افزونه جلالی را نصب کنید.

تأکید رییس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم رعایت بی طرفی در صدور نظریات کارشناسی

  • کد خبر : 3018
  • 30 دی 1399 - 9:37
تأکید رییس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم رعایت بی طرفی در صدور نظریات کارشناسی
رییس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم رعایت قانونمداری و بی طرفی در صدور نظریات کارشناسی تأکید کرد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در مراسم تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان ، لزوم قانونمداری و رعایت بی طرفی در صدور نظریات کارشناسی را مورد تأکید قرار داد.

وی تصریح کرد: کارشناسی رسمی دادگستری یک منصب بسیار حساس است و یک کارشناس به عنوان فردی صاحب نظر و متخصص می تواند با نظرات مستدل، دقیق و کاربردی مقام قضایی را در شناسایی و صدور آرای عادلانه یاری نماید.

علی صالحی با تأکید بر نقش مؤثر کارشناسان در اجرای عدالت و امنیت جامعه خاطرنشان ساخت: قضات، با اعتماد به کارشناسان رسمی، امور فنی و تخصصی را واگذار می کنند، لذا لازم است صدور نظریات کارشناسی به دور از سهل انگاری و با دقت کافی صورت پذیرد.

وی اظهار نظرهای کارشناسی را بخشی از فرآیند دادرسی عنوان کرد و یادآور شد: پرونده هایی که به کارشناسان ارجاع می شود حاوی اسرار مردم است و بر این اساس ، امانتداری و رازداری باید سرلوحه کار کارشناسان باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به اعضای جدید کانون کارشناسان استان هرمزگان توصیه کرد، نظرات خود را مستدل و بر مبنای علمی ارائه دهند و ضمن صراحت، از اظهارنظرهای دوپهلو و مبهم خودداری نمایند تا نظراتی قابل قبول و شفاف در اختیار مقام قضایی قرار گیرد.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در ادامه افزود: اتیان سوگند در مراسم تحلیف توسط کارشناسان رسمی حکایت از مسئولیت خطیر این قشر دارد که موفقیت در این موضوع نیز با رعایت بی طرفی، حضور به موقع در محل و بررسی دقیق و تطبیق اصولی دلایل موجود محقق می گردد.

وی همچنین اظهار داشت: وجود تناقض زیاد بین دو نظر کارشناسی در خصوص یک موضوع قابل قبول نیست و باید به این نکته همواره توجه شود که گزارشات متناقض و خلاف واقع جرم محسوب شده و قابل تعقیب است.

توصیه دیگر عالی ترین مقام قضایی استان هرمزگان به کارشناسان رسمی رعایت عدالت در برخورد با طرفین پرونده بود و در این راستا خواستار اهتمام ویژه کارشناسان در حفظ چارچوب های قانونی و پرهیز از توصیه پذیری شد.

صالحی همچنین تصریح کرد: به روز بودن و مجهز شدن به علم و دانش ضرورتی اجتناب ناپذیر است و لازم است هیئت مدیره کانون کارشناسان دادگستری استان با برنامه ریزی دقیق، نسبت به آموزش مستمر کارشناسان و برگزاری کارگاه های کاربردی با بهره گیری از تجربیات کارشناسان مجرب و برجسته کشوری اقدام نماید.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در پایان ، با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره های فصلی نظریات برتر کارشناسی ، این موضوع را در اتقان نظریات کارشناسی بسیار مؤثر ارزیابی کرد و افزود: یکی از مسائل مهم مطرح شده در سند تحول قضایی جلوگیری از اطاله دادرسی است که بر این اساس؛ تسریع در ارائه نظرات کارشناسی و دقت در این مورد ، موجب احقاق حقوق مردم می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=3018

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها