،یعنی برق بعد از تولید در نیروگاهها و انتقال توسط خطوط ، به مبادی ورودی شهرها و روستاها می رسد و اینجاست که وظیفه شرکت توزیع برق آغاز شده و مسوولیت برق رسانی به مردم و فروش انرژی به منازل مسکونی و مصرف کننده ها را بر عهده دارد.
عملکرد شرکت توزیع برق به گونه ای است که با توجه به وسعت نیاز تمامی شهروندان به نعمت برق، می توان گفت که حرف اول را در گستردگی خدمات در کشور می زند و در هرمزگان نیز این شرکت در تمامی روستاها حضور دارد و در کل می توان گفت که توسعه خدمات شرکت توزیع برق به نسبت خدمات سایر ارگانها و شرکتها، گسترده تر بوده و با حمایتهای دولت جمهوری اسلامی ایران، پوشش صد درصدی برق رسانی را در تمامی نقاط شهری و روستایی استان شاهد هستیم و در واقع خانه ای وجود ندارد که از نعمت برق بهره مند نباشد.
لذا با توجه به آغاز هفته دولت و نیاز هر چه بیشتر اطلاع رسانی در حوزه توزیع برق ، گفت و گویی با دکتر محمد کریمی مدیر عامل توانمند و خوش چهره شرکت توزیع برق استان هرمزگان انجام داده ایم که میخوانید.
چلچله بندر: آیا شرکت توزیع برق بر اساس برنامه یا استراتژی خاصی حرکت می کند؟
کریمی: شرکتهای توزیع برق بر اساس ماموریتی که دارند، متولی تامین برق مستمر، پایدار و با کیفیت برای مردم هستند و در قالب این ماموریت قطعا یک استراتژی و راهبردهایی وجود دارد که در قالب آن، بودجه بندی انجام می گیرد و در راستای بودجه بندی متعاقبا برنامه های عملیاتی تعریف می شود ، این ساختار در شرکت توزیع برق وجود دارد و ما برنامه های راهبردی و استراتژیک مشخص پنج ساله و ده ساله داریم که بر اساس آن حرکت می کنیم.
بودجه بندی که در شرکت توزیع برق شکل می گیرد ، دقیقا بر اساس اهداف و راهبردهای میان مدت و بلند مدت، تهیه و تدوین می شود و در قالب همین بودجه بندی، برنامه های عملیاتی نیز تعریف و ابلاغ می شود.جالب است که ما در بودجه بندی حتی اجازه انحراف نیز نداریم و دقیقا مطابق بودجه های تدوین شده و سقفهای مشخص شده که در راستای استراتژیهای کلان شرکت و در سطح کلان تر آن، مجموعه شرکت توانیر و وزارت نیرو، در حال حرکت هستیم.
ماموریت اصلی شرکت توزیع برق، ارایه خدمات مستمر و با کیفیت است
البته تمام برنامه های ما در طول سال کنترل و پایش می شود، ما شاخصهای عملکردی داریم و این شاخصهای عملکردی هم به شکل داشبوردهای مدیریتی در دسترس مدیران صنعت برق قرار دارد و کنترل می شود.مدیران ما در نواحی نیز موظف به ارایه شاخصهای عملکردی فصلی خودشان هستند که باید ارایه کنند و چنانچه انحرافی در این شاخصها بوجود بیاید، باید پاسخگو باشند، چرا که به صورت سالانه تمام این شاخصها را هدف گذاری میکنیم و بر اساس آن هدف گذاریها است که برنامه های عملیاتی شکل می گیرد و مجموعه در برابر شاخصهای عملکردی پاسخگو می شود، که برآیند آن در واقع ماموریت اصلی شرکت و ارایه خدمات به موقع، مستمر و با کیفیت است.
چلچله بندر: با توجه به توضیحاتی که ارایه دادید، بفرمایید که در حال حاضر شرکت توزیع برق سود دهی هم دارد؟
کریمی: ما شرکت زیان ده هستیم یعنی هر سال بدون استثنا داریم زیان می دهیم و این زیانها سنواتی و انباشته شده و بار سنگینی را به پای شرکتهای توزیع برق گذاشته که نتوانند خدمات خودشان را به موقع و به هنگام به مردم ارائه نمایند.شرکتهای توزیع برق بر اساس آیین نامه های ابلاغی در حال انجام ماموریت خود در حوزه فروش انشعاب و انرژی هستند.
در فروش انشعاب ما باید بر اساس آیین نامه هایی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، عمل کنیم، محاسبات ما در حوزه مصرف انرژی نیز بر اساس ضوابط تعریف شده از سوی وزارت نیرو انجام می شود و باید گفت قیمتهای ابلاغی، قیمتهای تکلیفی است که آن هم بر اساس قیمت تمام شده خدمات نیست و اگر این قیمتها بر اساس بهای تمام شده خدمات باشد، خوب دیگر اصلا این قیمت نخواهد بود و در حقیقت قیمت یک سقفهایی به خود خواهد گرفت که شاید پرداخت آن درتوان مردم نباشد.
به همین دلیل دولت برای رعایت حال مردم و ایجاد رفاه عمومی و اینکه تمامی طبقات جامعه بتوانند به راحتی از این نعمت ارزشمند بهره مند شوند، قیمتها را در یک سطح تعیین شده نگه داشته که تمامی اقشار مختلف در آمدی در کشور بتوانند از برق استفاده کنند.البته باید بگویم این اختلاف قیمت، اختلاف قابل توجهی در حوزه انشعاب است، ارقامی که بابت یک انشعاب برق حالا چه تکفاز و چه سه فاز از مردم می گیریم به نسبت هزینه هایی که الان دارد انجام می شود تفاوت آن به نوعی یک به پنج است.
قیمت واقعی برق، پنج برابر تعرفه کنونی است
به این شکل که ما پنج تا از پنج نفر باید هزینه انشعاب بگیریم و کار یک نفر را انجام بدهیم. اگر ما قیمت واقعی را در این بخش دریافت کنیم، باید دقیقا پنج برابر باشد، یعنی اگر برای انشعاب برق سه فاز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داریم می گیریم ،( کف آن بر اساس قیمتهای سال ۱۴۰۰) بر اساس قیمت واقعی، باید پنج برابر بگیریم، یعنی چیزی در حدود ۱۷ میلیون تومان باید بابت یک انشعاب سه فاز دریافت کنیم که آن، قیمت واقعی باشد، اما تنها یک پنجم آن را دریافت می کنیم.
در بخش فروش هم اختلاف قابل توجه ای وجود دارد و قیمتها شدیدا تکلیفی و کنترل شده است، به گونه ای که متوسط فروشمان در سال ۱۴۰۰ بر اساس صورتهای مالی در تمام تعرفه ها (شامل تعرفه کشاورزی، صنعتی ، تجاری و خانگی) حدودا هر کیلووات ساعت ۴۸ تومان (۴۸۰ ریال)بوده است که این ۴۸ تومان در برابر هزینه هایی که صرف تولید یک کیلووات ساعت برق می شود، رقم بسیار پایینی به شمار می رود.
چلچله بندر: ما به التفاوت هزینه ها را از کجا جبران می کنید؟
کریمی: بر اساس آخرین نرخی که الان وجود دارد، در سال ۱۴۰۰ هر کیلو وات ساعت بدون بهای سوخت، حول و حوش ۵۵۰ تومان است که تولید هر کیلووات برای دولت، منهای سوخت، مبلغ ۵۵۰ تومان هزینه در بر دارد و اگر هزینه های سوخت هم روی آن قرار دهیم این رقم به یک هزار تومان می رسد.اما در استان هرمزگان که منطقه گرمسیر است، متوسط قیمت این کالا و محصول ۴۸ تومان (۴۸۰ ریال)است که از مردم گرفته می شود، حال شما اختلاف ۴۸ تومان تا پانصد تومان(۵۰۰۰ ریال) آن هم منهای سوخت را حساب کنید.
این رقم واقعا عدد قابل توجه ای است و تامین آن هم در تعهد دولت و دولت هم این تکلیف را بر عهده شرکتهای برق گذاشته و گفته من این مابه التفاوت را به شرکتهای برق پرداخت می کنم.اما خوب این مابه التفاوتها تامین نشده و به موقع تزریق نمی شود که به نوبه خود باعث زیان و وارد آمدن خسارتهای بزرگ به شرکتهای برق می شود و متاسفانه در حال حاضر این شرکتها در شرایط مالی خوبی قرار ندارند و این ناترازی شدید در منابع و هزینه و مصارف، باعث شده که شرکتها آنگونه که باید و شاید توان مالی کافی برای تامین نیازهای جاری خودشان نداشته باشند .
با این همه اما دولت نهایت تلاش خود را دارد که خدمات با همان شکل و کیفیت مناسب به مردم ارائه شود و با وجود تمام مشکلاتی که پیش روی ما وجود دارد با تلاش شبانه روزی که همکاران و مجموعه مدیران در شرکت توزیع برق هرمزگان دارند الحمدلله توانسته ایم شرایط بسیار خوبی را برای مردم ایجاد کنیم تا یک رضایتمندی مناسب شکل بگیرد.
نیازمند همراهی مردم هستیم
البته در کنار همه این تلاشهایی که انجام می شود دولت نیز در قالب ردیفهای بودجه ای تلاش دارد اختلافهای منابع و مصارف ما، به نوعی پوشش داده شود، نمی گوییم منابع در حد کافی، اما شاید در حد و اندازه ای باشد که فعلا بتوانیم کف نیازهای توزیع برق را تامین کرده و این شرکت را مدیریت کنیم ، تاکید می کنم ما در شرایط کنونی، سخت نیازمند همراهی مردم هستیم و مردم باید این همراهی را داشته باشند.
دولت آمده و یک قیمتی را برای این خدمت اعلام کرده است تا رفاه عمومی تامین شود و در قبال این خدمت، مردم و مشترکین ما هم باید به این خدمت پاسخ مثبت بدهند، پاسخ مثبت مردم هم این است که از این کالای خوب و ارزشمند استفاده مناسب و بهینه داشته باشند.در استفاده از برق اسراف نکنند و از آنجا که بحث صرفه جویی یکی از دستورات صریح دین مبین اسلام هم هست بهتر است مردم استفاده صحیح از نعمات الهی را در دستور کار خود داشته باشند و در حد نیاز مصرف کنند که اگر چنین شود اطمینان دارم بخش عمده ای از مشکلات مالی و کمبودهای ما مرتفع می شود.
تصور کنید یک ترانسفورماتور وجود دارد که بار یکصد کیلوواتی بر روی آن تعریف شده است و آن ترانسفورماتور بیشتر از آن بار تولید نمی کند که آن را در اختیار مردم گذاشته ایم، حالا اگر مردم حداقل یک صرفه جویی داشته باشند که بار این ترانسفورماتور از یکصد تجاوز نکند، این ترانسفورماتور سالم می ماند و مشکلی ایجاد نمی کند ، اما اگر اسراف باشد و به گونه ای عمل شود که زیاده روی شده و بیشتر از ظرفیت آن استفاده شود، این ترانس می سوزد و سوختن ترانس هم به این معنی است که ما باید برویم و مجددا باید ضمن تامین منابع مالی، یک دستگاه دیگرخریداری کنیم.
چلچله بندر: جدای از صرفه جویی مردم، راهکار کلانی وجود دارد که موجب جبران هزینه ها شود؟
کریمی: عمده تامین هزینه های ما با صرفه جویی مردم صورت می گیرد و اگر قدر شناسی از این کالا اتفاق بیافتد، بخش عمده ای از مشکلات ما خود به خود حل خواهد شد، تصور ما بر این است که ظرفیتهای صرفه جویی، در مصرف کنندگان ما بسیار بالا است ، هم در مصرف کننده های خانگی و هم تجاری، کشاورزی و صنعتی . در حوزه تجاری ملاحظه بفرمایید هنگامی که شما در یک پاساژ راه می روید یا در یک بازار پرسه می زنید و مجتمع تجاری را می بینید، اسراف کاری در روشنایی بسیار زیاد، کاملا قابل مشاهده است و اگر در روشنایی مجتمع تجاری و بازار مثلا حدود ۲۰ درصد صرفه جویی برق اتفاق بیافتد کمک بزرگی به این سرمایه ملی شکل خواهد گرفت.
در حوزه کشاورزی و استحصال آب از منابع زیر زمینی نیز اگر در آنجا الگوی کشت اصلاح شود به نحوی که کمتر از منابع آب استفاده کنند، آنجا هم میتوانیم در این موضوع صرفه جویی داشته باشیم!در منازل مسکونی و مشترکین خانگی که عمده مصرف استان نیز اینجا است، نزدیک به ۷۰ درصد از مصرف ما در حوزه خانگی است و عمده مصرف مردم هم مصرف سرمایشی است که از کولر استفاده می کنند و ظرفیت خیلی خوبی در آن بخش وجود دارد که اگر مردم یک مدیریت مناسب در سرمایش محیط مسکونی خود داشته باشند، مثلا ترموستات کولرهای خودشان را روی ۲۲ تا ۲۴ تنظیم کنند و نیایند روی ۱۶ یا ۱۴ بگذارند، در این صورت اطمینان کامل داریم که حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد با همین تغییر ترموستات کولر، شاهد کاهش مصرف برق منزل مسکونی خواهیم بود.
مردم میتوانند در طول روز از نور طبیعی استفاده کنند اما اکنون در اکثر آپارتمانها در طول روز شاهد روشنایی چراغ و مهتابی و این جور چیزها هستیم، در حالی که می شود به گونه ای عمل کرد که با کنار کشیدن پرده ها از نور طبیعی استفاده نمود و صرفه جویی کرد.
مردم مصارف خودشان را از ساعات اوج مصرف، به ساعت کم باری انتقال دهند
در بحث الگوی استفاده معماری خانه ها که این در واقع مبحث سیزدهم ساخت و ساز و بهینه سازی انرژی در خانه ها می باشد، اگر موضوعات رعایت شود و پنجره های دو جداره استفاده شود و از موادی استفاده شود که تبادل حرارت را کمتر انجام دهد، کمک شایانی به مصرف بهینه انرژی خواهد کرد.دنیا دارد به این سمت و سو حرکت می کند، یعنی دارند بناهایی می سازند که بتواند با حداقل مصرف انرژی، نیازهای آن بنا و مجموعه ها تامین شود.
با توجه به اینکه مصرف عمده ما در استان هرمزگان، خانگی است، کار کردن در این موضوعات می تواند منابع مرتبط با انرژی را به شبکه و سیستم بازگرداند و از اسراف آن جلوگیری شود.یک از آن چیزهایی که بسیار با اهمیت است، اینکه میزان مصرف برق ما در طول ۲۴ ساعت یکسان نیست و در ساعاتی از روز ما بالاترین مصرف را داریم و چون بالاترین مصرف را داریم مجبوریم که منابع تولیدی بیشتری را وارد مدار بکنیم و سوختهای فسیلی بیشتری را بسوزانیم.
خوب چکار میتوان کرد؟ در اینجا یکی از کمکهای بسیارخوبی که مردم میتوانند بکنند این است که مصارف خودشان را از ساعات اوج مصرف، انتقال بدهند به ساعت کم باری، و ساعات اوج مصرف ما نیز از ساعت حدود ۱۱ ظهر شروع می شود و تا ساعت ۱۸ ادامه داردکه البته شب هم به نوعی از ساعت ۲۱ تا ۲۳ اوج مصرف را شاهد هستیم و اگر این مصارف را از این ساعات به ساعات اولیه صبح انتقال بدهند قابل تقدیر خواهد بود.
بانوان ما در خانه ها می توانند این موضوعات را به خوبی مدیریت و رعایت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد و ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصارف ساعات اوج مصرف به ساعت کم باری انتقال یابد، باعث می شود که ما از منابع تولیدی کمتری استفاده کنیم تا مجبور نشویم استارت نیروگاهها را زده و پیک مصرف را تامین کنیم.
این هم یکی از آن کمکهایی است که مردم میتوانند داشته باشند و واقعا در کشورهای پیشرفته دنیا منحنی مصرفشان تقریبا دارد به سمت فلت می رود و آن قله ها را تا حدودی تصاحب کرده اند.یکی از وظایفی که مصرف کننده های ما به عهده دارند این است که قله های مصرف را که در ساعات ظهر اتفاق می افتد بگیرند و بار را به ساعات کم باری انتقال دهند که این بزرگترین خدمت و کمک به صنعت برق و مجموعه شرکت توانیر خواهد بود که بتواند خدمات خود را بدون کم و کاست و با شرایط مطلوب تر ارائه دهند.
چلچله بندر: از کنتورهای هوشمند چه میزان در سطح استان استفاده می شود و این نوع کنتورها چه تاثیری در میزان مصرف برق دارد؟
کریمی: یکی از سیاستهای جاری وزارت نیرو و شخص وزیر محترم موضوع هوشمند سازی شبکه توزیع برق و کنتورهای خانگی است که در بودجه مجلس هم لحاظ شده است، یعنی سال گذشته در بودجه ذکر شد و سال جاری نیز هوشمند سازی ۱۵۰ هزار کنتور برق در بودجه تعریف و تکلیف شده است که وزارت نیرو باید به سمت هوشمند سازی حرکت کند.
هنگامی که هوشمند سازی اتفاق بیافتد در حقیقت داریم یک مشترک را پایش می کنیم و در مرکز پایش میزان مصرف آن قابل مشاهده است و کمی پیشرفته تر کنترل هم می شود.این موضوع باعث می شود که دوره های قرائت کنتور به راحتی و بدون هیچ خطایی انجام گیرد (چرا که درصد خطای انسانی که ممکن است توسط یک کنتور نویس در محل اتفاق بیافتد بسیار بالا است) و هنگامی که این هوشمند سازی اتفاق بیافتد مرکز کنترل و یا همان پایش، در این سیستم، قرائت را دقیق و به موقع انجام می دهد و به موقع صورتحساب را صادر می کند و به موقع به مشترک پیامک می رود.
هوشمند سازی شبکه ها را در دستور کار قرار داده ایم
ضمن اینکه هدایت مصرف کننده ها هم دست خودمان است و اگر احساس کنیم یک مصرف کننده دارد بیشتر از آن قدرت خریداری شده استفاده می کند این قابل پایش و کنترل است که به سیستم پایش، آلارم ارسال می شود و بلافاصله ممکن است با وی برخورد یا به وی اخطار داده شده و برق وی قطع شود.این مطلب را هم بگویم که هوشمند سازی شبکه ها را نیز در دستور کار قرار داده ایم تا عیب یابی را به صورت هوشمند انجام داده و از یکسری قطع کننده های هوشمند استفاده کنیم و این قطع کننده ها در نقاط مختلف نصب می شوند تا به راحتی بتوانیم از مرکز کنترل، برق نقاط مختلف را قطع و وصل کنیم.
مثلا اگر یک فرعی در یک نقطه نیاز به انجام اصلاحات داشته باشد، ما به راحتی میتوانیم از مرکز، فرمان قطع را صادر کنیم و آن فرعی را از شبکه جدا کرده و با اعمال سیستم ایمنی، اجازه کار و دستور کار برای حوزه تعمیرات صادر شود.در مانورهایی که انجام می دهیم ، امکان تبادل بار بین خطوط از طریق همین سیستمهای هوشمند به راحتی میتوان انجام داد و عیب یابی هم به همین شکل با استفاده از یکسری امکانات و ابزارهایی که در اختیار داریم، در نقاط مختلف شبکه صورت می گیرد، به این نحو که محدوده عیب را به راحتی پیدا می کنیم و دیگر نیازی نیست که عیب یاب ما مسیرهای مختلف را طی کند، و با سرعت مستقیما به همان مسیر اصلی و محدوده ای که آلارم عیب فعال شده است مراجعه می شود.
چلچله بندر: سیاست کاری شرکت توزیع در قبال مشترکان پر مصرف چگونه است؟
کریمی: مشترکین پر مصرف از دید ما مشترکینی هستند که همکاری بسیار ضعیفی با ما دارند و توصیه های شرکتهای برق را نادیده می گیرند و ما دستور داریم که با یک مشترک پر مصرف برخورد کنیم، چرا که قیمتهای ما قیمت یارانه ای است (قیمتهای حداقلی و نازل) و قرار نیست که یک مشترک با مصارف بسیار بالا بخواهد از این قیمت یارانه ای بهره بیشتری ببرد.
پر مصرف در واقع رفتار ناعادلانه ای را در سیستم دنبال می کند و ما هم با این رفتاری که عدلانه نیست باید برخورد کرده و مانع از آن رفتار شویم.
چلچله بندر: از مشترکین پر مصرف چقدر طلب دارید؟
کریمی: کل مطالبات ما در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که بین خانگیها و تجاری و صنعتی تقسیم می شود و عمدتا بخش عمومی است، اما بخشهای خانگی همکاری بهتری دارند و مردم عزیز پول برق خود را پرداخت می کنند که در همین جا از مردم خواهش می کنم حداقل مبلغی که در قبوض برقشان درج شده را بلافاصله پرداخت کنند، چرا که این پرداخت به موقع، نیازهای ما را تامین کرده و کمک زیادی به مجموعه صنعت برق می کند.
از مشترکین درخواست داریم با ما همکاری کنند، در حوزه صنایع هم شاهد همکاری هستیم و باید بگویم بیشترین مشکل ما در حوزه های تجاری و عمومی اداری است که نیازمند همکاری بیشتر می باشد.
چلچله بندر: خاموشی با برنامه هم در هرمزگان داریم ؟
کریمی: خاموشی با برنامه ما در راستای همان ارائه خدمات مستمر به مردم است که ما آمده ایم و گروههای خط گرم را راه اندازی کرده ایم، و گروههای خط گرم با امکاناتی که در اختیار دارند با همان خط گرم تعمیرات خود را انجام میدهند و نیازی به خاموشی نیست. ما تمام تلاش خود را می کنیم ،( البته اگر امکانات و منابع اجازه دهد) که خط گرم را توسعه دهیم و در اکثر شهرستانها حداقل یک اکیپ وجود داشته باشد.
چون این موضوع یک مقدار هزینه بردار است و نتوانسته ایم همه شهرستانها را پوشش دهیم، اما در بندرعباس ما تعمیرات خط گرم را داریم که همین موضوع باعث می شود خاموشیهای با برنامه ما کم شود،این را هم بگویم در بخش دیگری که گروههای خط گرم نداریم و باید تعمیرات انجام دهیم، قطعا با خط سرد کار می شود و در فشار ضعیف هم اگر تعمیراتی لازم باشد که به صورت پایه ای باید تعویض شود، اینها خاموشی با برنامه هست که در سیستم برای تعمیرات، جزو لا ینفک سیستم محسوب می شود.
چلچله بندر: سرقت کابلهای خط توزیع چه میزان خسارت به شبکه توزیع برق می زند؟
کریمی: متاسفانه اخیرا شاهد بالا رفتن آمار سرقت هستیم و شرایط بدتر از سالهای گذشته است به نحوی که هم شب و هم روز سرقت از شبکه داریم و خسارات بسیار زیادی به سیستم برق وارد می شود.هم از جهت اینکه کالایی که سرقت می شود از دست ما می رود و هم از این جهت که خاموشی به مردم تحمیل می شود و امکان فروش برق تا زمان انجام اصلاحات از ما سلب می شود و دیگر اینکه ممکن است با همین سرقت، خساراتی هم به خود مردم و تاسیسات و لوازم برقی آنها وارد شود که این موارد را معمولا در سرقتها شاهد هستیم.
سارقین کابل برق ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد کردند
در سال گذشته در موضوع سرقت کابل حدودا نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان خسارت داشتیم و البته باید بگویم انشعابهای غیر مجاز هم در کنار این یک سرقت محسوب می شود، ما یک سرقت کالا داریم و یک سرقت انرژی و بخشی از تلفاتی که در سیستم وجود دارد، ذاتی سیستم است، ولی یک بخش از آن در واقع همان سرقت انرژی و برق مصرفی است که بعضا از پشت مبادی کنتور با استفاده از شگردهای مختلف صورت می گیرد.
موضوع رمز ارزها یکی دیگر از مظاهر سرقت به شمار می رود که متاسفانه اخیرا در استان هرمزگان و سطح کشور رایج شده و در بسیاری از منازل شاهدیم که از دستگاه رمز ارز استفاده می کنند اما خوب چون رمز ارزها برق مصرفی بالایی دارند، برخی مسیر برق را از پشت کنتور میگیرند که سرقت در حد بالا اتفاق می افتد و این موضوع باعث شده که منحنی تلفات ما در برخی شهرستانها افزایش پیدا کند.
بررسیهایی که انجام داده ایم ناشی از سرقتهایی است که از طریق رمز ارزها اتفاق می افتد و در همین جا به همه شهروندان عزیز توصیه می کنیم از آنجا که برق کالای ارزشمندی است و این کالا، کالایی است که تنها مال خودشان نیست و متعلق به نسلهای آینده می باشد، در نظر داشته باشند که این کالا باید خوب نگهداری و به صورت مناسب مصرف شود تا ان شاالله بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارایه بدهیم و با اسراف کاری و سرقت برق و تحمیل بار بیش از حد به شبکه، آسیبهای جدی را برای این صنعت و نسل آینده وارد نکنیم.شهروندان در صورت مشاهده تخلف مراتب را به شرکت توزیع برق گزارش کنند.
چلچله بندر: در خصوص اصلاح شبکه توزیع چه برنامه هایی دارید؟
کریمی: در سال گذشته با توجه به محدودیتهایی که در منابع داشتیم و همچنین بحث تحریم و کرونا ، کار کمتری اتفاق افتاد و سال جاری نیز تا کنون کارهای بسیار خوبی را شروع کرده و امیدواریم کارهایی که با این حجم شروع شده را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.
چلچله بندر: اعتبارات خاصی در این خصوص اختصاص داده شده است؟
کریمی: بله خود شرکت توانیر هم قرار هست به این موضوعات ورود کرده و کمک کند، یکی از موضوعاتی که دنبال می کنیم بحث تبدیل سیمهای مسی به کابل خود نگه دار است و عمده سرقتهایی که اتفاق می افتد نیز از همین نوع سیمها و کابلهای مسی است، چرا که کالای ارزشمندی است و برای سارقین پر جاذبه است، پس تا هنگامی که این سیمها روی شبکه وجود دارد، متاسفانه شاهد سرقت آن نیز هستیم.
ما در سال ۱۴۰۱ یک کار جهادی را تعریف کردیم و مقرر شد 2 هزار کیلومتر از شبکه های فشار ضعیف را سیم به کابل کنیم و این موضوع را با جدیت دنبال کردیم که در چهار بسته ۵۰۰ کیلومتری تعریف شد، استارت بسته اول زده شده و هنگامی که یک مقدار شرایط پیک را پشت سر بگذاریم بلافاصله شروع به پیگیری ادامه کار خواهیم کرد و البته این را هم بگویم که کابل خود نگه دار یک فن آوری جدید هست که سالیان سال در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.
کابل خودنگه دار یک کابل آلومینیومی است که ارزش مالی آن از سیم مسی پایین تر است ، این کابل کلافی پنج رشته ای است که یک رشته نگه دارنده هم دارد و سر جمع شش رشته می باشد و هنگامی که جایگزین کابلهای مسی شود اتفاقات بسیار خوبی هم رخ خواهد داد.اینکه امکان سرقت و کابل دزدی از شبکه کلا از بین می رود، چه سرقت فیزیکی و چه سرقت انرژی که از روی شبکه صورت می گیرد، دیگر امکان پذیر نخواهد بود.
ضمن اینکه در کنار این اقدامات، پایه های فرسوده ای که در مسیر وجود دارد را در برنامه اصلاحات خود قرار داده ایم و همزمان با تعویض سیم به کابل، پایه های فرسوده که در مسیر وجود دارد تعویض می شود و یک نوسازی در شبکه فشار ضعیف اتفاق می افتد و البته یک مقدار نگران منابع خود هستیم که تا چه حد بتوانیم این منابع را تامین کنیم که در همین راستا رایزنی خود را با تمام بخشهای استان و کشور شروع کرده ایم تا از جاهای متعدد این منابع را تامین و این کار بزرگ را با جدیت دنبال کنیم.
چلچله بندر: در خصوص زمینی کردن شبکه ها برنامه ای دارید؟
کریمی: زمینی کردن شبکه معمولا در شهرهای بزرگ و متراکم اتفاق می افتد، در بندرعباس بخشهایی از شبکه، زمینی است مثلا در مرکز شهر و جاهایی که جمعیت متراکم وجود دارد عمدتا از کابل زمینی استفاده می کنیم ، اما توسعه آن واقعا هزینه های سنگینی را طلب می کند و منابع و شرایط محیطی شهر و همچنین همکاریهای بین سازمانی از معضلاتی است که میتواند سد راه ما باشد.
چلچله بندر: اگر این طرح اجرایی شود به صرفه تر نیست؟
کریمی: اگر اجرایی شود که خیلی خوب است اما به شرط تامین منابع و در آن زمان، دست کم شبکه از حوادث غیر مترقبه نیز در امان خواهد بود.
چلچله بندر: آیا در شرکت توزیع برق استان بسترهای لازم جهت آموزش شهروندان وجود دارد؟
کریمی: موضوع آموزش شهروندان که در راستای بهینه سازی مصرف است، یکی از برنامه های مستمر شرکتهای توزیع برق می باشد، ما طرحهای متنوعی در این خصوص تعریف کرده ایم و یکی از این طرحها طرح همیار برق است که در قالب تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش استان هرمزگان مبادله شده، بخشی از ساز و کارهای آن آماده و مابقی هم در حال تدوین است.
آموزش موجب تاثیر و تغییر رفتارها در آینده خواهد شد
قرار است کارمان را با بچه ها شروع کنیم و از رده نونهالان فرهنگ سازی کرده و ارتباط بسیار گسترده ای خصوصا در زمان بازگشایی مدارس با بچه ها خواهیم داشت.برنامه های متنوعی را در قالب مسابقات فرهنگی و جنگهای شادی و دعوت از دانش آموزان به ساخت محتواهای مرتبط با مدیریت مصرف برق و همچنین برنامه ریزی اردوهای مختلف برای بچه ها داریم تا بازدیدهایی را از مراکز تولید برق و .. انجام دهند و با صنعت برق به صورت کامل آشنا شوند که این موضوع به نوبه خود باعث تاثیر و تغییر رفتارها در آینده خواهد شد.
چلچله بندر: در بحث خودروهای پشتیبان شرکت مشکلی ندارید؟
کریمی: متاسفانه خودروهای ما خودروهای نه چندان کارآمد با عمر متوسط هستند که نیازمند نوسازی است و ما تقریبا در هر سال تلاش داریم بتوانیم تعدادی از ماشین آلات خودمان را نوسازی کنیم و امسال نیز یک گام بسیار بلند برداشته ایم که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.در سال جاری تلاش داریم با تامین نقدینگی، کارهای خوبی را در بحث شبکه روستایی ، شبکه شهری و توسعه فیدرهای جدید انجام دهیم که امیدواریم مورد رضایت واقع شود.
چلچله بندر: در خصوص میزان تولید و مصرف برق استان توضیح دهید؟
کریمی: منابع تولید برق هرمزگان در حال حاضر توسط سه نیروگاه اصلی تامین می شود و با این وجود ما در سه ماهه تابستان هنوز تراز تولید و مصرف در استان نداریم و چون منطقه هرمزگان گرمسیر است، هنوز هم کمبود وجود دارد و برق را از شبکه دریافت می کنیم.
در حال حاضر پیک مصرف ما حدودا ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات است که رقم قابل توجهی در کشور به مشار می رود و تمام تلاش ما بر این است که این رقم افزایش پیدا نکند و مردم با صرفه جویی که خواهند داشت، امیدواریم به جایی نرسیم که ناترازی در تولید و مصرف در سطح کلان کشور شکل بگیرد، چرا که اگر این اتفاق بیافتد برای حفظ و پایداری شبکه سراسری، خاموشیهای سراسری اعمال می شود و در این حال مجبور هستیم یکسری خاموشیهای اضطراری به مردم بدهیم.
البته تمام تلاش ما این است با برنامه هایی که از طرف مجموعه وزارت نیرو و شرکت توانیر ابلاغ شده است، در مصارف کشاورزی ، صنعتی ، عمومی، اداری و دولتی، ناترازی را مدیریت کنیم که جبران شود و به سمت خاموشیهای اضطراری نرویم.الگوی مصرف ما ۳ هزار کیلو وات ساعت است که اگر در طول هر ماه ۵۰۰ کیلووات ساعت صرفه جویی داشته باشیم میتوانیم ایجاد در آمد کنیم و این صرفه جویی را به دولت بفروشیم.
چلچله بندر: به عنوان سوال آخر جنابعالی چه میزان به حوزه روابط عمومی شرکت اعتقاد دارید؟
کریمی: روابط عمومی پل ارتباطی ما با مردم است و این پل را هر چقدر قوی تر کنیم، منفعت آن برای ما بیشتر خواهد بود و ما خواسته های خودمان را از مردم از طریق روابط عمومی منتقل میکنیم و نیازهای مردم هم نسبت به ما از همین راه منتقل می شود.روابط عمومی زبان گویای مجموعه صنعت برق است و مسایل مربوط به آموزش و ایجاد رفتار برای فرهنگ مناسب در استفاده از کالای برق به عهده روابط عمومی می باشد.
روابط عمومی هر چه طیف گسترده تری از ارتباطات را برای مجموعه شرکت توزیع شکل دهد، طبیعتا ما بهتر می توانیم برنامه های راهبردی خود را پیش ببریم چرا که هدف ما تقویت روابط عمومی و فراهم نمودن بستر مناسب برای شرکت توزیع است.