افزونه جلالی را نصب کنید.

تجهیز بندر شهید رجایی به علائم های کمک ناوبری هوشمند با بهره گیری از دانش بومی

  • کد خبر : 832
  • 01 مرداد 1399 - 21:21
تجهیز بندر شهید رجایی به علائم های کمک ناوبری هوشمند با بهره گیری از دانش بومی
معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از پياده سازي سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناور های ورودي و خروجي به بندرشهيد رجايي خبرداد .

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، امروزه کلیه آبراه ها و بنادر در کشورهای پیشرفته دارای سیستم کمک ناوبری دیجیتالی مبتنی بر AIS – AtoN بوده وکلیه موج شکن ها، چراغ های ترانزیت، بویه ها و بیکن ها  مجهز به AIS -AtoN همگی بر اساس استاندار ها و یکپارچه سازی IEC و ITU اجرا شده است .

سیستم AIS -AtoN  به شکلی در سر تا سر بنادر دنیا پیاده سازی و تقویت شده که راهبری و اپراتوری بنادر بدون این سیستم موجب کاهش شدید ضریب ایمنی می شود.

“اسماعیل مکی زاده” معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه اجرای  پروژه سیستم کمک ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری  با مشارکت بخش خصوصی در دستورکار این معاونت قرار گرفت اظهارداشت: انجام این مهم بدست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت افزار و  فرستنده وگیرنده AIS با بهره گیری از تکنولوژی و استاندارد  AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد .

این مقام مسئول مهمترین و شاخص ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و بیان داشت: پیاده سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از  بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می نماید .

 مکی زاده در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه های کانال و حتی خاموش بودن چراغ های ترانزیت نمی توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می کند تا کلیه شناور ها و راهنمایان (پایلوت ها ) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن ها را تشخیص داده و حتی زاویه چراغ های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سیستم اولیه راه اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن های رجایی و زاویه چراغ های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: کلیه شناورها بوسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقیعت ها را با دقت بسیار بالا مشاهده کرده و با  استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می گردد .

این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینکه در فاز دوم این پروژه بزودی کلیه سازه های سطحی و زیر سطحی( بویه های کانال، مغرقه ها، لوله، کابل ها) علامت گذاری خواهندشد خاطر نشان کرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه ها و بکین ها،کنترل ترافیک دریایی هوشمند تر و ایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهز خواهند شد .

مکی زاده ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته تاپایان سال اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و بنادر تابعه  مجهز به سیستم  هوشمند کمک ناوبری خواهند شد و موجبات تردد ایمن شناورها بیش از پیش میسر می شود .

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها