افزونه جلالی را نصب کنید.
معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان:

حجم تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار می‌رسد

  • کد خبر : 8330
  • 16 آبان 1401 - 9:18
حجم تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار می‌رسد
معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ایران مسیری مطمئن برای صادرات کالاهای قزاقستان دانست و گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به 3 میلیارد دلار می‌رسد.

معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان ایران مسیری مطمئن برای صادرات کالاهای قزاقستان دانست و گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، “سریک ژومان گارین” در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران به دیدار اخیر رییس جمهور قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در شهر سمرقند اشاره کرد و افزود: طی این دیدار طرفین بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری خود از جمله افزایش تبادلات کالا تا ۳ میلیارد دلار تاکید کردند.

وی همچنین به دیدار روز گذشته خود با وزیران راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در تهران اشاره کرد و بیان داشت: طی توافقنامه مشترک با این وزیران، افزایش حجم ترانزیت میان دو کشور از یک میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال پیش‌بینی شده است.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان هدف اصلی بازدید از بندر شهید رجایی را توسعه حمل و نقل و تجارت عنوان کرد و افزود: برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود در بندر شهید رجایی و همچنین صادرات کالاهای قزاقستان از این بندر به سایر کشورها از جمله هندوستان، چین و کشورهای اوراسیا نیازمند همکاری‌های دوجانبه هستیم.

ژومان گارین با ابراز شگفتی از حجم تجارت و عملیات بندری در بندر شهید رجایی در شرایط تحریم‌ها، گفت: باعث خوشحالی است که در این بندر تجاری ایران کارهای بزرگی درحال انجام است.

وی ادامه داد: قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آبهای آزاد ندارد به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان یک مسیری مطمئن برای توسعه صادرات جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور حائز اهمیت است.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان با اشاره به وجود یک بندر تجاری این کشور در چین، بیان کرد: بندر شهید رجایی همچنین فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی از طریق خاک قزاقستان به کشور چین است.

ژومان گارین با اشاره به امکان صادرات و واردات قزاقستان از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران به ویژه بندر شهید رجایی از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در قزاقستان نیز استقبال کرد.

شایان ذکر است؛ معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در راس یک هیات از مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی این کشور از ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک با هدف بررسی امکان سرمایه‌گذاری در پایانه‌های بندر شهید رجایی بازدید کردند.

گفت‌و‌گو در راستای توسعه‌های همکاری مشترک سرمایه‌گذاری و تدوین راهبردی حمل‌ و نقل و ترانزیت کالا بخش دیگری از برنامه‌های معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران است که با حضور “مهدی دوستی” استاندار هرمزگان درحال انجام است.

گفتنی است؛ اردیبهشت ماه امسال یک هیات چهار نفره متشکل از “آ.تور کپنبایف” رییس شرکت ملی بندر دریایی تجاری آکتائو از نزدیک ظرفیت‌ها، امکانات و پیشرفت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را مورد رصد قرار دادند.

فروردین ماه سال ۹۸ نیز یک هیأت دیپلماتیک از جمهوری قزاقستان به سرپرستی سفیر این کشور در تهران از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی دیدن کردند.

اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ نیز “عسکر مامین” رییس شرکت راه آهن قزاقستان به همراه “امریف بغداد کولتائویچ” سفیر این کشور در ایران از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کردند.

گفتنی است؛”بندر آکتائو” در غرب کشور قزاقستان و در مرکزیت استان مانگستاو و در سواحل شرقی دریای خزر به عنوان مهم‌ترین بندر قزاقستان مناسب‌ترین وضعیت برای حمل‌ونقل محموله‌های گوناگون کالاهای خشک، نفت‌خام و محصولات پتروشیمی را داراست.

کشور قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای آسیای میانه با کشورهای چین، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان همسایه بوده که از طریق دریای خزر به کشورهای روسیه، آذربایجان و ایران متصل می‌باشد که این مزیت، قزاقستان را به مثابه پلی در میان آسیا و اروپا (اورسیا) قرار داده است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=8330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها