افزونه جلالی را نصب کنید.
به دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس؛

فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بهره برداری شد

  • کد خبر : 870
  • 02 مرداد 1399 - 13:54
فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بهره برداری شد
فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب در راستای پویش ملی #جهاد برای-جهش تولید به دستور رییس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، علی باقرزاده همائی با اشاره به افتتاح این پروژه گفت : با بهره برداری از فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح های کشور در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، گام بزرگی در راستای بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته شد.
وی در خصوص اعتبارات این پروژه اظهار کرد: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال می باشد.
این مسوول میزان اعتبار دولتی پروژه سامانه های نوین آبیاری شاخه دشت شمالی میناب را ۶۳۰ میلیارد رالت و اعتبار بخش خصوصی ۱۱۰ میلیارد رال اعلام داشت.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره اینکه عملیات اجرایی فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از اسفندماه سال ۹۶ آغاز شده است، ابراز داشت: مساحت پروژه ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار بوده که با اتمام این پروژه برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
باقرزاده در ادامه به انواع کشت محصول در اراضی شاخه شمالی دشت میناب اشاره داشت و افزود: محصولات سبزی، صیفی ، گندم، جو، دانه های روغنی و ذرت در اراضی شاخه شمالی دشت میناب کشت می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد اراضی این استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱۸ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شدند.
این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه مساحت اراضی آبی استان ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ هزار هکتار دیگر از اراضی استان نیز به سامانه های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.
باقرزاده با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ در استان هرمزگان ۷۴ هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده بودند، خاطرنشان ساخت: مساحت اجرا شده و در حال اجرا سامانه های نوین از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ هزار هکتار می باشد.
باقرزاده همچنین در ادامه تخصیص اعتبارات خاص جهت توسعه زیرساخت های گلخانه ای از طریق شیرین سازی آب دریا در استان را ضروری دانست و افزود: با توجه به بارندگی های شدید و وضعیت کوهستانی استان وایجاد سیلاب هاب مهیب ، طرح های کوچک تامین آب و طرح های آبخیزداری در استان توسعه و ردیف اعتباری لازم تقویت شود.
وی ، ردیف اعتباری مناسب برای اصلاح باغات پیر و فرسوده به همراه اصلاح شبکه آبیاری تحت فشار در سطح استان را نیز مهم دانست .
این مسوول تصریح کرد: بایستی آب شرب و صنعت استان از طریق آب شیرین کن تامین شود و آب سطحی و زیرزمینی جهت توسعه گلخانه استفاده شود.

گفتنی است؛ در راستای پویش ملی جهاد برای جهش تولید، بهره برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار، بهره برداری از ۵ طرح زیربنایی آب و خاک در مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سراسر کشور با فرمان دکتر روحانی رئیس جمهوری آغاز شد که بهره برداری از فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب در استان هرمزگان نیز یکی از این پروژه ها بود.
بر اساس این گزارش، این طرح‌ها در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر افتتاح شد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=870

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها