افزونه جلالی را نصب کنید.
مدیر عامل آبفا هرمزگان عنوان کرد:

زمزمه کاهش منابع آب زیر زمینی و سدها به گوش می رسد

  • کد خبر : 3622
  • 17 اسفند 1399 - 23:14
زمزمه کاهش منابع آب زیر زمینی و سدها به گوش می رسد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: ظرفیت آب شیرین کن ها برای تامین آب هرمزگان در شرایط بحرانی و خشکسالی بویژه تابستان پیش رو قابل لمس تر است.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر ، امین قصمی در بازدید حجت الاسلام محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امامان جمعه شهرستان های استان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اجرای پروژه های نمک زدایی توانست بخشی از مشکلات تامین آب در مناطق دارای تنش آبی را مرتفع کند، افزود: بارش امسال نسبت به متوسط سال قبل ۹۵ درصد کاهش داشته و باعث شده تا هرمزگان به اقلیمی که ذات ان است، برگردد.

وی ادامه داد، با کاهش شدید بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ زمزمه های کاهش شدید آب در پشت سدها و منابع زیر زمینی به گوش می رسد و در این شرایط آنچه مورد توجه قرار می گیرد ظرفیت آب شیرین کن ها و نمک زدایی آب دریاست که طی سالیان اخیر در استان هرمزگان و بویژه مرکز استان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به تعداد آب شیرین کن های هرمزگان افزود: هرمزگان تا سال ۹۲ از ظرفیت ۲۰ سایت آب شیرین کن با حجم شیرین سازی ۱۵ میلیون متر مکعب بهره می برد که این ظرفیت در سال ۹۹ به ۴۷ سایت با ظرفیت شیرین سازی ۹۰ میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

قصمی افزود: وجود دو آب شیرین کن بزرگ در مرکز استان اتفاق خوبی برای رفع کمبود آب استان به شمار می رود که ضمن ظرفیت سازی جدید، باعث خواهد شد میزان برداشت آب از منابع شرق استان نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد، در شرق هرمزگان و برای تامین نیاز آبی میناب عملیات انتقال آب از سد سرنی آغاز شده که با بهره برداری از این پروژه، استحصال آب زیر زمینی از دشت میناب به حداقل ممکن خواهد رسید و نیاز آبی مردم میناب بجای منابع زیر زمینی از منابع سطحی سد سرنی تامین خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، با وارد مدار شدن ظرفیت کامل آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، ظرفیت برداشت آب از سد میناب کاهش و این ظرفیت برای کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین با بهره برداری از طرح انتقال آب سد سرنی به میناب، برداشت آب از منابع زیر زمینی برای تامین آبی شهر میناب

به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. قصمی همچنین با اشاره به تنش های آبی در غرب هرمزگان افزود: برای تامین آب بستک و پارسیان، احداث آب شیرین کن در دستور کار است که کمبود آب این مناطق را مرتفع می کند.

وی از توجه ویژه شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به شرق هرمزگان خبر داد و گفت: نگرانی هایی در بحث کمبود آب در شرق هرمزگان بویژه سیریک طی ماه های گذشته وجود داشته که اقدامات لازم برای تامین نیاز ابی روستاها و شهر سیریک در دستورکار ابفا هرمزگان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال آینده در فاز اول پروژه آبرسانی تا کوهستک به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی آبفا آبرسانی به روستاهاست، افزود: شرکت آب و فاضلاب برای همه مناطق استان برنامه ریزی کرده و با توجه به منابع مالی، پروژه های آبرسانی جدید تعریف و اجرا خواهد شد.

قصمی با بیان اینکه تابستان پیش رو، تابستان بی دغدغه ای برای آب و فاضلاب نخواهد بود، ابراز امیدواری کرد، با دعوت مردم به مصرف بهینه بتوانیم از این شرایط سخت گذر کنیم.

بسیاری از پروژه های آبرسانی در زمان کوتاه به نتیجه رسیده است

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده در جریان سرکشی به آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس ضمن بررسی وضعیت نمک زدایی آب دریا در سایت آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس، از فاز جدید این پروژه که بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد، بازدید کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آبرسانی گفت: شرکت آب و فاضلاب عملیات آبرسانی را با جدیت دنبال کرده و این مهم قابل ستایش است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه بسیاری از پروژه ها نیازمند اقدامات فوری است، گفت: بسیاری از این پروژه ها با تلاش مجموعه آبفا در زمان کوتاه به نتیجه خوبی رسیده است.

عبادی زاده همچنین در مراسم غرس نهال در محل سایت آب شیرین کن بندرعباس، ابراز امیدواری کرد، فرهنگ درختکاری به عنوان یک سنت حسنه گسترش یابد.

وی همچنین از ائمه جمعه خواست، فرهنگ درختکاری در شهرستان های استان را نیز ترویج دهند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=3622

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها