افزونه جلالی را نصب کنید.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان:

باید سیستم صدور فاکتور در مزرعه ایجاد شود

  • کد خبر : 6399
  • 25 اسفند 1400 - 21:46
باید سیستم صدور فاکتور در مزرعه ایجاد شود
((تنظيم بازار مجموعه اي از مقررات، سياست ها و استراتژي هايي است كه براي حمايت از نهادهاي بازار مانند مصرف كنندگان ، توليد كنندگان و توزيع كنندگان استفاده مي شود. براي اين منظور سياست هايي براي تغيير در عوامل موثر بر عرضه و تقاضاي كالاها اعمال مي شود. بنابراين تنظيم بازار تعريف بسيار گسترده اي دارد و به روش هاي مختلف قابل اجرا است، اما در مجموع شامل افزايش يا كنترل مقدار و قيمت عرضه و تقاضا، حفظ يا تثبيت درآمد توليد كنندگان و حمايت از مصرف كنندگان مي شود.))

گفت و گو: کامبیز حسین پور

((از آنجا که تنظیم بازار به معنای متعادل کردن مقادیر عرضه و تقاضا است از این رو هر گونه سیاستی که دو مولفه یاد شده را تحت تاثیر قرار دهد می‌تواند به عنوان سیاست تنظیم بازار قلمداد شود.))

در ادامه گفت و گوی پایگاه خبری چلچله بندر را با سیروس اسد پور مدیر تعاون روستایی هرمزگان در خصوص تامین میوه تنظیم بازار استان هرمزگان می خوانید.

سوال: وظیفه سازمان تعاون روستایی در بحث تامین میوه تنظیم بازار چیست؟

ج:اگر عملی انجام میدهیم قلبا به خاطر مردم است تا مردم دغدغه نداشته باشند، وظیفه مجموعه تعاون روستایی است تا به مردم خدمت کنند.بحث تنظیم بازار میوه از سالها پیش در دستور کار دولت بوده و بعضاً دست به دست می شد و به سمت وزارت صمت می‌رفت و مجدد به وزارت جهاد کشاورزی باز می گشت که در مجموع و به صورت جدی از نوروز ۹۴ بحث میوه تنظیم بازار به مجموعه جهاد کشاورزی وارد شد و متولی آن را سازمان تعاون روستایی قرار دادند.

از سال ۹۴ تا سال ۹۸ نیز میوه های تنظیم بازار توسط تعاون روستایی تامین میشد که بعد از سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ وزارت صمت این مسوولیت را قبول کرد و مجددا اکنون به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده که در استان بر اساس دستورالعملهایی که صادر کرده اند یک کمیته راهبردی کشوری ویژه همین قضیه وجود دارد که زیر مجموعه ستاد تنظیم بازار محسوب میشود ، در کل یک کمیته راهبردی متناظر با کشور در استان تشکیل شده و این کمیته راهبری به ریاست سازمان جهاد کشاورزی است و سازمان تعاون روستایی نیز دبیر کمیته می باشد و دستگاه استانداری و صمت(سازمان صنعت، معدن و تجارت) هم در آن عضویت دارند.

مباشر اتحادیه و تعاونی‌هایی که مباشر تامین، نامیده میشوند نیز عضو این کمیته هستند و در کمیته تنظیم بازار تصمیمات کارشناسی گرفته شده و برخی موضوعات که اهمیت بالایی دارد مورد بررسی قرار میگیرد که استاندار نظرش را عنوان می کند و تصمیم نهایی اتخاذ می شود.

سوال: در کمیته تنظیم بازار چه مسایلی مطرح و در خصوص چه مواردی تصمیم گیری می شود؟

ج:ما درکمیته تقریبا هفت یا هشت جلسه تشکیل دادیم ، در اولین جلسه میزان میوه مورد نیاز استان را پیش بینی کردیم و در این کمیته تصویب شد ۶۰۰ تن سیب درختی و ۶۰۰ تن پرتقال تامین شود که در سوابق سازمان تعاون روستایی این بیشترین میزانی است که در هشت سال گذشته مصوب شده است. اما در حوزه صمت چون تشکیلات اتحادیه میادین و خرده فروشان دارند معمولا عددشان را بالا تر اعلام می کنند، معمولا میزان توزیع ما از سال ۹۴تا سال ۹۸ همیشه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن بوده است.

سوال: میزان توزیع میوه چگونه تعیین می شود؟

ج: بسته به شرایط حاکم دارد و ممکن است برخی اوقات شرایط فرق کند ،به عنوان مثال یک سال میوه فراوان است و کشش بازار نیز ممکن است کمتر باشد و مردم هم می‌روند و از همه جا خرید می‌کنند ، یک زمان هم مانند سالهای قبل مثلا شمال کشور پرتقال دچار سرما زدگی شد و پرتقال در کل کشور کمیاب شد، سیب هم دچار مشکل شد و نایاب شد، آن زمان بود که تقاضا برای طرح تامین میوه تنظیم بازار بیشتر مد نظر قرار گرفت.امسال ۶۰۰ تن سیب مصوب کردند و سیب ما هم در کارگروه مصوب شد که مصرفی استان را از اصفهان وارد کنیم و دلیل آن هم این است که سیب اصفهان سیب کوهپایه است ، بافت سفت و سنگینی دارد و اینجا در آب و هوای گرم ایام نوروز اگر توی یک میوه فروشی یا جای دیگر بماند تا سه الی چهار روز هم اصلا تغییر نمی کند.

ما در سال ۹۸ بخشی از سیب استان را از ارومیه تامین کردیم که درب سردخانه خوب بود، می آمد اینجا توی میدان بار، تا بعد از ظهر و بعد از ظهر می‌رفت در واحدهای صنفی، شب یا روز بعد میرفتیم بازدید، می‌دیدیم همه سیبها قهوه ای و لکه دار شده و تغییر شکل داده است.چون در ارومیه دشت وسیع است و سیب دشت هم بافت خوبی نداره و مختص اینجا نیست، به همین خاطر به سفارش کارشناسان و دوستانی که از میادین می آمدند، امسال رفتیم سمت اصفهان و خدا رو شکر سیب فراوان بود و ما تمام تلاشمان را کردیم تا سیب با کیفیت برای استان تهیه کنیم.
تمام نظارتهایی که انجام دادیم تا الان ۹۰ درصد سیب ما با کیفیت بوده و درجه یک به حساب می آید و بعضاً توی محموله های که آمده خوب شیطنت‌های هم کرده اند که این طبیعی است، البته ما داخل سردخانه هایمان یک سورت مجدد میکنیم و آن سیب‌هایی که تقریبا بی کیفیت هست را خارج میکنیم که داخل بازار نرود و تا الان ۶۱۰تن سیب ذخیره کرده ایم که آماده توزیع است.
سوال: برای تامین پرتقال چکار کرده اید؟
ج:بحث پرتقال چون ذایقه مردم ما سمت پرتقالهای جنوب هست و والنسیا مصرف میکنند معمولا پرتقال تامسون شمال در اینجا مصرف نداریم.
با توجه به اینکه برداشت والنسیا تقریبا از اواخر بهمن شروع می شود و از سویی دیگر یک‌ مقدار روی قیمت گذاری خرید والنسیا،حساسیت ایجاد شده بود، همکاران ما در سازمان مرکزی کمیته راهبردی کشور تا آمدند قیمت گذاری را آنالیز کنند با آن بحثهایی که روی سیب و تامسون در شبکه خبر پیش آمد، یک‌مقدار حساسیت بیشتر شد و کار کارشناسی بیشتری صورت گرفت و متاسفانه به ما دیر اعلام شد، اما با این وجود خوشبختانه ما به موقع اقدام کردیم و الان پرتقال والنسیا از باغداران استان خریداری شده و حدود ۴۰۰تن پرتقال آماده کردیم که در حال سورت هست ، و حدود دویست تن آن در سردخانه ذخیره شده و مابقی آن هم روزی هفتاد تا هشتاد تن دارد آماده می شود که ان شاالله فکر میکنیم ظرف سه چهار روز آینده ظرفیت تامین پرتقال نیز تکمیل می شود.میوه های ما کلا در سه واحد سردخانه ای در میناب و رودان ذخیره سازی شده اند.
سوال: قیمت گذاری و توزیع میوه های تنظیم بازار چگونه اعلام می شود؟
ج:ستاد تنظیم بازار استان ان شاالله به زودی تاریخ توزیع و قیمت مصرف کنندگان را تعیین می کند. در ستاد تنظیم بازار استان که به ریاست استاندار محترم برگزار خواهد شد قیمت مصرف کننده تعیین میشود و کار توزیع را نیز هر زمان که اعلام کنند، آغاز می‌کنیم.
امسال در تمام شهرستانها توسط فرمانداران عامل توزیع معرفی شده و در شهرهای بزرگ مثل میناب مثلا بیش از دو تا سه واحد معرفی شده اند و در شهرهای بزرگ نیز اکثرا یک تا دو واحد توزیع مشخص شده است.
کلیه فروشگاه‌های تعاونی روستایی در سطح روستاها برای این موضوع فعال هستند و در شهر بندرعباس که تقریبا میشود گفت پنجاه درصد مصرف در خود شهر بندرعباس هست با مذاکرات و جلساتی که گرفتیم علاوه بر اتحادیه میادین میوه و تره بار ، اتحادیه صنف خرده فروشان ، غرف شهرداری وارد عمل شده اند و علاوه بر اینها ما مجددا پانزده نقطه را خارج از این سیستم تعیین کرده ایم که شهرداری محترم نیز همکاری کرده که به صورت سیار ،خودرویی یا غرفه، میوه ها را عرضه کنیم.


سوال: میوه های تنظیم بازار به صورت اینترنتی هم توزیع می شود؟
ج:بنا داریم میوه های تنظیم بازار را به صورت هوشمند هم توزیع کنیم. با استفاده از سامانه هوشمند بازرگام که یک فروشگاه خصوصی هست و بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان مرکزی داریم و احتمالا اسم آن را هم شنیده اید. البته علاوه بر بازرگام در خصوص دو پلتفرم بومی هم با پارک علم و فن آوری هرمزگان مکاتبه کرده ایم و آنها هم به شرکتهای دانش بنیان استان اعلام کردند که خوشبختانه یکی دو تا شرکت وجود دارد که ورود میکنند و انشاالله طی چند روز آینده ما آدرس اینترنتی آنها را اعلام می کنیم تا بعضی از همشهریان عزیز که وقت نمی‌کنند سمت غرفه ها بروند، از داخل منزلشان اقدام به خرید کنند و درب منزل تحویل بگیرند.البته علاوه بر میوه، کالاهای تنظیم بازار را هم میتوان با این روش توزیع کرد.
سوال: طرح تنظیم بازار تا چه تاریخی ادامه دارد؟
ج:امیدواریم تا پانزدهم فروردین طرح ادامه پیدا کند و پشت سر آن ماه مبارک رمضان هست که ما بخشی از این میوه را اگر باقی بماند در طرح ماه مبارک رمضان می آوریم و اگر مجدد نیاز باشد میوه ها را تامین میکنیم چرا که ذخایر کشوری هم فراوان تنظیم شده و در بحث توزیع انشاالله مشکلی نخواهیم داشت.امیدواریم که زحمات مجموعه بخش دولتی و خصوصی موجب شیرین شدن سفره مردم بشود.
سوال: نوسان قیمت میوه ها در بازار، خللی در توزیع شما ایجاد نمی کند؟
ج: تعاون روستایی در طرح تنظیم بازار بانی تامین و توزیع و مجری کار است البته از طریق تشکلها ، یعنی گفته اند که کمیته راهبردی یک‌مباشر تامین را تعیین میکند که الان میوه را به صورت مباشر کشوری انتخاب کرده اند و یک اتحادیه و یک شرکت خصوصی، در کشور، سیب و پرتقال کل استانها را تامین می کند.
در استان هرمزگان ما مباشر توزیع انتخاب کردیم که اتحادیه تعاون روستایی خلیج فارس هرمزگان مباشر توزیع استانی است، این اتحادیه رفته از اصفهان سیب را تحویل گرفته و پرتقال را هم دارد از باغداران تحویل می‌گیرد و ذخیره سازی می‌کند، بعد این اتحادیه میوه ها را به عوامل توزیع تحویل می‌دهد.در بحث میوه، قیمتی که برای خرید از باغدار تعیین میشود آنرا کشور تعیین می کند و ما دخالتی نداریم.
سوال:چگونه است برخی اوقات یک میوه خاص نایاب میشود و به محض پیدا شدن با قیمت سرسام آور عرضه می شود?


ج:ببینید ما در بحث محصولات کشاورزی یک محصولی که داخل زمین تولید میشود خوب آمار داریم دیگر توی هر فصلی چند تا استان درگیر آن هستند، مثلا گوجه فرنگی که در هرمزگان داریم از آذرماه برداشت آن شروع شده و تا فروردین تمام می شود و از فروردین دیگر میرود سمت جیرفت و آنجا شروع می شود ، بعد می رود به جنوب فارس و می رود تا شیراز، بعد میرود استانهای مرکزی و نهایتا توی شهریور میبینم در آذربایجان گوجه برداشت می شود.
خوب این گوجه ای که دارد تولید میشود سه تا مسیر دارد تا به مصرف مردم برسد، یا میرود توی میدان میوه و تره بار یا خرده فروشان یا میرود توی صنایع تبدیلی و یک‌بخشی هم می‌رود داخل صادرات.
این سه کانال تقاضا را ایجاد میکنند، حال اگر تولید ما بر حسب این تقاضا باشد و تقاضا بیشتر باشد معمولا قیمت بالا میرود، خوب همه هجوم‌ می آورند تا گوجه خریداری کنند پس عمدتا قیمت بالا میرود، الان گوجه در محل زمین کشاورز کیلویی چهار تا پنج هزار تومان به فروش می رسد، چون تقاضا برای گوجه زیاد هست، البته مصرف کننده داخل کشور ثابت هست و اینجا صادرات و صنایع است که می آید و تقاضا را افزایش می دهد.
الان شاهدیم که در هشتبندی خودروهای افغانستانی ایستاده اند و گوجه به سمت افغانستان صادر میشود و چون بحث تفاوت مقدار قیمت ارز هست ممکن است به صرفه باشد که همه محصولات خود را صادر کنند، به همین دلیل میبینیم گوجه فرنگی کیلویی ده هزار تومان دارد عرضه می شود، چون تقاضای بازار افزایش پیدا کرده است.
یک‌ موقع هم می‌بینید عرضه زیاد هست مثل پیاز که در ابتدای سال ۱۴۰۰ استان ما و استان جنوب کرمان روی هم رفته یک‌میلیون و پانصد هزار تن پیاز تولید کردند آن هم در عرض سه ماه، اما تقاضای کشور برای پیاز اینقدر نیست و موازنه صادرات هم به هم خورده است، در افغانستان نیز مشکلی پیش آمد و عراق نیز مرز خود را بست و ترکیه هم خودش دارد پیاز تولید میکند و حتی عمان و قطر هم در زمستان خودشان پیاز تولید میکنند. پیاز صنایع تبدیلی هم ندارد ، و مشاهده کردیم که پیاز دارد روی دست کشاورزان می ماند و قیمت را هم مجبور شدند پایین بیاورند.
سوال: احساس می شود عرضه و تقاضا در کشور ما روال عادی ندارد یعنی عوامل دیگر در تعیین قیمت دخالت دارند؟
ج: علاوه بر اینکه عرضه و تقاضا قیمتها را تعیین میکند خوب یک ‌مقدار شیطنت‌های دلالان هم این وسط وجود دارد که باعث می شود قیمت این طرف پایین و آن طرف خیلی بالا باشد، مثلا گوجه اگر در میوه فروشی ده هزار تومان هست، سی و پنج درصدش به عنوان حق العمل میدان دار و واحد خرده فروش محاسبه می شود.
ما یک ده هزار تومان را در نظر بگیریم، اگر ۳ هزار تومانش را کم کنیم می شود ۷ هزار تومان، یعنی تا قبل از میدان قیمت گوجه باید ۷ هزار تومان باشد،یک ۵۰۰ یا ۶۰۰ تومان کرایه حمل خورده و آمده و یک‌ واسطه هم وجود دارد ، مثلا مزرعه دار ما که تولیدش یکصد هزار تن هست که نمی‌تواند بیاید و محصول خود را کیلویی بفروشد، مزرعه دار باید محصول خود را به یک واسطه بدهد و یک واسطه قابل قبول هست و یک نفر مثلا سر زمین یا توی بارانداز ایستاده و پیاز را می خرد و بار ماشینها میکند و میبرد میدان بار، تا اینجا یک‌واسطه قابل قبول هست ،ولی ما الان میبینیم که همین گوجه در مزرعه کیلویی ۲ هزار تومان خریداری می شود و کیلویی ۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.
هر جوری هم که حساب کنیم با توجه به تمام هزینه ها می شود کیلویی پنج هزار تومان، که متاسفانه گوجه را از دست کشاورز کیلویی پنج هزار تومان خریداری نمیکنند، برای چه نمیخرند ? میبینید این وسط یک‌ واسطه آمده یکی دیگر آمده هی هزار تومان هزار تومان از اینجا کم‌ کرده اند، از پول کشاورز دارند می‌گیرند.
این طرف کار، تعزیرات هم هست ، یعنی اینکه برای مصرف کننده قیمت گذاری میکنند ، اما آن طرف قیمت نداریم و طرف دیگر باز است و اگر واسطه های غیر متعارف آمدند وسط، سهمشان را هی از کشاورز کم‌ میکنند ، دلال اولی می‌رود برای کشاورز حساب میکند و میگوید خوب من باید از این آقا کیلویی سه هزار تومان خریداری کنم که سه و پانصد بدهم به فرد دوم، و این دومی سه و پانصد را بکند چهار هزار تومان و بدهد به دلال سومی و سومی هزار تومان رویش بکشد و کیلویی ۵ هزار تومان به میدان دار بدهد، و میدان دار هم بیاید کرایه را کم کند، هزینه تخلیه را کم‌ کند بعد پنج درصد خودش را بکشد رویش بعد سی درصد هم آن میوه فروش بکشد رویش و نهایتا میشود ده هزار تومان.


سوال:بالاخره باید چکار کرد؟

ج: مشکلی داریم این است که حلقه های این سیستم قیمت گذاری باید کوچک‌ شود که نمی شود!! واسطه ها هی پشت سر هم قرار میگیرند و فاصله ایجاد میکنند و به همین دلیل، نه کشاورز سود میکند و نه مصرف کننده!!من یه عنوان یک کارشناس پیشنهاد میکنم که باید سیستم صدور فاکتور در مزرعه ایجاد شود، چون الان در میادین ما از میدان دار به بعد فاکتور صادر می شود ، به قبلش نمی رسند بگویند مثلا آقای اسد پور که میدان دارید، شما این گوجه را کیلویی چند خریده اید?!! فاکتور دارید?! شما باید پنج درصد روی این فاکتور بکشی، خوب این فاکتور ندارد. بعضی کشاورزها خودشان مستقیم میفرستم تهران آنجا از ساعت سه صبح میدان دار یک قیمت میفروشد، تا آخر ظهر که می‌بینید دارد نصف قیمت می دهد به خاطر اینکه تنها حق العملی کار میکنند و حق العملی هم یک معضل هست که باید حق العمل فروشی را حذف کنند و بیایند قیمت قطعی را اعلام کنند و اگر این قیمت قطعی را اعلام کنند و کشاورز ما هم صدور فاکتور داشته باشد، آن زمان می شود قیمت بازار را کنترل کرد.البته پای قانون هم باید وسط کشیده شود که مثلا اگر دلال آمد و گوجه را از شما زیر قیمت خرید باید جریمه اش کنید که آقا قیمت زده‌ایم گوجه دو هزار تومان است و دیگر حق ندارید کمتر بخرید و قیمت را پایین بیاورید.

ولی دلالها چون میدانند جا دارند، می آیند و مثلا از دو هزار تومان می‌کنه هزار و هشتصد مثلا یک کشاورز یک روز هم نفروشد ذات این کالا فساد پذیری آن است و اگر یک روز گوجه را نفروشد روز بعد بیست درصد آن خراب شده و بعد هم گوجه ای که دارد چهار هزار تومان چانه میزند روز بعد دو هزار تومان هم نمی‌تواند بفروشد.

یک راهکار دیگه هم این است که کشاورزان بیایند و یک سیستم ، تشکل یا تعاونی مخصوص بازار خودشان راه اندازی کنند که این تشکل بیاید برود با میدان دار قرارداد ببندد به نحوی که فقط یک واسطه این وسط باشد و آن هم همین تشکل باشد و سودش یه خود مردم برگردد.بارها رفتیم و گفتیم بیایید تعاونی تشکیل بدهید اما هیچ‌ کدام حاضر نیستند تشکیل تعاونی بدهند اگر ما به سمت کشاورزی قراردادی برویم مشکل ما حل می شود.

الان شاه نظری در حاجی آباد رفته است روسیه قرارداد بسته است مثلا من به شما هزار تن گوجه میدهم بعد آمده اینجا اون رقم گوجه رو طبق قرارداد کشت کرده، بسته بندی لازم رو انجام داده و برا مشتری ارسال کرده است و محصول خود را به راحتی میفروشد.

کلا در برخی محصولات کشاورزی صادراتی، بسته بندی ما بسیار ضعیف است و قیمت هم ثبات ندارد به خاطر همین اغلب تجار ایرانی دارند ضرر میکنند.

در بحث صنایع تبدیلی نیز متاسفانه در استان ما سرمایه گذار نداریم و استقبال نمی شود چون برنامه ریزی نداریم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=6399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها