افزونه جلالی را نصب کنید.

بوران و یخبندان در فارغانات هرمزگان!!

  • کد خبر : 2922
  • 21 دی 1399 - 6:19
بوران و یخبندان در فارغانات هرمزگان!!
((کنکاشی پیرامون بوران و سرمای استخوان سوز و کم سابقه روزهای گذشته در فارغانات و ضرورت سرعت بخشیدن در امر گاز رسانی))

به قلم : فردوس امیری توسلی

همه ساله با آغاز فصل زمستان در مقاطع مختلف شاهد ورود جریانات سرد و خشک جوی در شمال هرمزگان می باشیم که یکی از کانون های اصلی این بوران و یخبندان منطقه فارغانات است.
چندی پیش وزیر محترم نفت در یک گفتگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد که از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور حدود ۹۵ درصد از خدمات گازرسانی و نعمت لوله کشی گاز شهری برخوردارند.
چنانچه بخواهیم به تاریخچه گازرسانی بر گردیم در شرایطی که هنوز بسیاری از استان های مرکزی و غربی و شمالی کشور از گاز شهری بهرمند نبودند در دهه هفتاد و در دولت سازندگی مرحوم مغفور هاشمی رفسنجانی عملیات انتقال گاز سرخون به رفسنجان و از آنجا به بسیاری از نقاط استان کرمان آغاز شد.
این در شرایطی بود که این خط انتقال گاز از حوزه سرزمینی شمال هرمزگان و منطقه فارغانات که در زمره مناطق سردسیر کشور محسوب می شوند عبور داده شده و از آن تاریخ به بعد اکثریت مناطق مسکونی و صنعتی و کشاورزی کشور از خدمات گازرسانی بهره بند شدند ، اما بخش فارغان جزء پنج درصد باقیمانده قرار گرفت که این خود بهترین و گویا ترین دلیل بر رها شدن این منطقه به حال خود می باشد.
البته ریشه های این بی توجهی را شاید بتوان در عدم مطالبه گری ٬ و کم رنگ بودن احساس مسئولیت اجتماعی در میان مردم ٬ نخبگان و مسئولین اجرایی جستجو نمود.
هر چند که نباید مطالعات و پیگیری هایی که طی سالهای گذشته پیرامون این ضرورت مهم صورت گرفته نادیده انگاشت ولی نباید فراموش کرد مادامی که مردم از این نعمت خدادادی برخوردار نشوند این اقدامات هم مانند بسیاری از پروژه هایی که بر روی کاغذ باقی مانده و لق لقه زبان های مسئولین است افاقه ای نخواهد کرد.
امروزه اهمیت گاز رسانی در راستای توسعه شهرها بویژه روستاها بر کسی پوشیده نیست، زیرا نباید در توجیه انتقال خطوط گاز به روستاها تمام نگاه ها متوجه مصارف گاز خانگی باشد.
از وابستگی صنایع و احداث شهرک های صنعتی به گاز گرفته تا استفاده مقرون به صرفه و اقتصادی در امر کشاورزی صنعتی بویژه سیستم گرمایشی گل خانه ها٬ مراغداریها ٬ مراکز پرورش دام و طیور که دیگر با سوخت های فسیلی فاقد توجیه اقتصادی است.
اینها نمونه هایی از دلایلی است که ایجاب می نماید مسئولین محترم شهرستان حاجی آباد بویژه نمایندگان محترم مجلس هر چه سریعتر موانع پیش رو در امر گازرسانی به تمامی روستاهای بخش فارغان را بردارند و این اقدام حیاتی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی در دستور کار خود قرار دهند.
مسئولین محترم باید بدانند که این روزها هم ولایتی های عزیز ما در سراسر بخش فارغان در شرایطی سرمای استخوان سوز و کم سابقه منفی ۴ تا ۶ درجه سلسیوس را تحمل میکنند که بسیاری از عوامل اجرایی زیربط بی خبر از این کم لطفی ها در خانه های گرم خود نشسته و هیچ گونه احساس نیازی به گاز و لوازم گرمایشی ندارند. باید شبی سرمای منفی شش درجه را با بخاری های نفتی تجربه کرد که آگاه شوید عمق فاجعه چقدر است.
سرما و یخبندانی که نه تنها در زندگی روزمره این عزیزان اختلال ایجاد نموده بلکه بسیاری از آنان که تنها شغل باغداری را ره توشه زندگی خود نموده اند به علت آفت سرما زدگی درختان و مرکبات که در مقابل این سرمای طاقت فرسا فاقد مقاومت لازم هستند خسارات مادی و روانی جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.
شرایط بحرانی کنونی اقتضا میکند همه نخبگان ٬ مسئولین و کسانی که در این رابطه مسئولیت مستقیم دارند تلاش نمایند تا هر چه زودتر این مشکل مرتفع شود و بیش از این شاهد تبعات و پیامدهای ناگوار ناشی از فقدان گاز در بخش فارغان نباشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=2922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها