افزونه جلالی را نصب کنید.

روابط عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی در مرز

  • کد خبر : 13634
  • 28 اردیبهشت 1402 - 9:05
روابط عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی در مرز
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش سطح ارتباطات در جوامع، ارتباط مستقیم و روش های سنتی اطلاع رسانی، دیگر پاسخ گوی عطش روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست، چرا که مردم در عصر جدید سخت تشنه دانستن و تحلیل کردن پردازش اطلاعات و اخبار هستند.

در همین راستا نیز شیوه ها و ابزار و وسایل نوین رسانه ای و ارتباطی به میدان آمده و توانسته با وسعت و سرعت انتقال اطلاعات و اخبار، فاصله ها را از میان بردارند.
از همین رو از حدود یک قرن پیش نخستین دفاتر روابط عمومی تاسیس شد تا سازمان ها نیز به نوعی در تلاش و مسابقه اطلاع رسانی و تاثیر برافکار عمومی شرکت کنند.
امروزه ارائه چهره واقعی و شفاف هر سازمان به مردم، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مردم یا همان سرمایه های اجتماعی، صاحبان اصلی هر سازمان و نهاد هستند و بدون وجود آن ها سازمان معنی نخواهد داشت، در می‌یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای، به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.
سرمایه اجتماعی به عنوان منبعی برای سازمان ها و افرادی است که با استفاده از آن می توانند دیگر سرمایه ها و ظرفیت های بالقوه ی خود را شکوفا نمایند.
ارتباطات و بویژه روابط عمومی ، نقش مهم و بی بدیلی در تولید و بازتولید سرمایه اجتماعی جوامع و سازمان ها دارد و بسیاری از اندیشمندان و جامعه شناسان بر این باورند که سرمایه اجتماعی از شبکه های مرتبط ارتباطات و مراودات اجتماعی به وجود می آید.
بدون شک یکی از منابع مهم تولید سرمایه اجتماعی سازمان، روابط عمومی به عنوان تسهیل گر و مرکز ثقل ارتباط درون و برون سازمانی در دستگاههای اجرایی و مرکز گردش و انباشت اطلاعات است.
اگر به تاریخ اسلام هم مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد آنچه سرمایه اجتماعی را گرداگرد پیامبر اعظم جمع کرد، تکیه آن نبی مکرم اسلام بر ارتباطات و روابط عمومی بالا بود.
پیامبر اسلام (ص) از ارتباطات و روابط عمومی برای متبلور ساختن افکار عمومی استفاده می کردند و  سعی در متقاعد و مجاب ساختن مردم داشتند تا یک دین جدید با اصول جدید، قوانین و روش جدیدی از زندگی را که بر پایه ی احترام به انسان ها، برابری با عدالت، صلح و همدلی قرار داشت، بپذیرند.
ایشان یا به صورت شفاهی توضیح می دادند یا به صورت عملی، با نشان دادن عمل خویش نحوهی اجرای دستور الهی را به مسلمانان می آموخت.
حدیث و سنت حضرت محمد (ص) چراغ راه مسلمان است؛ بدون ارتباطات، روابط عمومی، رفتار و سلوک شایسته و حکومتی مناسب، حضرت هرگز قادر نبود تعالیم اسلام را در میان قریش و شبه جزیره ی عرب و سراسر دنیا منتشر کند.
موفقیت حضرت محمد (ص) در مأموریت بسیار مشکلش، تا حد زیادی مدیون مهارت های ارتباطی، روابط عمومی، سلوک، اصول اخلاقی و اخلاقیات، تواضع، سخاوت، شکیبایی، شخصیت، منش و تبحر او در زمینه ی شفاف ساختن افکار عمومی و نیل به رضایت بود.


با توجه به موارد ذکر شده به اهمیت و جایگاه روابط عمومی در هر سیستم حکومتی و سازمان ها و نهادها پی می بریم و نیروهای مسلح، بویژه انتظامی و مرزبانی نیز برای ارتباط بسیار خوب با آحاد جامعه و تقویت سرمایه های اجتماعی نیازمند یک روابط عمومی زنده و پویا هستند که در حال حاضر این بخش از وظایف بعهده معاونت فرهنگی اجتماعی در مجموعه های انتظامی و مرزبانی است.
سرمایه اجتماعی و نمود آن در ارتباط با مقولاتی نظیر پیشگیری و کاهش جرایم، امنیت نوار مرزی، خشونت و تضاد در جامعه، سوء مصرف موادمخدر و بسیاری از معضلات اجتماعی نشان از رابطه تنگاتنگ مولفه های سرمایه اجتماعی با فضاسازی امنیت اجتماعی در جامعه دارد.
سرمایه اجتماعی فاکتور مهم امنیت است و یکی از اصلی ترین مولفه هایی که امنیت اجتماعی را ارتقاء می دهد و جامعه را سالم و آرام و مطلوب می سازد ، سرمایه اجتماعی است.
امروز معاونت فرهنگی اجتماعی مرزبانی که به معنای واقعی روابط عمومی این مجموعه است، تمامی تلاش خود را معطوف نموده است که این ارتباط و همدلی و تقویت سرمایه های اجتماعی را متبلور ساخته تا تصویری از مرزبانان در بین مردم ایجاد نماید که این مرزبانان بیدار، برای مردم خدمت می نمایند و هیچگونه تصوری ندارند که بعنوان یک نیرویی هستند که بر مردم حاکم باشند و در سطح جامعه فضایی تسلط گونه حاکم نماید، چرا که مرزبانی از دل خود مردم و مرزنشینان است و همواره به این موضوع آگاهی دارد که بدون مشارکت و تعامل با مرزنشینان قادر به پیشبرد ماموریت های خود نمی باشند.
امید است روز روابط عمومی بهانه ای باشد برای ارتباط بهتر سازمان ها و نهادها با مردم عزیز میهن اسلامی که به معنای واقعی سرمایه های اصلی این نظام مقدس هستند.

✍ سیدمرتضی اولادعلی

کارشناس ارشد روابط عمومی و معاون اجتماعی مرزبانی هرمزگان

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=13634

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها