افزونه جلالی را نصب کنید.
مدیرعامل آبفای هرمزگان:

وضعیت فعلی منابع تامین آب بندرعباس از طریق سدها مناسب نیست

  • کد خبر : 27576
  • 22 خرداد 1403 - 18:21
وضعیت فعلی منابع تامین آب بندرعباس از طریق سدها مناسب نیست
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب فعلی حجم تامین آب بندرعباس ویژه سدها از پیگیری برای گذر از تنش و همچنین افزایش ظرفیت از طریق شیرین سازی آب دریا برای جبران کمبودها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، عبدالحمید حمزه پور در جریان بازدید خبرنگاران از آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس و نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه‌جویی با بیان اینکه رسانه‌ها باید مردم را از شرایط کم آبی حاکم بر استان هرمزگان آگاه کنند، افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد از نیاز آبی مرکز استان از طریق شیرین سازی آب دریا و ۶۰ درصد دیگر از طریق منابع سطحی تامین می شود که به دلیل خشکسالی و کاهش حجم آب پشت سدها ضروریست تا مشترکین با مصرف بهینه آب، بخشی از کمبودها جبران تا شاهد پایداری آب شرب مشترکین شهر بندرعباس باشیم.
وی ادامه داد: به دلیل پایین رفتن حجم سدها ناگزیر به افزایش تامین آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها برای جبران کمبود آب مرکز استان هستیم که در این زمینه با حمایت‌های استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس پیگیری برای دریافت مجوز خرید تضمینی آب از سازمان برنامه و بودجه در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه شیرین‌ سازی آب دریا هزینه بالایی دارد برای تخصیص اعتبار آن باید در قالب خرید تضمینی و اختصاص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد که خوشبختانه با نگاه مثبت وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور و استاندار هرمزگان این موضوع به صورت جدی در دستور کار است که امیدواریم ۵۰ هزار متر مکعب به ظرفیت آب بندرعباس از طریق خرید تضمینی اضافه شود.
وی همچنین با بیان اینکه آبِ آب‌شیرین‌کن‌ها صرفاً باید برای مصرف شرب و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد از رسانه‌ها خواست تا با فرهنگ سازی مصرف بهینه از مردم بخواهند تا از آبیاری فضای سبز با آبِ آب شیرین کن‌ها خودداری کنند.
به گفته مدیرعامل آبفا، این شرکت صرفاً وظیفه تامین آب شرب و بهداشتی خانوارها را بر عهده دارد و مسئولیتی در قبال تامین آب فضای سبز، درختان و دام‌ها در مناطق شهری و روستایی را ندارد؛ از این رو می‌طلبد مردم نیز با در نظر گرفتن این شرایط، شرکت آب و فاضلاب را در تامین آب شرب پایدار یاری کنند.
وی تصریح کرد: دولت بر اساس سرانه جمعیتی، اعتبار لازم برای تامین آب شرب پیش بینی می‌کند اما به دلیل مصارف غیر شرب از جمله آبیاری فضای سبز بیشتر از سرانه پیش بینی شده، آب مصرف می‌شود که این آمار در روستاها مشهودتر است.
وی از مردم خواست به دلیل محدودیت منابع آب شرب از کاشت غیر متعارف درخت و آبیاری آن به وسیله آب شرب خودداری کنند.
حمزه پور گفت: تداوم این فرهنگ باعث ناپایداری وضعیت آب شرب می‌شود و می‌طلبد مردم در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان همچنین با اشاره به افت فشار در برخی از ساعات به دلیل افزایش مصرف در شهر بندرعباس لزوم بهره‌گیری از مخازن ذخیره متعارف در منازل مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از مخزن ذخیره کوچک یک امر ضروری است که در صورت پیش بینی آن، مشترکین کمتر دچار کمبود آب می شوند.
وی در ادامه، وجود سواحل و استفاده از ظرفیت آب شیرین کن‌ها در استان هرمزگان را یک نعمت دانست که شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به دلیل شرایط جغرافیایی و کمبود آب زیرزمینی، از آن به عنوان تامین کننده آب شرب مردم بهره می‌گیرد.
حمزه پور افزود: در همین راستا ۸ آب شیرین کن جدید با ظرفیت ۲۵ هزار متر مکعب در مناطق مختلف استان در حال احداث است که در طی امسال و سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=27576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها