افزونه جلالی را نصب کنید.
همزمان با" روز بدون پلاستیک" در بندر شهید رجایی صورت گرفت؛

توزیع کیسه های پارچه ای در بنادر و شهرکهای مسکونی

  • کد خبر : 628
  • 22 تیر 1399 - 9:18
توزیع کیسه های پارچه ای در بنادر و شهرکهای مسکونی
همزمان با 21 تیر ماه "روز بدون پلاستیک" مرکز HSE اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در برنامه‌ای حمایتی، نسبت به توزیع اقلام بهداشتی و محافظتی پیشگیری از انتشار بیماری کرونا در بسته ها و کیسه های پارچه ای (جایگزین کیسه های پلاستیکی ) به عنوان گزینه ای سازگار با محیط زیست اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این برنامه  با هدف کمک به حفاظت از محیط زیست دریایی و بندری، ارتقاء آگاهی عمومی در خصوص مخاطرات و مضرات مربوط به مصرف کیسه های پلاستیکی و تاثیر آن بر طبیعت و همچنین تشویق جامعه دریایی و بندری استان مبنی برمنع استفاده از کیسه های پلاستیکی به عنوان عنصری مخرب محیط زیست اجرا شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه این مراسم با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست، وظیفه‏ ای شرعی و قانونی و جز مسئولیت های اجتماعی همگان است، اظهارداشت: رشد تکنولوژی پیشرفته امروزی اگر چه باعث دستاوردها و فواید سرشاری است، اما ارمغان جدیدی را نیز به نام آلودگی محیط به همراه داشته و اگر قرار باشد روند آلوده‏ سازی همچنان به شکل امروزی آن یا حتی شدیدتر ادامه یابد، مسلما در فاصله زمانی کوتاهی بشر باید منتظر وضعیتی ناگوار برای خود و بسیاری دیگر از موجودات زنده باشد.

عفیفی پور آلودگی ناشی از پلاستیک را براساس نظر متخصصان محیط زیست یک فاجعه جهانی ساخت بشر دانست و افزود: پلاستیک با توجه به ماندگاری بالا در طبیعت علاوه بر اینکه اثرات مخرب بر موجودات زنده و طبیعت دارد با انتشار ذرات سمی، سلامت انسان را نیز تهدید می کند .

این مقام مسئول با تاکید بر این موضوع که شیوع ویروس کرونا و مقتضیات مقابله با این ویروس، استفاده از تجهیزات محافظت شخصی ازجنس پلاستیکی و کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را با افزایش قابل توجهی روبرو ساخته تصریح کرد: این امر باعث شده که حجم زیادی زباله  غیر بازیافت از این جنس تولید شود که این موضوع خود عواقب منفی وجبران ناپذیری را متوجه محیط زیست می نماید .

وی افزود: این دغدغه باعث شدکه در این روزهای بحرانی برای منع استفاده از کیسه های پلاستیکی اقدامی عاجل صورت پذیرد .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی توزیع اقلام بهداشتی وحفاظتی با استفاده از کیسه های پارچه ای جایگزین کیسه های پلاستیکی، خرید و توزیع دستکش های حفاظتی چند بار مصرف برای پرسنل عملیاتی و جایگزینی آن با دستکش های یکبار مصرف، برنامه توزیع کیسه های پارچه ای مخصوص خرید جایگزین پلاستیک در نانوایی ها و مراکز خرید بنادر و شهرکهای مسکونی را از اقداماتی قلمداد کرد که همزمان با روز بدون پلاستیک در دستور کار قرار گرفته است .

وی افزود: چند سال است که در رستوران های این اداره کل از ظروف گیاهی و آلومینیومی بیرون بر جایگزین ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می شود و نظارت بر آن توسط مرکزHSE  بندر به شکل مداوم انجام  می شود .

عفیفی پور بر لزوم تعمیم و اشاعه این اقدامات در اماکن ارائه دهنده خدمت در شهرکهای مسکونی نیز تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از تمام امکانات، به فرهنگ‏سازی احترام به محیط زیست پرداخت و آن را نهادینه کرد.

وی ادامه داد: از این رو تهیه کیسه های پارچه ای با هدف جایگزینی با نایلون های پلاستیکی در شهرکهای مسکونی نیز در دست اقدام است تا ضمن اینکه اشاعه فرهنگ صیانت از محیط زیست را در بین خانواده ها گسترش دهیم بتوانیم از کارگاه های کوچک تولیدی استان که مبادرت به تولید کیسه های پارچه ای  با بهره گیری از المانهای بومی، محلی می نمایند و محصولاتی سازگار با محیط زیست را عرضه می کنند حمایت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به پاکسازی دریا از ضایعات پلاستیکی و سایر پسماندها به عنوان یکی دیگر از اقدامات جاری این اداره کل در حوزه تحت نظارت اشاره کرد و گفت: اختصاص یک دستگاه شناور در بنادر به این امر به عنوان  رسالت های کاری  در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی استان به شکل مداوم در حال انجام است .

عفیفی پور خاطر نشان کرد: هریک از ما علاوه بر وظیفه‏ ای که در قبال سلامت خود داریم، در برابر سلامت جامعه نیز مسئول هستیم به همین دلیل باید در زمینه حفاظت ازمحیط زیست، فوق‏ العاده حساس و دقیق عمل کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان گفت: نباید از این نکته نیز غفلت کرد که نسل‏های آینده هم حق دارند از زیبایی‏ها و مزایای مادی و معنوی منابع طبیعی و زیست‏ محیطی بهره‏ مند شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده صحیح از منابع طبیعی، زمینه بهره مندی نسل‏های آینده از این منابع حیاتی و خدادادی نیز فراهم شود.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها