افزونه جلالی را نصب کنید.
مدیر موسسه داوری و حقوقی سفیرصلح سروش:

مزایای داوری به خوبی برای عموم افراد جامعه قابل ملموس است

  • کد خبر : 2977
  • 26 دی 1399 - 19:57
مزایای داوری به خوبی برای عموم افراد جامعه قابل ملموس است
اگر تا کنون وارد دادگستری و علی‌الخصوص محاکم حقوقی شده باشید، قطعاً با حجم بالای مراجعه کننده و پرونده‌های قطور مربوط به اختلافات حقوقی افراد جامعه مواجه شده‌اید. این مسئله نشان دهنده این است که بروز اختلافات حقوقی میان افراد در جامعه موضوعی غیرقابل‌اجتناب است و حتی اگر در زمان انعقاد قرارداد، علی‌الظاهر اختلافی میان طرفین قرارداد نباشد، لیکن پس از گذشت زمان حداقل در زمینه تفسیر قرارداد و نحوهٔ اجرای آن اختلافاتی حادث می‌شود.

فاضل نعمانی مدیر موسسه داوری و حقوقی سفیرصلح سروش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری چلچله بندر اظهار کرد: به دلیل اینکه عمدهٔ افراد جامعه کماکان دیدگاه سنتی رجوع به دادگاه را در نظر دارند و مزایای داوری به خوبی نشان داده نشده است، میزان ارجاع پرونده‌ها به داوری مورد استقبال قابل توجهی قرار نگرفته بود اما این موضوع در حال تغییر است زیرا در حال حاضر مزایای داوری به خوبی برای عموم افراد جامعه قابل ملموس است.

نعمانی اضافه کرد: به منظور حل و فصل اختلافات از دیرباز نهادی با عنوان دادگستری و دادگاه با ریاست یک قاضی وجود داشته است اما در سال‌های اخیر به دلیل اینکه حجم پرونده‌ها بسیار زیاده شده و جمعیت نیز رو به فزونی رفته است که ضرورت دارد در فضای حقوقی اشخاص متخصص و کاردانی وجود داشته باشند تا از انباشت پرونده‌ها در دادگاه‌ها جلوگیری کرده و با هزینه کمتر و دقت و سرعت بیشتر اختلافات را حل و فصل نمایند.

وی افزود: به صورت کلی داوری عبارت است از رفع اختلاف میان طرفین دعوی از طریق واگذاری آن به حکمیت اشخاصی که طرفین دعوی آنها را به توافق خود انتخاب می‌کنند و مفهوم داوری و مقررات مربوط به آن در مواد ۴۵۴ الی ۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی مقرر شده است.

نعمانی گفت:این موسسه با همکاری وکلای مجرب دادگستری و کارشناسان حقوقی ضمن پذیرش انجام کلیه مشاوره های حقوقی ، کیفری و اداری ، آمادگی  قبول کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبتی، شهرداری و دعاوی خانوادگی  را دارد.

مدیر موسسه داوری و حقوقی سفیرصلح سروش تنظیم کلیه قراردادهای حقوقی و تجاری و تهیه لوایح، دادخواست و شکایات را از جمله خدمات این موسسه عنوان کرد و افزود: همچنین قبولی داوری در دعاوی حقوقی بازرگانی و خانواده از دیگر خدمات این موسسه حقوقی می باشد.

وی ضمن با اهمیت خواندن وجود داوران قضایی به منظور تسهیل در بسیاری از فرآبندهای قضایی اضافه کرد:اولین ویژگی از مزایای داوری این است که در دادگاه، قاضی از پیش تعیین شده است و این امتیاز در رسیدگی در محاکم وجود ندارد. قاضی رسیدگی کننده در دادگاه را هیچ یک از طرفین دعوی انتخاب نمی‌کنند ولی آنها می‌توانند داور را با شناخت و توافقی که دارند و اراده خود انتخاب کنند

این حقوقدان افزود: دومین امتیاز این نهاد نسبت به رسیدگی در دادگاه آن است که طرفین به جای حضور در دادگاه به محلی که توسط داور تعیین شده مراجعه می‌کنند یا می‌توانند حسب توافق در محل مشخصی به اختلافات آنان رسیدگی شود و در واقع مشکلاتی برای طرفین در مراجعه به محاکم دادگستری وجود دارد که در رسیدگی از سوی داور وجود ندارد.

نعمانی سومین و مهم‌ترین ویژگی را سرعت در رسیدگی ذکر کرد و گفت: بر مبنای تبصره ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی اگر مدت داوری معین نشده باشد مدت قانونی آن ۳ ماه می‌باشد و طرفین دعوی می‌توانند با توافق یکدیگر مدت داوری را تمدید نمایند. لیکن مشکل رسیدگی در دادگاه آن است که طرفین نمی‌توانند مدت رسیدگی را تمدید کنند یا مانع از تجدید اوقات محاکمه شوند.

وی با بیان اینکه هزینهٔ رسیدگی و دادرسی در نهاد داوری به میزان قابل توجهی از هزینه‌های دادگاه کمتر بوده و طرفین دعوی هزینه‌ای کمتر از آنچه باید در دادگاه پرداخت کنند در داوری پرداخت خواهند کرد خاطر نشان کرد: بر مبنای ماده ۴۸۸ قانون آیین دادرسی مدنی محکوم علیه تکلیف دارد که ظرف مهلت ۲۰ روز رأی داور را اجرا کند در غیر این صورت دادگاه به درخواست ذی‌نفع مکلف به صدور اجراییه است.

گفتنی است شهروندان جهت انجام امور حقوقی خود می توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۶ لغایت ۲۱ به آدرس بندرعباس ـ بلوار امام حسین (ع) ـ بازارچه امام حسین (ع) ـ ورودی درب ضلع غربی ـ لاین مروارید ـ پلاک ۳ مراجعه کنند.

 تلفنهای تماس:۰۹۳۰۳۹۰۹۹۶۸ و ۰۹۱۷۲۱۰۲۴۷۵ می باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=2977

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها