افزونه جلالی را نصب کنید.

اتهام فساد یک فرد، نشانگر فاسد بودن کل دستگاه نیست

  • کد خبر : 1097
  • 09 مرداد 1399 - 22:04
اتهام فساد یک فرد، نشانگر فاسد بودن کل دستگاه نیست
مقام معظم رهبری: ((اینکه فردی مکرر دستگاه ها یا قوای مختلف را مورد حمله و تهمت قرار دهد، هنر نیست، زیرا هر کودکی می تواند با سنگ، شیشه ای را بشکند، هنر آن است منطقی حرف بزند))

بارها شنیده یا خوانده ایم که بسیاری از متهمین و مظنونین به ارتکاب جرایم در مراحل مختلف رسیدگی قضایی اعم از دادسرا و دادگاه، بازداشت موقت شده اما پس از طی پایان رسیدگی قضایی به پرونده، ممکن است بی‌گناه شناخته شوند که بعضا حتی موجب ورود ضرر و زیان مادی و مالی و صدمات روحی، روانی و عاطفی برای شخص بی‌گناه و خانواده وی شده است.

اما قانون قانون است و در اجرای قانون توسط دستگاه قضایی هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، با این وجود و تاکید قانونگذار مبنی بر جاری بودن قانون در تمامی مراحل دادرسی، هستند کسانی خارج از دستگاه قضایی که بعضا دوست دارند پیش از رسیدگی به اتهام، با آبرو و حیثیت افراد بازی کنند.

شاید دیده یا خوانده باشید که اخیرا نیز بودند افراد و حتی قضاتی در دستگاه قضایی، به دلایل مختلف اداری تحت پیگرد قرار گرفتند و به نوبه خود در داگاه حاضر و به اتهام آنها رسیدگی شد ، و قوه قضائیه نیز هیچ گاه پیش از محاکمه حکمی صادر نمی کند و نخواهد کرد، که برخی افراد فرصت طلب بر طبل می کوبند که بیا و بگیر و ببند و…. اگر قرار است فردی مجرم شناخته شود یا خیر قانون آن را مشخص خواهد کرد.

در گیر و دار دستگیری و اتهام یک فرد خاص،عموم جامعه باید توجه داشته و باید به یک نکته اساسی دقت کنند که در وهله اول هنگامی که اتهام متوجه یک فرد می شود چه خاطی و چه بی گناه، فقط اتهام است و شخص مورد نظر در جایگاه متهم قرار میگیرد ، سپس به اتهام وی رسیدگی و پس از اتمام دادرسی و رسیدگی به اتهام و اثبات جرم، تنها زمانی که حکمی علیه وی صادر می گردد و به مرحله اجرا در می آید از نظر محاکم قضایی مجرم و مستوجب تعزیر یا…می گردد در غیر این صورت هیچ فردی در هیچ جایگاهی حق ندارد از یک متهم که هنوز اتهام آن ثابت نشده به عنوان مجرم یاد کند، اما میبینیم که برخی افراد آگاهانه و برای انتقام سیاسی و جبران ناکامیهای خود در عرصه های مختلف من جمله انتخابات، تمایل دارند در بحث دستگیری یک متهم در دستگاه شهرداری بندرعباس، توپ را در زمین شخص شهردار بیاندازند و آگاهانه در محافل علیه افراد حکم صادر کنند که این دور از انصاف و جوانمردی است.

پیامبر اکرم (ص)فرموده اند ((هر کس برای عیب جویی و فاش کردن اسرار برادر دینی اش قدم بردارد اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همه خلایق فاش و علنی خواهد کرد.)) پس زیبا نیست غرض ورزیهای شخصی خود را علیه فرد یا افرادی که هنوز جرمشان ثابت نشده به کار گیریم و برای آنها حکم صادر کنیم و آبروی خود و خانواده شان را ببریم!

روی صحبت من با موضع گیری ناثواب برخی دوستان عضو شورای شهر بندرعباس علیه فرد بازداشت شده در یکی از شهرداریهای مناطق است اما با این وجود باید از برخی عزیزان عضو شورای شهر بندرعباس پرسید اگر فسادی وجود داشته طی چند سال گذشته که کار نظارت بر دستگاه شهرداری را از وظایف خود می دانستید چرا پیگیری و روشنگری نکردید تا حق مردم ضایع نشود و اکنون یک سال مانده به انتهای ماموریت شورا، به شدت پیگیر مسایل شده اید؟!!که مردم خود آگاه به همه چیز هستند و خود قضاوت خواهند کرد.

در خصوص دستگیری یک فرد در شهرداری منطقه یک و اتهام انتصابی به وی هنوز حکمی صادر نشده و محرز بودن جرم وی نیز در دادگاه به اثبات نرسیده است و فرضا هم اگر جرمی اثبات شود این قوه قضائیه است که می تواند بر اساس قانون حکم صادر کند و دیگران را در جریان آن حکم قرار دهد، نه فرد یا افرادی که اصلا صلاحیت اظهار نظر در امور قضایی را ندارند که این نیز به نوبه خود چندان جالب توجه به نظر نخواهد رسید.

(از سوی دیگر مردم کاملا به کلیه اقدامات دستگاه قضایی ایمان ، اعتماد و اعتقاد لازم را دارند چرا که حرکتهای کنونی دستگاه قضایی و عزم جدی آن برای ریشه کن کردن فساد اداری ، قابل تمجید و تقدیر است.)

شاهد بودیم برادر رییس جمهور ، معاون رییس جمهور سابق و فرزندان بسیاری از مقامات کشوری و…به اتهامات گوناگون دستگیر ، تفهیم اتهام و سپس محاکمه شدند و این محاکمه نشانه آن نیست که مثلا تمام دوستان و فامیل منتسب به این افراد و یا پدر و مادرشان هم باید محاکمه شوند.!

متاسفانه نبود سواد تخصصی قضایی در بین برخی اعضای شورای شهر نیز مزید بر علت شده و طی هفته های جاری سخنانی خارج از عرف در محافل گوناگون به زبان رانده و تلاش داشته اند تا به جامعه تلقین کنند که چون یک نفر در دستگاه شهرداری دستگیر شده پس همه دستگاه متهم و باید دستگیر شوند!!!

ما نیز منکر وجود مشکل در دستگاه شهرداری و بسیاری از دستگاههای دیگر نیستیم اما اینکه بخواهیم تمامی مشکلات پیش آمده در بحث مدیریت شهری را نیز ناجوانمردانه به گردن شهرداری بندرعباس بیندازیم کاری است نابخردانه و غیر کارشناسی، بله همگی قبول داریم حتی اگر شخص شهردار نیز خطا کرد باید از طریق قانون به موضوع رسیدگی شود و گرنه اگر قرار باشد هر کسی در هر سمتی بیاید و به سهم خود در مقام دستگاه قضا، اطلاعیه ، بیانیه و قطعنامه و …صادر کند ، پس فایده وجود قانون و قانونگذار چیست؟پس بهتر است در گوشه ای بنشینیم و کار را به کاردان بسپاریم و از هر گونه اظهار نظر غیر واقعی خودداری کنیم.

در پایان به حدیثی از «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»بسنده می کنیم که فرمودند:

مَرَرْتُ لَیلَهَ أُسْرِیَ بِی عَلَی قَوْمٍ یخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِأَظَفِارِهِمْ. فَقُلْتُ یا جَبْرائِیلُ مَنْ هَؤُلَاءِ؟ قَالَ هَؤُلَاءِالَّذِینَ یغْتَابُونَ النَّاسَ وَیقَعُونَ فِی‌اَعْراضِهِم.

در شب معراج برقومی گذر کردم که با ناخن‌های خود صورت‌هایشان را می‌خراشیدند. از جبرائیل حال آنها را جویا شدم، گفت: اینان کسانی هستند که غیبت مردم را می‌کردند و حیثیت و آبروی آنها را لکّه‌دار می‌ساختند. (مستدرک، ج ٩، ص ١١٩)

کامبیز حسین پور

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها