به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از تین نیوز رانندگان و کامیونداران با انتقاد از بی تفاوتی مسئولان دولتی نسبت به حل مشکلات و موانع پیش روی حمل و نقل جاده ای، تاکید کردند که تداوم این مشکلات موجب مرگ تدریجی در صنعت حمل و نقل جاده ای کالا می شود.
به گزارش تین نیوز ، آنان با تاکید بر این که حمل و نقل زیربنا و کلید توسعه اقتصادی کشورها است، عنوان کردند: فعالیت های اقتصادی تولید، توزیع و تجارت داخلی و خارجی به شدت به شبکه های حمل و نقل وابسته است و بخش قابل توجهی از نیازهای کشورها از طریق حمل و نقل برطرف می شود.
رانندگان و کامیونداران در شبکه های اجتماعی خاطر نشان کردند که با وجود اهمیت این بخش، حمل بار جاده ای با انحصارهای عجیبی مواجه است که موجب ناکارآمدی سیستم حمل و نقل بار کشور و کاهش بهره وری و نامطلوبی این بخش شده که لازم است مسئولان هر چه سریعتر نسبت به ارائه راهکارها و همچنین بررسی راهکارهای پیشنهاد شده اقدام اورژانسی به عمل آورند.
به اعتقاد آنان، لازم است دولت با کاهش معضلات و مشکلات و موانع پیش روی حمل و نقل جاده ای، به فکر بهینه کردن و افزایش بهره وری آن باشد چرا که در غیر این صورت با زمین گیر شدن ناوگان حمل و نقل جاده ای و توقف فعالیت فعالان این بخش رو به رو خواهد شد.
آنان برخی مشکلات و نیازهای پیش روی رانندگان و ناوگان حمل و نقل جاده ای را به شرح زیر بر شمردند و خواستار رسیدگی فوری به این مشکلات شدند:
– راه اندازی درگاه ملی اعلام بار و نوبت دهی به صورت متمرکز توسط خود سازمان راهداری
– بروزرسانی و افزایش نرخ کرایه حمل متناسب با هزینه های سرسام آور نگهداری کامیون، تامین قطعات یدکی و قیمت لاستیک و روغن و بیمه و هزینه های تعمیر و ….
– افزایش سهمیه پایه سوخت رانندگان و رفع موانع سوخت رسانی و کمبود سوخت در جایگاه ها و سهمیه سوخت رانندگان که باید اصولی باشد.(تخصیص سوخت براساس پیمایش و نسبت به میزان مصرف خودرو)
– موضوع بیمه تامین اجتماعی رانندگان (خویش فرما) با کارفرمایی شرکت های حمل و نقل و بیمه تکمیلی
– گرانی و نایابی لاستیک و قطعات و لوازم یدکی و عدم تثبیت قیمت ها
– فرسودگی زیرساخت های جاده ای کشور
– محاسبه و تخصیص کرایه حمل کالا براساس تن کیلومتر در کرایه پایه
– عدم پرداخت به موقع کرایه بار رانندگان توسط صاحبان بار و شرکت های حمل و نقل به ویژه توسط شرکت های حمل و نقل دولتی و بارهای تجاری به خصوص نهاده های دامی و ….
– نوسازی ناوگان فرسوده با ارائه تسهیلات و راهکارهای اصولی
– نبود مجتمع های خدماتی – رفاهی استاندارد برای کامیونداران و نبود پارک مناسب و امنیت کافی در بین راه وجاده ها برای رانندگان و کامیون ها و وجود راهزنان بین راهی
– قرارگیری شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و پرداخت داوطلبانه پایه حقوق بیشتر جهت برخورداری از حقوق بازنشستگی بالا
– هماهنگی و یکپارچگی بین نهادهایی که با حمل و نقل و رانندگی در ارتباط هستند. (وزارت راه، وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس راهنمایی و رانندگی و ..)
– رسیدگی به عملکرد شرکت های حمل و نقل خصوصی به دلیل عدم شفافیت در قراردادها و اخذ کمیسیون اضافه حمل و نقل از رانندگان
– حذف ضرایب تطبیق در کلیه استان ها برای تمامی بارها.