افزونه جلالی را نصب کنید.
در گفت و گو با معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس مطرح شد:

چتر خدمات شهری شهرداری بندرعباس برای شهروندان و میهمانان نوروزی

  • کد خبر : 11355
  • 03 فروردین 1402 - 0:28
چتر خدمات شهری شهرداری بندرعباس برای شهروندان و میهمانان نوروزی
ارائه خدمات شهری و نگهداشت شهر از مهم ترین اولویت‌های حوزه خدمات شهری است، چرا که زندگی شهری را تداوم می‌بخشد.پرداختن به نظام خدمات شهری از مهم ترین وظایف شهرداری‌ها محسوب می شود، چرا که شهروندان یک شهر روزانه نیازمند ارائه خدمات متفاوت، از جمله جمع آوری زباله، آسفالت خیابان‌، زیباسازی و گسترش فضاهای سبز شهری هستند.

از سویی دیگر ارائه خدمات شهری به لحاظ دشواری، مستلزم ارتباط گسترده با شهروندان، صرف هزینه بالا و اجرای پروژه‌های مختلف است تا به نحو مطلوب ،رضایتمندی شهروندان را به همراه آورد.نظافت خیابان‌ها معابر و گذرهای شهر جزء اولویت شهرداری به‌شمار می‌آید از این رو نظافت شهر، جمع‌آوری زباله و رفت و روب شهر به صورت مستمر و روزانه انجام می‌گیرد چرا که شهروندان انتظار دارند وقتی صبح زود از خانه بیرون می‌آیند، محله خود و خیابان‌ها را رفت و روب شده و تمیز ببینند.با توجه به شروع سال جدید و مسافرت بیش از پیش مسافران و گردشگران به شهر بندرعباس و نیاز ارائه خدمات بهتر به شهروندان بندرعباسی و سایر هموطنان، در آخرین ساعات تحویل سال نو، به سراغ عزیزالله کناری معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس رفتیم و با او گفت و گویی انجام دادیم که می خوانید.

با توجه به گستردگی حوزه خدمات شهری، برنامه ریزی شما برای خدمات دهی مناسب به شهروندان چگونه است؟

کناری: دستگاه شهرداری بندرعباس مجموعه ای است که شهر را در حوزه های مختلف برای شهروندان آماده می کند، برای اینکه شهر برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان آماده شود چندین بخش را باید مد نظر قرار دهیم.
یک بخش بحث زیرسازی معابر و خیابانها و یک بخش دیگر در حوزه زیبا سازی شهر مانند پارکها، بوستانها و المانها ، بخشی دیگر نظارت بر اراضی شهری مانند تصرفات اراضی و ساخت و سازها  و یک حوزه هم در بحث خدمات شهری است که در واقع خدمات شهری استفاده کننده سه حوزه دیگر می باشد، یعنی اینکه آنچه که سه حوزه دیگر برای شهر لازم است را آماده سازی و راهبری می کند.
حوزه خدمات شهری حوزه گسترده ای است که تقریبا بخش زیادی از حوزه های شهری را در بر می گیرد.
در کل آنچه که مربوط به شهروندان می شود، به عنوان مثال، مانند سازمان آرامستان که مردم با آنجا سر و کار دارند، زیر مجموعه خدمات شهری است و آنجا را راهبری و به نحو مطلوبی هدایت می کند که خدمات مورد نظر مردم به بهترین شکل ممکن ارایه شود.
حوزه بعدی سازمان میادین و میوه و تره بار است که آن هم چون ارتباط مستقیم با شهر و شهروندی دارد، بحث سازماندهی غرف و میادین را مد نظر قرار می دهد.
حوزه بعدی سیما و منظر و فضای سبز شهری است که در بحث توسعه ، نگهداری و راهبری فضای سبز می باشد و همچنین آتش نشانی که نیاز اولیه شهروندان به شمار می رود و در حوزه خدمات شهری قرار می گیرد که در آنجا هم باز پیگیری نیازهای مربوطه و هدایت و راهبری آن مد نظر قرار دارد تا خدمات رسانی به سمت مردم راحت تر و بهتر انجام شود.
سازمان پسماند هم که در حوزه جمع آوری زباله ها و نخاله ها و انتقال آنها است و همچنین مدیریت بحران که در زمان بحران و بارندگی و حوادث غیر مترقبه است و سازمان بعدی هم سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی است.

حوزه خدمات شهری اصولا به چه نحو عمل می کند؟

کناری: حوزه معاونت خدمات شهری یک حوزه ستادی است که در واقع کارهای اجرایی خود را از طریق پیگیری سازمانهای زیر مجموعه انجام می دهد، معاونت خدمات شهری خود به تنهایی حوزه اجرایی نیست بلکه حوزه راهبردی است.
حوزه خدمات شهری،  هم به نفع مردم کار میکند و هم به ضرر مردم، به این نحو که، مثلا در حوزه پیشگیری از تخلفات، آن بخشی که می آییم رفع تصرف و قلع و قمع انجام می شود، آن فردی که جلویش گرفته شده، قطعا به ضررش تمام شده است در حالی که همین اقدام ممکن است به نفع فردی دیگر تمام شود.
یکی از بحثهای مدیریت شهری، مدیریت پیشگیری از تخلفات و رفع سد معبر می باشد. معابر معمولا محلهایی هستند که برای تردد شهروندان تعبیه شده و چون بعضا همین محل عبور، مکانی مناسب برای بسیاری از کسب و کارها به شمار می رود، افرادی دیگر می خواهند سو استفاده کنند و می آیند در همین محل و بساط پهن میکنند، کسب درآمد کرده و حتی زندگی می کنند.
وظیفه رفع سد معبر این است که اینها را جمع کند، چون وظیفه شهرداری ایجاد درآمد برای فرد خاصی نیست و خدمات خود را باید برای عموم مردم ارایه نماید و این جور برخوردها برای کسانی که خود را ذینفع می دانند، ممکن است تلخ باشد.
البته فرهنگ بدی جا افتاده است که طرف خودش در هر حالتی خود را ذیحق می داند و اگر با وی برخورد شود به خودش اجازه می دهد که با هر شیوه و هر نوع وسیله ای به سمت ماموران سد معبر حمله کند.

فکر می کنید عملکرد شهرداری بندرعباس در رفع سد معبر رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است یا خیر؟

کناری: باید در تمامی حوزه ها به نحو احسن حرکت کنیم و طبیعی است خوب یک عده هم در این راه معترض شوند.
افراد نمیتوانند برای منافع شخصی خود نظم شهر را به هم بزنند و هر جایی که دلشان خواست بساط کنند.
هر چند که دستفروشی یک فعالیت رسمی در کشور نیست بلکه یک فعالیت است که برخی افراد نیازمند دست به انجام آن می زنند.
ما در تلاشیم شهر را آنگونه که برای عموم و اکثریت مناسب است مهیا کنیم و در این راه تمامی اقشار جامعه باید دیده شوند و بسیاری از موقعیتها ممکن است به ضرر بخش اندکی از جامعه منجر شود، اما ما همواره باید منفعت عمومی را در نظر بگیریم.
مثلا در یک جا می بینید خطر تصادف وجود دارد و مجبور می شوید برای عبور عابر پیاده پل هوایی بزنید و ممکن است ۹۰ درصد جامعه از آن پل استفاده کرده و لذت ببرند و ۵درصد هم ممکن است بگویند که این پل مانع کار ما است.


در بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف در ساعاتی از شبانه روز، مسیر یک خیابان را مسدود می کنند تا دستفروشها آنجا تجمع کنند و کار خود را انجام دهند، شهرداری چرا این کار را نمیکند؟

کناری: ما جاهای زیادی را جهت دستفروشی اشخاص جانمایی کردیم اما کسی استقبال نکرد، چون توقع دارند دو برابر یک مغازه، فروش داشه باشند که اصولا چنین چیزی امکان پذیر نیست.
از طرفی وضعیت اقتصادی جامعه هم به گونه ای است که نمیتوانیم در خصوص وضعیت سد معبر مر قانون عمل کنیم، لذا سعی می کنیم کمی کمک کنیم.
در خصوص دستفروشها هم برخی اگر در جایی به صورت موقت جانمایی شدند دیگر احساس مالکیت می کنند و مثلا در جاهایی می بینید دو یا سه برابر یک مغازه جنس پهن کرده اند و هنگامی که می گوییم چرا اینقدر جنس گذاشتید می گویند ما نیازمند و فقیریم.
در خصوص اختصاص یک خیابان تا الان گزینه مناسبی پیدا نشده و برنامه ای نداریم.

مدت زمانی است که بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی اعلام شده است، در این زمینه چه کارهایی انجام گرفته است؟

کناری: ما در بحث شهر خلاق کارهای زیادی انجام داده ایم و مثلا در بحث صنایع دستی الان نمایشگاه هفتگی داریم که نمونه ای کوچک از اهداف بلند مدت ما به شمار می رود.
البته هنوز تا رسیدن به ایده آلها فاصله زیادی داریم اما تمام تلاش خود را می کنیم تا در این خصوص بهتر عمل شود.
بازارچه ۲۲ بهمن برای همین منظور طراحی شد اما استقبال آنچنانی از آن نکردند و اکنون هم در آنجا جا داریم و اگر متقاضی وجود داشته باشد در آنجا ساماندهی میشوند.
ولی اکثرا انتظار دارند در یک نقطه شلوغ فعالیت کنند مثلا در مرکز بازار باشند و گاها اگر چشممان را میبندیم و می گوییم بیایند و در بازار بساط کنند نباید این توقع ایجاد شود که برای همیشه در بازار ماندگار شوند.

مکان قدیمی بازار ماهی فروشان قرار بود بازسازی و جهت بازارچه صنایع دستی آماده شود؟

کناری: آنجا در بحث ساخت و سازش مقداری دیوار و کف آن آماده شده و امیدواریم امسال بتوانیم آماده سازی کنیم که اندکی زمان میبرد.

در خصوص ناوگان کنونی حمل و نقل مسافر به نظر می رسد نارساییهایی وجود دارد؟

کناری: ناوگان عمومی ما دو بخش است یک بخش انبوه بر است و یک بخش عمومی بر، که در بندرعباس دو تا سه تا مشکل جدی وجود دارد، یک مشکل اصلی در زیرساختهای معابر است و مشکل دیگر زیرساخت خودرویی است، به عنوان مثال هم اکنون حجم زیادی اتوبوس داریم اما راننده نداریم، ناوگان تاکسیرانی ما هم نیازمند حمایت است و باید تشویق شوند و سوبسید دریافت کنند تا خدمات بهتری ارائه نمایند.

برای نوروز امسال و جهت رفاه بیشتر مسافران نوروزی چه اقداماتی انجام شده است؟

کناری: برای ایام نوروز از چهار و پنج ماه قبل برای اینکه شهر را برای شهروندان و میهمانان آماده کنیم در حوزه های مختلف شروع به کار کردن کردیم و امسال سه پارک به مجموعه پارکهای ما اضافه شد، در کنار این اقدامات آماده سازی ظرفیتهای راکد مانند پارک مهرگان را نیز در دستور کار قرار دادیم.
در تلاشیم که فاز اول کمپ اسکان نوروزی که چند سال پیش استارت آن زده شد، آماده شود. در فاز اول ۲۴۰ سکوی  استقرار چادر ایجاد شده است و ۴۸ سرویس بهداشتی و ۱۶ دوش حمام دارد.
این کمپ در انتهای بلوار خلیج فارس ضلع جنوب شرقی واقع شده است ، که حجم زیادی از میهمانان را در آنجا پوشش می دهیم.
بحث بعدی در سال گذشته مشکل سرویس بهداشتی در پارکها داشتیم که ۲۹۰ چشمه سرویس بهداشتی در سال گذشته امسال به ۳۷۵ چشمه رسیده است و بخش کوچکی از این سرویسها سیار و بخشی دیگر دایم می باشند.
سرویسهای بهداشتی تمامی اماکن ترمیم شده و روشنایی پارکها نیز مرمت گردیده که امیدواریم نوروز امسال را با حداقل مشکلات سپری کنیم و مردم راضی باشند.

برای روان تر شدن ترافیک در بندرعباس چاره ای اندیشیده شده است؟

کناری: پل انتهای رسالت در دست اقدام است و پل چهار راه راه آهن نیز در حال پیگیری است،  همچنین پل پیامبر اعظم که شهر را به بندر شهید رجایی وصل می کند در دست اقدام است که با احداث این پل از آنجا که ورودی غربی شهر قفل است اقدامی اساسی برای رفاه شهروندان خواهد بود.
اگر پل هدیش نیز راه اندازی شود اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد و مشکلات ترافیکی شهر به حداقل خواهد رسید و در حوزه غرب دیگر مشکل ترافیکی نخواهیم داشت.

برنامه های جانبی هم برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده است؟

کناری: برای نخستین بار در پارک غدیر در ۱۲ روز تعطیلات جشنواره های مختلف را شاهد هستیم.
در همه پارکها از سمت شرق تا غرب بندرعباس نزدیک یازده دستگاه آب سرد کن در حال نصب داریم که کمک بزرگی در نوروز برای مسافران و همشهریان می باشد و البته در پارکهای سطح شهر هم به دنبال نصب چندین آب سرد کن هستیم.
در بحث حمل و نقل نیز اتوبوسهای شهرداری در این ایام فعال خواهند بود تا خدمات مورد نظر را به مسافران و مردم ارایه نمایند، اتوبوسها مخصوصا بین بازار و اماکن اسکان مسافران عبور و مرور می کنند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.
همچنین برای زیبا سازی شهر المانهایی را قرار دادیم و نور پردازی پلها را نیز برای زیباتر شدن چشم انداز پلها انجام دادیم.
راه اندازی اپلیکیشن شهر نیک و ۱۳۷ برای رفاه بیشتر مردم از دیگر کارهای شهرداری بود، همچنین در حال تدارک برگزاری چندین مسابقه محلی در پارکها هستیم که میهمانان و شهروندان  بتوانند از آن استفاده کنند.

در خصوص دسترسی مسافران به کالاهای اساسی در پارکها برنامه ای دارید؟

کناری: دسترسی میهمانان به اغذیه خیلی مهم بود که به همین منظور تعداد زیادی مجوز توسط سازمان میادین و فضای سبز اعطا شد تا در پارکها و بوستانها دکه هایی برپا کرده و خدمات رسانی کنند و امیدواریم مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

برای شنای مسافران جاهای خاصی مد نظر قرار داده اید؟ چه تمهیداتی برای شنای ایمن اندیشیده شده است؟

کناری: ما برای شنای مسافران در دریا نیز تمهیداتی اتخاذ کرده ایم  و سه تیم نجات غریق را تعریف کرده ایم تا مراقب مردم باشند و افراد نجات غریق را از ۱۳ نفر به ۲۱ نفر ارتقا دادیم که این افراد از تاریخ ۲۵ اسفند ماه تا چهاردهم فروردین در ساحل دریا حضور دارند و خدمات رسانی می کنند.
تیم نجات غریق ما در بوستان ورزش و بوستان غدیر مستقر هستند و فقط در همین جا که آب دریا اجازه شنا کردن میدهد حضور خواهند داشت و در سایر جاها مسافران باید مراقبت کنند که بدون نجات غریق اقدام به شنا ننمایند.

بوستانها و پارکهای بندرعباس برای نصب چادرهای مسافرتی تا چه میزان ظرفیت دارند؟

کناری: ظرفیت چادری اسکان در محلهای مورد نظر ما۵ هزار و ۷۴۰ چادر  می باشد که با روند کنونی افزایش نصب چادر، از میهمانان درخواست داریم مراعاتهای لازم را در این خصوص انجام دهند و تعطیلات خوبی را برای خود رقم بزنند.

چرا اجرای طرح چمن کاری در سطح شهر بسیار اندک است و گاها مشاهده می شود در کاشت فضای سبز دچار دوباره کاری هستیم؟

کناری: چمن از دسته فضای سبزی است که ۲۴ ساعته نیازمند نگهداری و آبیاری است هر چند به دنبال منابع آب غیر شرب برای این موضوع هستیم اما با این وجود با توجه به کم آبی، نگهداری و کاشت چمن هزینه زیادی را در بر خواهد داشت.
ما پکیجهای کوچکی را خریداری کرده ایم که از سیستم فاضلاب شبکه فاضلاب شهری استفاده کنیم که پس از تصفیه برای آبیاری مناطق مورد نظر استفاده می شود، و این به نوبه خود کمک زیادی به کاهش مصرف آب خواهد کرد.
البته یک بحثی وجود دارد که مثلا چمن را به طور کامل حذف کنیم و یک عده هم عقیده دارند که شما نمیتوانید چمن را حذف کنید .
دیدگاهی هم وجود دارد که کل درختان غیر بومی را از رده خارج کرده و به جای آن درختان بومی کاشته شود.
البته درخت میوه دار در دو یا سه ماه میوه و سایه دارد و دیگر نه میوه دارد و نه سایه، که باید در این خصوص مداقه شود.
ما در جنوب کشور بیشتر با توجه به گرمی هوا نیاز به سایه داریم، هم اکنون به دنبال آن هستیم که گونه های مثمر و بومی محل را ترویج بدهیم، اما از آن سو گونه های غیر بومی را به یکباره از بین نبریم، البته هر چقدر بتوانیم هزینه دوباره کاری را به حداقل برسانیم سود است.
دیگر اینکه باید برای زیبا سازی محیط، شاهد یک همکاری عمومی باشیم که متاسفانه به اندازه کافی در این خصوص فرهنگ سازی نشده است.

در بحث مسئولیتهای اجتماعی جهت زیبا سازی شهر، از سمت صنایع غرب آیا شاهد کمکی بودیم؟

کناری: متاسفانه در این خصوص آنگونه که باید و شاید تا الان نتیجه خاصی گرفته نشده و صنایع غرب متاسفانه همکاری مناسبی ندارند، قرار بود یک صندوق مشترک بین شهرداری و صنایع غرب راه اندازی شود و آیین نامه آن نیز مهیا شد اما عملا هیچ اتفاقی رخ نداد.
تا زمانی که صنایع ملزم نشوند که بخشی از درآمد خود را به شهرداری اختصاص دهند، اتفاقی نمی افتد و سلیقه ای عمل می شود، یک وقت مدیری علاقه دارد و همکاری می کند و یک زمان یک مدیر همکاری نمی کند.
مشارکتهای اجتماعی برای زیبا سازی شهری معمولا بسیار اندک است یا اصلا وجود ندارد.

برای خدمات دهی بهتر، از مردم و مسافران چه انتظاری دارید؟

کناری: مشارکت عمومی برای ما خیلی مهم است نیروهای ما محدود هستند و اگر قرار باشد هر لحظه یک شهروند و یا یک میهمان یک تکه زباله روی زمین بیاندازد و یا از خودروی خود زباله هایش را به بیرون پرت کند چهره شهر نازیبا می شود ، البته سعی کرده ایم سطلهای زباله را زیاد کنیم و شهروندان و مسافران نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.
از دستفروشهای مستقر در لب ساحل نیز انتظار داریم مراقبت کنند تا زیرساختهای شهر از بین نرود، قرق کردن آلاچیقها توسط قلیان فروشها اصلا درست نیست و یا برخی سنگ جدول را در می آورند و زیر قلیان می گذارند که بسیار ناپسند است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=11355

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها