به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر ودریا نوردی هرمزگان، “اله مراد عفیفی پور”با اشاره به پیامدهای ناشی از تحریم ها درصنعت هایتک اظهارداشت : تحولات فناوریهای روز دنیا درحوزه ناوبری دریایی بسیار سریع اتفاق می افتد.
وی گفت: ما نیز برای افزایش سطح تکنولوژی، ارائه خدمات بهتر همچنین بروز ماندن در این حوزه با وجود تحریم های ظالمانه بهره گیری از توان و دانش متخصصان شرکتهای دانش بنیان را با هدف تولید بومی علم در این بخش بعنوان یک اصل در دستور کار قراردادیم .
عفیفی پور عواملی نظیر فرسودگی بردهای الکترونیکی رادارهای سامانه VTS و خارج از سرویسی پی در پی رادارها و کاهش کارایی سایتهایVTS ، همچنین عدم پشتیبانی شرکت های خارجی به بهانه تحریم ها، قیمت بالای خرید قطعات و ارزبری را مهمترین مشکلات و چالشهای پیش رو در این بخش دانست و تصریح کرد: مجموع این عوامل که از سوی دشمنان به ابزاری برای اختلال و ناکارامدی خدمات دریایی به کشتی های متردد در آبهای حاکمیتی ایران مبدل شده بود فرصت را برای حضور متخصصان ایرانی و شرکت های دانش بنیان و آزمونی برای بهرگیری از اندیشه بومی در این عرصه مهیا کرد .
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با درک صحیح از مقتضیات و اتکا به خودباوری ملی ایجاد کارگاه تخصصی تعمیر و ساخت انواع بردهای الکترونیکی ،تجهیزات مخابراتی و بندری در مجتمع بندری شهیدرجایی آغاز و با راه اندازی این کارگاه انجام تعمیرات اساسی ۳ عدد مادربرد رادار و ۴ عدد برد TC3 رادار با موفقیت کامل توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان صورت گرفت .
مدیر کل بنادر و دریا نوردی استان هرمزگان تاکید کرد خرید هر عدد مادربرد حداقل ۲۰هزار دلار و هر عدد برد TC3 حداقل ۱۰هزار دلار ارزبری درپی داشت که با انجام موفقیت آمیز این تعمیرات بشکل کاملا بومی از خروج ۹۰هزاردلارارزی جلوگیری شد .
به گفته عفیفی پور تعمیرات فوق باعث راه اندازی مجدد تجهیزات راداری درسایتهای بهمن قشم، هنگام هرمز، کیش رادار، کیش سنتر و جزیره فارور شد.