افزونه جلالی را نصب کنید.

آغاز برداشت کنجد، کلزا و طالبی در هرمزگان

  • کد خبر : 5512
  • 17 آبان 1400 - 19:09
آغاز برداشت کنجد، کلزا و طالبی در هرمزگان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آغازبرداشت کنجد در هرمزگان خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر سیدرضاامیری زاده  گفت :  برداشت کنجد  از سطح ۱۶۵۰  هکتار از مزارع  استان در شهرستانهای  حاجی‌آباد ، رودان ، بندرعباس ، پارسیان و بستک   آغاز شده است .

مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش‌بینی کرد :  امسال  بیش از ۱۸۰۰  تن محصول کنجد  از مزارع استان  برداشت شود که این میزان ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت  است.

امیری زاده افزود : قیمت مناسب، پایین بودن هزینه تولید و استفاده از منابع آبی کمتر، تناوب زراعی، توزیع کودهای شیمیایی ماکرو، و شرایط مناسب آب وهوایی علت  کاشت  این محصول  می می باشد .

وی ضمن اشاره به شهرستان های  حاجی آباد و رودان به عنوان مناطق مهم تولید محصول کنجد  افزود :  محصول  تولید شده در استان  از مرغوبترین نوع کنجد  تولیدی کشور است که به استان‌های یزد، کرمان و فارس فرستاده می‌شود.

قابل ذکر است از روغن استحصال شده ی کنجد در صنعت ارده و شیرینی و  پخت حلوا و  غذاهای محلی  و همچنین مصرف تنقلاتی و خشکبار  استفاده می‌شود، و کاشت کنجد  از اواسط تیرماه  ماه آغاز می‌شود و برداشت آن  از نیمه مهرماه تا اواخر آبانماه تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

برداشت طالبی در شهرستان بستک

برداشت طالبی از ۳۱۵ هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان بستک آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستک پیش بینی کرد: امسال بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تن محصول برداشت شود که بعلت افزایش سطح زیرکشت، ۵ درصد بیشتر از پارسال است.

عادل خورشیدی افزود: محصول برداشت شده علاوه بر هرمزگان، به استان‌های فارس، تهران، قم، یزد و اصفهان هم فرستاده می‌شود.

بر اساس این گزارش محصول تولیدی این شهرستان بعلت کیفیت عالی و طعم و مزه خاص، از بازارپسندی خوبی برخوردار است و روستا‌های دهنگ، لاورمیستان، هرنگ، فاریاب و شهر کوهیج مناطق مهم کشت طالبی است.

گفتنی است کشت تابستانه طالبی در بستک از اوایل مردادماه آغاز می‌شود و تا نیمه دوم شهریور ادامه دارد.

کاشت کلزا در هرمزگان آغاز شد

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز کشت دانه روغنی کلزا در هرمزگان خبر داد .

مهدی ترابی گفت :  تاکنون  قریب به ۶۵۱ هکتار از اراضی شهرستان حاجی آباد به زیر کشت کلزا رفته است . و پیش بینی می گردد ۴۰۰۰ تن کلزا از ۲۰۰۰ هکتار از زمینهای زیر کشت این محصول در استان برداشت شود .

وی افزود : در صورت مساعد بودن شرایط جوی و بارش مناسب برداشت این محصول در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد افزایش می یابد .

ترابی از کاشت کلزا در هرمزگان تا نیمه آذر ادامه خبر داد و ادامه داد : کلزا در زمینهای زراعی شهرستان های رودان ، حاجی آباد ، میناب ، بندرعباس ، جاسک ، پارسیان و بستک کشت می شود که بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت به شهرستانهای حاجی آباد و رودان اختصاص دارد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی اظهار داشت : در سال زراعی جاری  ، بیش از ۵  تن بذر رقم هیبرید هایولا ۵۰  در سطح استان تامین و توزیع گردیده است .

وی توصیه کرد : کشت کلزا باروری خاک را در پی دارد و در مزارع گندم سال قبل کاشته می شود .

ترابی افزود : برداشت کلزا از  نیمه فروردین آغاز و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد و محصول کلزای برداشت شده در هرمزگان  به صورت خرید تضمینی انجام و جهت  روغن گیری به سایراستانها فرستاده می شود .

گفتنی است  ۲۵تا ۴۵ درصد دانه کلزا روغن ، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین خوراکی و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و روغن کلزا به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه بالایی برخوردار است ضمنا از کنجاله کلزا به دلیل داشتن پروتئین بعنوان خوراک دام استفاده می شود.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5512

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها