افزونه جلالی را نصب کنید.

آغاز عملیات آبنگاری چند پرتوی مولتی بیم در حوضچه بندر شهید رجایی

  • کد خبر : 4189
  • 29 اردیبهشت 1400 - 23:55
آغاز عملیات آبنگاری چند پرتوی مولتی بیم در حوضچه بندر شهید رجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از آغاز عملیات آبنگاری(هیدروگرافی) چند پرتوی مولتی بیم در حوضچه بندر شهید رجایی از هفته پایانی اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، “علیرضا محمدی کرجی ران” با بیان جزییاتی در این رابطه اظهار داشت: محدوده اجرای عملیات هیدروگرافی در مرحله اول، حوضچه و اسکله های مجتمع بندر شهید رجایی است.

وی مدت زمان مورد نیاز جهت اجرای عملیات را ۱۵ روز شامل آماده سازی، مونتاژ و نصب دستگاه ها بر روی شناور و انجام عملیات هیدروگرافی پیش بینی کرد و افزود: شرایط جوی و تردد  کشتی و شناورها، ممکن است این مدت زمان را افزایش دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در این عملیات، ۵ نفر از مهندسان هیدروگراف مشغول به کار هستند و تجهیزات مورد استفاده آنها شامل اکوساندر، ترانسدیوسر، موشن سنسور ، GPS، هدینگ، لپ تاپ و …. است.

به گفته کرجی ران، آب‌نگاری یا هیدروگرافی علم اندازه‌گیری مشخصات فیزیکی آب‌ها و نواحی پیرامونی و توصیف وضعیت آب‌های قابل دریانوردی است.

وی هدف از این عملیات را تعیین موقعیت و تعیین عمق محدوده مورد نظر، و همچنین مشاهدات دوره ای جهت رسوب گذاری و لای نشسته شده جهت کشتیرانی ایمن در نواحی ساحلی و بنادر  عنوان کرد.

 شایان ذکر است، مرسوم ترین روش های هیدروگرافی در ایران با استفاده از دستگاه های سینگل بیم و مولتی بیم هستند؛ در روش نخست، برای اندازه گیری یک عمق، یک پرتو ارسال شده، زمان رفت و برگشت آن محاسبه شده و عمق آن به دست می آید.

مولتی بیم ( Multi Beam ) یکی از فناوری های نوین هیدروگرافی در زمینه برداشت داده های عمق یابی است که باعث تولید و تهیه نقشه های هیدروگرافی دقیق تر و با جزییات بیشتر در زمان کمتر می شود.

در این روش، اشعه های صوتی در شعاع مشخصی (به عنوان نمونه در عملیات   فعلی بندر شهید رجایی ۱۲۰ درجه شامل ۶۰ درجه چپ و ۶۰ درجه راست)به کف دریا فرستاده شده و پس از برخورد به کف دریا، به دستگاه ترانسدیوسر برمی گردد.

مزیت این روش جمع آوری اطلاعات بستر دریا، به صورت پیوسته و دقیق  است که فرایندی نسبتا گران و هزینه بر است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=4189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها