گلک» حاصل همکاری پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس و مجموعه فرهنگی، تاریخی خانه جری پولاک است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های متعددی در مرکز فرهنگی جری پولاک، افزود: این بندرگاه به‌ عنوان مسیر ورود به جزیره زیبای هرمز به ویترین مهمی برای به ارائه توانمندی‌های هنرمندان استان تبدیل شده تا گردشگران علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز، از آثار هنرمندان استان هرمزگان نیز بازدید کنند.

گفتنی است؛ نمایشگاه «نامه‌های گلک» تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱در خانه تاریخی جری پولاک واقع در بندرگاه جزیره هرمز همه‌روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱پذیرای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ سرزمین کهن ایران زمین است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=6345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها