افزونه جلالی را نصب کنید.

مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی در بندرعباس برگزار شد

  • کد خبر : 27632
  • 24 خرداد 1403 - 19:11
مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی در بندرعباس برگزار شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: اجازه نخواهیم داد هیچ مرکز گردشگری، بدون غرفه و پنل صنایع‌دستی احداث شود.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، با حضور محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، احسان کامرانی معاون سیاسی امنیتی استانداری، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، رسول جهانداری مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری، اعضای شورای شهر، مدیران شهر خلاق صنایع‌دستی بندرعباس، جمعی از مسئولین و هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی استان مراسم بزرگدلشت روز جهانی صنایع‌دستی شامگاه روز دوشنبه ٢١ خردادماه ١۴٠٣ در سالن فردوسی شهرداری بندرعباس برگزار شد.

احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در این مراسم با اشاره به اینکه استان هرمزگان ظرفیت‌های بی‌نظیری در زمینه‌های صنایع‌دستی، گردشگری، دریا، اقتصاد دریا و… دارد، اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم هیچ استانی در کشور نیست که همه این ظرفیت‌ها را یکجا با هم داشته باشد.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه صنایع‌دستی وارد بازار جهانی شویم باید در حوزه برندینگ بیشتر کار و فعالیت شود.

کامرانی با اشاره به‌جای خالی اقتصاد هنر در دانشگاه‌ها گفت: ما در دانشگاه‌هایمان اقتصاد هنر نداریم چه خوب است رشته‌ای در دانشگاه هرمزگان تحت عنوان اقتصاد هنر راه اندازی شود تا هنرمندانی که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند به‌صورت آکادمیک در این زمینه فعالیت داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری افزود: باید هنرمندان را به سوی دانشگاه‌ها سوق دهیم و همچنین دانشگاه‌ها هم پای کار بیایند و امیدوارم روزی برسد که هنر استان هرمزگان در حوزه بین‌المللی مرجعیت پیدا کند.

در ادامه محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به عملکرد حوزه صنایع‌دستی گفت: بالغ‌بر ٧۶ اثر مهر اصالت ملی صنایع‌دستی توسط هنرمندان استان کسب شده که از این تعداد، ٢٣ اثر سال گذشته مهر اصالت ملی را کسب کرده‌اند.

او افزود: همچنین ٣ اثر صنایع‌دستی استان مهر اصالت جهانی صنایع‌دستی را دریافت کرده‌اند.

محسنی با بیان اینکه اصل را بر این گذاشته‌ایم که نگاه جهانی و ملی را معطوف به‌دستان هنرمندان صنایع‌دستی استان کنیم، ادامه داد: در همین راستا برای اولین‌بار هنر لنج‌سازی ایران که خواستگاه آن استان هرمزگان است، سال گذشته در نمایشگاه شیکاگو به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار کرد: حلقه اتصال کل حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشته‌های تاریخی و هویتی دنیا، صنایع‌دستی است و صنایع‌دستی است که هویت ملت‌ها را تشکیل می‌دهد.

او با اشاره به اینکه میراث فرهنگی هم جنس اصل آن صنایع‌دستی است، افزود: میراث گذشته ما بدون برش‌های مکانیکی و با ابزار دستی و چکش زدن به سنگ ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با تاکید به اینکه گردشگری بدون صنایع‌دستی معنی ندارد، ادامه داد: تا زمانی که در این اداره کل هستم اجازه نخواهیم داد هیچ مرکز گردشگری، بدون غرفه و پنل صنایع‌دستی احداث شود.

محسنی افزود: هر آنچه انجام شده ماحصل نگاه مثبت هنرمندان و صنعتگران و تلاش سازمان‌های همکار و هم‌افزایی مثل استانداری، شهرداری، شورای شهر و… بوده است اما این کفایت امر نمی‌کند ولی اراده و عزم بر این است که تسهیل‌گری مسیر خدمت‌رسانی و کمک به حوزه صنایع‌دستی باشد که انشااله آن را دنبال می‌کنیم.

او در پایان یک نوید خوب را به هنرمندان صنایع‌دستی استان داد و گفت: به‌دستور صریح استاندار، مکانی که چند دهه به نام صنایع‌دستی در استان هرمزگان بوده و به هر دلیلی استفاده دیگری می‌شد و آن هم به‌جا بود، به اداره کل میراث فرهنگی استان عودت داده می‌شود که انشاالله یک مرکز آبرومند و در‌شان و جایگاه صنایع‌دستی در آن راه اندازی خواهد شد.

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، علی کمالی‌زاده مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس، ژاله نیکرو رئیس انجمن صنایع‌دستی و گردشگری اتاق بازرگانی استان، مرتضی نصوحی مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، رئیس کانون زنان بازرگان استان هرمزگان از دیگران سخنرانان این مراسم بودند.
در پایان این مراسم از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی تقدیر و تشکر شد. 

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=27632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها