افزونه جلالی را نصب کنید.
آخرین تحرکات نمایندگان یک روز مانده به آغاز مجلس یازدهم

«قالیباف» را باید رئیس مجلس یازدهم دانست

  • کد خبر : 87
  • 06 خرداد 1399 - 21:43
«قالیباف» را باید رئیس مجلس یازدهم دانست
طبق مصوبه هیات اجرایی قرار بر این شده است تا در اساسنامه فراکسیون آورده شود، فردی که رئیس مجلس می شود، دیگر نمی تواند رئیس فراکسیون باشد. در صورتی که قالیباف رئیس مجلس بشود، چهره هایی مثل میرسلیم، حاجی بابایی و زاکانی می توانند، کاندیدای تصدی کرسی ریاست فراکسیون انقلاب اسلامی در پارلمان پیش روی باشند.

چهارشنبه، هفتم خرداد کار مجلس یازدهم آغاز می‌شود و نمایندگان منتخب باید برای تعیین ترکیب هیات رییسه اقدام کنند. تحرکات آنان نشان می‌دهد جمع‌بندی‌ها به مراحل پایانی نزدیک شده است. تا جایی که شاید بتوان پیش بینی های اولیه درباره کرسی ریاست مجلس را نزدیک به واقعیت خواند و از هم اکنون «محمدباقر قالیباف» منتخب اول مردم تهران را رئیس مجلس یازدهم دانست؛ هرچند باید برای قطعی شدن این انتخاب تا پنجشنبه صبر کرد.

به گزارش چلچله بندر به نقل از «تابناک»؛ جلسه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی فردا «چهارشنبه» تشکیل و تکلیف هیات رئیسه مجلس یازدهم اعم از رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران در آن مشخص خواهد شد. نتیجه این تصمیم روز پنجشنبه رسمیت پیدا خواهد کرد و آنچه در فراکسیون اکثریت در مورد آن تصمیم گیری شده، باز هم به رأی تمامی نمایندگان گذاشته خواهد شد و ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم را در سال اول رقم خواهد زد.

امروز سه شنبه دو جلسه مهم از سوی دو کاندیدای اصلی ریاست مجلس یازدهم، یعنی «محمدباقر قالیباف» و «حمیدرضا حاجی بابایی» برگزار شده تا طی آن هر یک از آنان به بیان برنامه‌ها و نقطه نظریاتشان برای تصدی ریاست مجلس بپردازند؛ جلساتی که در دل آن به مساله نواب رئیس و اعضای هیات رئیسه و همچنین کمیسیون ها نیز پرداخته خواهد شد و تصمیمات مهم مجلس پیش رو را رقم خواهد زد.

هم اکنون نشست «هم افزایی برای مجلس قوی کارامد و انقلابی» با حضور «محمدباقر قالیباف» منتخب اول مردم تهران و جدی ترین گزینه ریاست مجلس یازدهم در مجتمع سرچشمه در حال برگزاری است و آنطور که از شواهد امر پیداست، حدود ۱۸۷ نماینده مجلس پیش رو در این نشست حاضر شده اند. افرادی که می توان با توجه به فاصله یک روزه تا آغاز مجلس، رأی آنها برای ریاست مجلس را در سبد قالیباف دانست.

بخش عمده ای از نمایندگان تهران در مجلس یازدهم، عبدالحسین روح الامینی، علیرضا منادی سپیدان، مجتبی ذوالنور، علیرضا زاکانی، رضا تقی‌پور، محمدحسین فرهنگی، ابولفضل ابوترابی، زارع، صدیف بدری، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدجواد کریمی قدوسی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن پیرهادی، احمد نادری، مجتبی رضاخواه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی، شهباز حسن پور، محمدرضا رضایی کوچی، محسن دهنوی، احمد دنیا مالی، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، عبدالرضا مصری، جبار کوچکی نژاد، صباغیان، زهره الهیان، مجتبی توانگر، احد آزادی خواه، سهراب گیلانی، علی اکبر کریمی، امیرآبادی فراهانی، ابوالفضل عمویی، غلامرضا نوری قزلجه، هاجر چنارانی، فدا حسین مالکی، احسان خاندوزی از نمایندگان حاضر در نشست با «محمدباقر قالیباف» هستند.

نکته قابل توجه در نشست قالیباف با نمایندگان مجلس یازدهم این است که از نمایندگان عضو جبهه پایداری و مدیران دولت احمدی نژاد گرفته تا اصلاح طلبان، چهره های نزدیک به لاریجانی و نمایندگان مستقل در نشست با منتخب اول مردم تهران در مجلس حضور دارند و همین نکته به اضافه حضور جمع بالای نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در این نشست، نشانه هایی است که می توان آن را باعث تحقق پیش بینی های اولیه در تصدی احتمالی کرسی ریاست از سوی قالیباف دانست.

نکته قابل توجه و تامل دیگر این که همزمان با نشست جمعی از نمایندگان با «محمدباقر قالیباف»، دیگر گزینه جدی کسب کرسی ریاست مجلس یعنی «حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده همدان در مجلس نشست مشابهی تحت عنوان «مجلس تراز انقلاب اسلامی» با جمع دیگری از نمایندگان در مسجد امام صادق برگزار کرده است که عدد نمایندگان حاضر در این نشست بین ۴۷ نفر اعلام شده است؛ نمایندگانی که عمدتا جرو وزیران و مدیران دولت احمدی نژاد هستند و بخشی از چهره های نزدیک به جبهه پایداری هم در بین آنها دیده می شوند. حجت الاسلام سید رضا تقوی، محمدمهدی زاهدی، فریدون عباسی و علی نیکزاد، علیرضا زاکانی، نصراالله پژمانفر و سید شمس الدین حسینی مهمترین چهره های حاضر در این نشست هستند.

مقایسه همین دو نشست در آستانه آغاز بکار مجلس یازدهم و در فاصله یک روز به آغاز بکار پارلمان حکایت از این دارد که بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس پیش روی، میل به ریاست «قالیباف» دارند و اگر عدد رأی دهندگان را همین جمع حاضر امروز در نشست «هم افزایی برای مجلس قوی کارامد و انقلابی» فرض بگیریم، شاید از همین حالا هم بتوان گفت که ردای ریاست قوه مقننه پس از دوازده سال پوشیده شدن توسط «علی لاریجانی» به تن «محمدباقر قالیباف» خواهد نشست.

نکته قابل توجه و پیش بینی دیگر هم این است که با توجه به حضور چهره هایی نظیر عبدالرضا مصری، الیاس نادران، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، محمدحسین فرهنگی و علیرضا منادی سپیدان که همگی گزینه کسب کرسی نایب رئیسی اول و دوم مجلس یازدهم هستند، در نشست با قالیباف، این فرض را ایجاد می کند که در صورت جداکردن راه حاجی بابایی و اطرافیانش از قالیباف و حامیانش؛ باید نواب رئیس، اعضای هیات رئیسه و حتی روسای کمیسیون ها را در بین یاران منتخب اول مردم تهران در مجلس جست و جو کرد.

البته این را هم باید به جمع بندی نهایی فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم درباره انتخاب اعضای هیات رئیسه قوه مقننه اضافه کرد که در چند روز گذشته کاندیداهای رئیس و نواب رئیس در جلسه فراکسیون حاضر شده و برنامه های خود را ارائه کرده اند. پس از انصراف «سید شمس الدین حسینی و نیکزاد» از رقابت برای تصدی پست ریاست مجلس تاکنون «محمد باقر قالیباف و محمدرضا حاجی بابایی و فریدون عباسی» برای پست ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده اند. قرار است روز چهارشنبه هفتم خرداد و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه پارلمان جلسه فراکسیون با حضور تمامی اعضا تشکیل و درباره ریاست و نواب رئیس مجلس تصمیم گیری نهایی انجام شود.

طبق مصوبه هیات اجرایی فراکسیون، قرار بر این شده است تا در اساسنامه فراکسیون آورده شود، فردی که رئیس مجلس می شود دیگر نمی تواند رئیس فراکسیون باشد. در صورتی که قالیباف رئیس مجلس بشود، چهره هایی مثل سید مصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی بابایی و علیرضا زاکانی می توانند، کاندیدای تصدی کرسی ریاست فراکسیون انقلاب اسلامی در پارلمان پیش روی باشند.

پس از انتخاب رئیس مجلس و نواب آن قرار است که مجمع عمومی فراکسیون برگزار و در آن جلسه رئیس و اعضای هیات رئیسه فراکسیون با رای اعضا مشخص شود و قرار است تا انتخاب اعضای هیات رئیسه فراکسیون هیات اجرایی کارهای فراکسیون را انجام دهد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=87

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها