افزونه جلالی را نصب کنید.

حکم قطعی سه فعال رسانه ای استان صادر شد

  • کد خبر : 5459
  • 11 آبان 1400 - 14:26
حکم قطعی  سه فعال رسانه ای  استان صادر شد
غلامعباس شمس الدینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارروزنامه دریا ضمن قدردانی از دقت نظر قضات محترم و دادگستری استان در خصوص صدور حکم قطعی سه نفر از فعالان رسانه استان گفت : از دی ماه 1398بنده و دو همکار گرامی آقای مصیب رجایی و خانم صدیقه باوقار با شکایت دو نفر از افراد شاغل در یک روزنامه محلی به اتهام نشر و انتشار اکاذیب متهم شده و در این راستا پرونده تشکیل شد که تقریبا پس از قریب به دوسال به نتیجه قطعی رسید .

وی دلیل طولانی شدن روند رسیدگی را برشمرد و افزود : بواسطه اعتراضات مکرر شکات نسبت به آرای صادره در شعب مختلف والبته اعتراض آنان به صلاحیت دادگاه تقریبا زمان طولانی سپری شد . در حالیکه حکم دادگاه بدوی ۱۲دی ماه ۱۳۹۸صادر و ما تبرئه شدیم .

شمس الدینی با اشاره موضوع شکایت افزود : بواسطه پاسخ به یک مطلب با رعایت ادب و احترام متاسفانه شاکیان برداشت دیگری از پاسخ داشتند . بهرحال طبق اصل ۳۴قانون اساسی: دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاه های صالح رجوع نماید.

این حق محترم شمرده اما گلایه اینست که بر اساس ماده ۶۹۷قانون مجازات اسلامی هر کس به هروسیله به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.ما متهم به تهدید ،توهین وافشاء اسرار و انتشار اکاذیب شده بودیم که شکات باید صحت آنرا اثبات کنند وحق شکایت برای ما محفوظ خواهد بود .

وی با اشاره به روند پرونده تصریح کرد : ابتدا پس از تحقیقات، شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس قرار منع تعقیب را در نیمه اول دی ماه ۱۳۹۸صادر کرد که با اعتراض شکات روبرو گردید و این پرونده در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو شهرستان بندرعباس در تاریخ ۸اردیبهشت ۱۳۹۹مجددا منجر به صدور دادنامه منع تعقیب گردید .

این بار شکات بحث صلاحیت دادگاه را مطرح و به صدور قرار منع تعقیب اعتراض کردند که در مهر۱۴۰۰شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان با صدور دادنامه موضوع را در صلاحیت دادگاه کیفری دو دانست و مجددا شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو شهرستان بندرعباس حکم قطعی را صادر نمود .

غلامعباس شمس الدینی با گلایه از همکارانی که با طرح شکایت غیر مستدل موجبات آزار و اذیت را فراهم می کنند، گفت : هم بنده و هم آقای رجایی و خانم باوقار حتی المقدور تلاش کرده ایم پای بند با اخلاق باشیم .

دوسال با شرایط کرونایی وقت وزندگی و هزینه صرف کردیم تا از حیثیت خودمان دفاع کنیم که ما آدمهای دروغگو و شایعه پراکن و تهدید کننده نیستیم .

بارها در گروههای مجازی یکی از همین شاکیان فرمودند پرونده شما باز است . در حالی که ما مقید بودیم تا اتمام رسیدگی کوچکترین پاسخی ندهیم بسیاری از همکاران از ما می پرسیدند چه پرونده ای دارید ؟ آیا توهین از این بالاتر ؟ آیا ما نمی توانستیم اعاده حیثیت کنیم ؟ اما با سعه صدر برخورد کردیم .

برای پیگیری همین پرونده حداقل ۶مرتبه مسیر رودان بندرعباس را با وجود کرونا و استرسی که مسافرت داشت طی کردم ، شاید به ظاهر طرح شکایتی شده باشد .اما تبعات دارد همسران ما ، فرزندان ما ، همکاران ما ، دوستان و آشنایان از ما سئوال می کنند که چه جرمی مرتکب شده اید . پسر کلاس اولی من تا می فهمید نوبت دادگاه دارم گریه می کرد که نرو زندانت می کنند .

وی خاطر نشان کرد : انصاف نیست .اگر چه ما از سر حجب و حیا سکوت کرده ایم اما به نظرم عامل ترکیدن بغض کودکان شدن ، عامل زیر سئوال رفتن شأن وحرمت یک انسان شدن ، عامل تخریب شخصیت افراد شدن در هیچ دین ، آیین ، مذهب و مسلکی پسندیده نیست .

ما مسلمانیم و دین ما دین رحمت و رأفت است پیامبر عظیم الشان اسلام می فرماید : تعافوا یسقط الضّغائن بینکم‏از یکدیگر گذشت کنید، تا کینه‏ هاى میان شما از بین برود.

این توصیه به خودم هست که عامل به فرمایش مولا امیر المومنین باشیم که فرمود : شیئانِ لایوُزَنُ ثوابُهُما: العَفُو و العدلُ.دو چیز است که (عظمت) ثواب آن‌ها قابل ارزیابی نیست: یکی عفو و اغماض و دیگری عدل و انصاف.

شمس الدینی گفت : عفو کنیم تا خدا ما را عفو فرماید این توصیه بزرگان دین ماست لذا به احترام رسالتی که بر عهده داریم ، به احترام قلمی که می زنیم ، به احترام بزرگان و پیشکسوتان رسانه علیرغم اینکه ۲۳ماه واقعا متحمل مشکلات و سختی شدیم اما با اجازه همکارانم آقای رجایی و خانم باوقار از طرح شکایت و اعاده حیثیت صرفنظر می کنیم تا نشان دهیم ما هرگزشایعه پراکن ، دروغ گو ، تهدید کننده علیه احدی نیستیم .

وی با اشاره به پرونده های مشابه نیز تصریح کرد : متاسفانه این بدعت خوبی نیست و مشابه همین شکایت ها نیز در مراجع قضایی از سوی همکاران ما طرح شده که عمدتا هم هم نتیجه ای در بر نداشته است .

این رویه باید اصلاح شود و ما اهل رسانه هستیم وقتی خودمان همدیگر و نقد هم را تحمل نمی کنیم چگونه انتظار سعه صدر از صاحبان قدرت و ثروت داریم . امیدوارم روزی شاهد پایان این اختلافات و رویه های ناخوشایند باشیم .

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها