به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از تین نیوز، مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر چندی پیش اعلام کرد که در شرایط تحریمی، این صنعت توانسته حدود ۷۰ درصد مواد اولیه تایر را داخل سازی کند که بر اساسا آن سالانه حدود ۲۸۰ هزار تن تایر در کشور تولید میشود و هر سال به نسبت سال قبل، تولید این صنعت با افزایش ۵ تا ۷ درصدی همراه است.
در حالی تولیدکنندگان توانسته اند خود را با شرایطی تحریمی وفق داده و با مشکلات ناشی از آن ادامه فعالیت دهند که مشکلات و چالش های «تحریم داخلی» سنگ به مراتب بزرگتری پیش پای آنها انداخته است.
قطعی برق، صنعت تایر را به مانند سایر صنایع با کمبود تولید مواجه ساخته است؛ در این باره ایرج زمانی فرد، مدیرعامل شرکت یزد تایر، به خبرگزاری بازار گفته است: فرآیند تولید تایر با قطع برق، از نظر زمانی یک و نیم روز افت تولید لاستیک را در واحدهای تولیدی ایجاد می کند. به بیانی بهتر قطع برق منجر به افت تولید ۱۵ هزار حلقه تایر خودرو، ۱۲ هزار حلقه تایر موتورسیکلت و ۳۰ هزار حلقه تیوب در طول هفته می شود. بنابراین هر واحد تولیدی یزد تایر با افت تولید ۵۷ هزار حلقه انواع لاستیک و تیوب در طول هفته به دلیل قطع برق مواجه است.
قطعا مشکل کاهش تولید تایر به دلیل قطعی برق صنایع به زودی اثر خود را بر بازار با افزایش قیمت نشان خواهد داد؛ چرا که تجربه نشان داده است که هر کمبودی در بازار به منزله افزایش قیمت خواهد بود.
تولید لاستیک ماشین های سنگین متوقف شد!
حال به تازگی برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از بحران قریب الوقوع در سیستم حمل و نقل کشور خبر داده و اعلام کردهاند، وضعیت ترخیص مواد اولیه موردنیاز در تولید «لاستیک ماشین های سنگین» بحرانی بوده و خط تولید آن در شرکت های داخلی متوقف شده است.
گفته میشود یکی از بزرگ ترین شرکتهای داخلی تولیدکننده این لاستیک ها به دلیل فقدان ماده اولیه، خط تولید خود را به صورت کامل متوقف کرده است، این در حالی است که خط تولید این شرکت ۳۰ درصد از نیاز بازار لاستیک ماشین های سنگین را پاسخ میداد که تعطیلی آن بحران بزرگی را برای تامین لاستیک ایجاد میکند.
واکنش نماینده مجلس درباره کمبود مواد اولیه برای تولید لاستیک
چندی پیش حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به گرانی لاستیک در بازار اشاره داشت و گفت: تولید و عرضه لاستیک با یکدیگر همخوانی ندارد البته این مشکل بیشتر مربوط به لاستیک خودروهای سنگین است.
او با اشاره به اینکه برای جبران کمبود تولید لاستیک، واردات انجام می شود، افزود: هرچند بخشی از نیاز کشور به لاستیک نیز در داخل تولید می شود، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی از مواد اولیه موردنیاز تولید این کالا وارداتی است، بنابراین واردات لاستیک خودروهای سنگین و واردات مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک به تخصیص و تامین به موقع ارز نیاز دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در صورتی که ارز موردنیاز تولید لاستیک به موقع تامین نشود، واردات لاستیک و مواد اولیه موردنیاز تولید این کالا با مشکل روبهرو می شود.