افزونه جلالی را نصب کنید.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

احیای سفره‌های آب زیر زمینی و تحقق شعار جهش تولید

  • کد خبر : 1795
  • 29 شهریور 1399 - 1:41
احیای سفره‌های آب زیر زمینی و تحقق شعار جهش تولید
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان این که در راستای تحقق جهش تولید و احیاء سفره‌های آب زیر زمینی، 700 هکتار به اراضی تحت شرب شبکه میناب افزوده شد، گفت: این اراضی که خارج از شبکه شمالی دشت میناب قرار داشتند از طریق آب مازاد سد استقلال میناب آبیاری می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، جمشید عیدانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: شبکه شمالی دشت میناب دارای دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی است که برای تامین آب این اراضی ۱۵ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام این که یکهزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خارج از طرح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری شمال دشت میناب وجود دارد که از طریق سد شمیل و نیان و سد استقلال میناب آبیاری نمی‌شدند، به بارش‌های مناسب اخیر در هرمزگان، اشاره کرد و افزود: بارش‌های الهی در سال گذشته و سال‌جاری باعث بهبود ذخایر آب‌های سطحی استان هرمزگان شد و مقداری به عنوان آب مازاد برای توسعه کشاورزی و صنعت و تحقق جهش تولید به کار گرفته خواهد شد.

عیدانی ابراز داشت: اراضی واقع در میان روستاهای گوربند تا نوبند (۷۰۰ هکتار) با استفاده از چاه‌های کشاورزی زیر کشت قرار داشت که شرکت آب منطقه‌ای پس از بارندگی‌های مناسب اقدام به آبیاری این اراضی از طریق آب مازاد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این اراضی از طریق خط لوله فاز یک آبیاری خواهند شد، ادامه داد: به دلیل خشکسالی‌های دو دهه اخیر، وضعیت دشت‌های استان هرمزگان بحرانی شد و به همین جهت باید مصارف به سمت آب‌های سطحی سوق پیدا کند.

وی ادامه داد: کشاورزان اراضی خارج از طرح شبکه شمالی دشت میناب که امکان تامین آب آن‌ها از طریق منابع سطحی و آب مازاد وجود داشت به صورت داوطلبانه اقدام به خاموش‌سازی چاه‌های خود کردند.

عیدانی با اشاره به این که تامین آب از طریق منابع سطحی کمک بسیار خوبی به احیاء سفره‌های زیر زمینی می کند، خاطرنشان کرد: در پی این تصمیم علاوه بر اینکه برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی کاهش پیدا خواهد کرد، ۱۵ درصد از آبیاری اراضی کشاورزی به سفره زیر زمینی نیز باز می‌گردد که باعث تقویت دشت خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با تاکید بر اینکه تا پایان سال اراضی تحت شرب در شبکه شمالی دشت میناب از طریق منابع آب‌ سطحی به چهار هزار هکتار خواهد رسید، افزود: در حال حاضر عملیات آبرسانی به ۷۰۰ هکتار از طریق خط لوله فاز یک و آب مازاد به اتمام رسیده است که می‌تواند کمک خوبی به تقویت سفره‌های زیر زمینی و تحقق جهش تولید در شهرستان میناب کند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها