افزونه جلالی را نصب کنید.
در شورای حفاظت از منابع آب بستک مطرح شد:

مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای حاشیه رودخانه‌ها در حال انجام است/ طرح فنی لازم برای کاهش احتمال خسارت تهیه می‌شود

  • کد خبر : 1873
  • 04 مهر 1399 - 13:16
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با تاکید بر لزوم انجام مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای حاشیه رودخانه‌ها ، اظهار کرد: بر اساس قانون، مطالعات رودخانه‌های محدوده روستاهای تمام استان انجام خواهد شد و نتایج و طرح فنی لازم را نیز برای اجرا به دهیاری‌ها ارائه خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، دکتر هوشنگ ملایی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بستک که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: جهاد کشاورزی می تواند با سرعت بخشیدن به واگذاری اراضی مربوط به سد فتویه گام بزرگی برای جهش تولید بردارند. امکان آبیاری حدود ۶۰ هکتار از طریق این سد امکان پذیر است.

وی گفت: از ۱۸۰ چاه فرم یک در شهرستان بستک ۴۰ حلقه در اراضی ملی واقع شده اند. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنم که کارگروهی برای تعین تکلیف این اراضی ایجاد تا منجر به صدور پروانه بهره‌برداری شود.

ملایی ضمن تائید ایجاد مجتمع‌های دامپروری و صنعتی در شهرستان بستک، اضافه کرد: تمرکز و اجتماع واحدهای مصرف کننده آب باعث ارتقاء شاخص‌های خدمات‌رسانی دولت در این حوزه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه باید برای رشد اشتغال، برنامه‌ریزی کنیم، خاطر نشان کرد: نواحی صنعتی که در کنار رودخانه‌ها واقع شده‌اند می‌توانند از تخصیص منابع آب سطحی یعنی رودخانه‌ها استفاده کنند. اگر طرح های سرمایه گذاری واحدها در کنار رودخانه ها توسعه پیدا کند امکان خوبی برای کاهش میزان برداشت از سفره های زیر زمینی را فراهم خواهد کرد.

ملایی در خصوص تامین آب سیار، ابراز داشت: آب سیار به این معنا نیست که تامین آب، پایدار نخواهد بود. جهاد کشاورزی می‌تواند آن را به عنوان منبع آب پایدار تلقی و معرفی کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با ذکر این نکته که تامین آب شرب خط قرمز ماست، تصریح کرد: برای حل مشکل تامین آب شرب شهرستان بستک، مشترکین غیرشربی که آب مورد نیاز خود را از خط انتقال آب شرب دریافت می کنند به سمت منابع دیگری سوق داده خواهند شد.

ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه آب گرم شهرستان بستک وجود دارد

وی با اشاره به درآمدزایی برخی از استان‌های کشور از چشمه‌های آب‌گرم با حجمی کمتر از یک درصد منابع آب‌گرم شهرستان بستک، بیان داشت: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حجم آب چشمه‌های آب‌گرم شهرستان بستک از بسیاری از استان‌های کشور نیز بیشتر است. این موضوع ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری آب‌درمانی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تمام آب‌گرم‌های شهرستان بستک را مطالعه کرده است و آماده ارائه نتایج مطالعات برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

ملایی تشریح کرد: به دنبال این هستیم که دهیاری‌ها، متولی برداشت مصالح مازاد رودخانه‌ها باشند و منابعی که از این طریق حاصل می‌شود صرف لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها شود. در این راستا مجوزی جهت برداشت مصالح برای دهیاری‌ها صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با تاکید بر لزوم انجام مطالعات پهنه‌بندی سیلاب روستاهای حاشیه رودخانه‌ها ، اظهار کرد: بر اساس قانون، مطالعات رودخانه‌های محدوده روستاهای تمام استان انجام خواهد شد و نتایج و طرح فنی لازم را نیز برای اجرا به دهیاری‌ها ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات ایمن‌سازی و لایروبی تمام رودخانه‌های استان هرمزگان، افزود: دولت برای حل این مشکل، ساماندهی و لایروبی رودخانه را در قبال برداشت مصالح شن و ماسه در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه کیفیت آب‌گرم‌های شهرستان بستک از آب دریا بسیار بالاتر است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که آبفا بررسی کند به جای شرین‌سازی آب دریا امکان شیرین‌سازی آب‌های آب‌گرم وجود دارد یا خیر؛ چراکه در این صورت هزینه شیرین‌سازی منابع آب‌گرم هزینه کمتری دارد و هزینه‌های انتقال را نیز کاهش می‌دهد.

ملایی با اشاره به موضوع تغییر اقلیم در سطح کشور و جهان، تشریح کرد: سیلی که در اثر بارش شدید سال گذشته به وقوع پیوست در سالیان اخیر بی سابقه بود و استان هرمزگان باید خود را برای بارش‌های شدیدتر نیز آماده کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان اظهار کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب ظرفیت خوبی را برای کمک به کشت‌های گلخانه‌ای و صنایع ایجاد کرده است که می‌تواند راهگشاری برخی از مشکلات شهرستان بستک باشد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1873

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها