افزونه جلالی را نصب کنید.

گزارش کامل سفر رئیس سازمان بازرسی کشور به هرمزگان

  • کد خبر : 8912
  • 25 دی 1401 - 20:15
گزارش کامل سفر رئیس سازمان بازرسی کشور به هرمزگان
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید بسترهای فسادزا شناسایی و با آن برخورد شود، با مطالعاتی که داشتیم این گلوگاه‌ها شناسایی شده و پیگیریم این گلوگاه‌ها را مسدود کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

به سراغ مدیران کم کار می رویم

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان هرمزگان اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران تنها نظامی در این کره خاکی است که بر‌اساس شرع مقدس اسلام به پیروزی رسید، معیار و مبنای آن احیای اصول و ارزش‌های اسلامی بوده ‌و بعد از ۴۳ از عمر با برکت، همچنان بر آن معیارها و ارزش‌ها پایبند ‌است.

وی افزود: از همان روزهای اولیه انقلاب استکبار جهانی و ایادی آن به انواع توطئه و دسیسه از جمله ترور و تهدید و جنگ و دامن زدن به مسائل قومیتی و جنگ نرم و تحریم اقتصادی دست زدند تا انقلاب را از مسیر خود خارج کنند اما شعار مردم استقلال و آزادی و عدم وابستگی به شرق و غرب بود و به این شعار پایبندیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هدف دشمن امروزه بر معیشت مردم است، تمام دشمنان نظام بسیج شده‌اند تا بین مردم و نظام فاصله ایجاد کنند و نقاط ضعف را برجسته می‌کنند و نقاط قوت را زیر سوال می‌برند تا مانع ادامه راه انقلاب اسلامی شوند اما کور خوانده‌اند، در تمام توطئه‌های طرح ریزی شده شکست خورده‌اند و امروز هم شکست خواهند خورد.

وی تصریح کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم و مورد تاکید رهبری است مدیریت جهادی است این نوع مدیریت مبتنی بر علم دانش و تجربه و معتقد به ارزش‌های انقلابی است، مدیر جهادی مدیری تکلیف مدار است که خلوص نیت دارد و خستگی ناپذیر شبانه روز تلاش می‌کند و برای مردم کار می‌کند.

خداییان گفت: در چنین شرایطی که دشمن به دنبال فشار بر معیشت مردم است محتاج این نوع مدیریت جهادی هستیم، پیشرفت‌های کشور تاکنون مبتنی بر همین مدیریت بوده و با توان مدیریتی جهادی در مراحل مختلف انقلاب به پیش رفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مدیران عدم توجه به جهاد تبیین در راستای خنثی کردن توطئه دشمنان است، پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب چشمگیر است و قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، امروزه دشمنان گزینه نظامی علیه ایران اسلامی ندارند چرا که می‌دانند نمی‌توانند با قدرت ایران اسلامی مقابله کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی از نظر صلاحیت و دستگاه‌های تحت شمولیت این سازمان، عالی ترین دستگاه نظارتی در کشور است این سازمان وظایفی بر عهده دارد و انتظار وجود دارد به این وظیفه عمل شود در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه چند هدف داریم یک هدف تمرکز بر شناسایی گلوگاه‌های فساد و رفع آن با کمک دستگاه‌های اجرایی است.

خداییان گفت: باید بسترهای فسادزا شناسایی و با آن برخورد شود، با مطالعاتی که داشتیم این گلوگاه‌ها شناسایی شده و پیگیریم این گلوگاه‌ها را مسدود کنیم، هدف دیگر پیشگیری از تخلف، جرم و سو جریان و انحراف از قانون است هنر این است که جرمی اتفاق نیفتد بر این اساس اگر همکاران ما احساس کنند قانون اجرایی نمی‌شود هشدارهای اولیه صادر می‌شود و مدیران مکلفند این پیشنهادات را عملی کنند و اگر انجام ندهند جرم مرتکب شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما حمایت از مدیران سختکوش و پر تلاش جهادی است، یک سامانه طراحی شده که گزارشات در آن سامانه قید می‌شود و بر این اساس عملکرد مدیریتی افراد کاملا قابل مشاهده است و می‌توان از این مسئله استفاده کرد این سامانه سبب ارتقای سطح مدیریت مدیران می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به رصد اجرای قوانین مهم و اساسی گفت: یکی از مسائلی که باید بازرسان مورد تاکید داشته باشند مسئله ترک فعل‌هاست باید بررسی شود مدیرانی که در طول مدت خدمت فعالیت لازم را نداشته‌اند باید به سراغشان رفت.

وی افزود: استان هرمزگان یکی از مهم ترین استان‌های کشور است و ظرفیت‌هایی دارد که اگر از آنها به خوبی استفاده شود این استان به تنهایی می‌تواند کشور را اداره کند، ظرفیت‌های نظیر دریا، سواحل و صنعت توریسم، بنادر و.. از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌ها هستند که باید برنامه ریزی لازم برای استفاده از این ظرفیت انجام شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان:

نظارت سازمان بازرسی بر حسن جریان امور و اجرای دقیق قوانین، مهمترین کمک قوه قضاییه به دولت است

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفتمان صریح و مؤکد رئیس قوه قضاییه مبنی بر کمک و مساعدت به دولت را مؤلفه ای مهم در رفع مشکلات کشور برشمرد و اذعان داشت: نظارت سازمان بازرسی بر حسن جریان امور و اجرای دقیق قوانین، حیاتی‌ترین کمکی است که قوه قضاییه به دولت می‌تواند داشته باشد.

«مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان هرمزگان که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد گفت: یک سری قوانین دارای معانی بلند و مفاهیم عمیقی هستند که مسئولیت سازمان بازرسی را بسیار سنگین و دشوار می‌کند و این نهاد را به عنوان یک سازمان تخصصی معرفی می کنند.

وی در ادامه افزود: صرف جریان امور و صرف اجرای قوانین کافی نیست بلکه امور باید به نحو احسن جریان یابد و قوانین هم بایستی به نحوه صحیح اجرا شود، و اجرای رفع تکلیف قوانین و جریان عادی امور مورد قبول سازمان بازرسی نخواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین گفت: نتیجه اجرای ماموریت سازمان بازرسی در قالب نظارت بر وفق جریان امور، شفافیت، پاسخگویی، مستندسازی عملکردها، دسترسی آسان، نظارت پذیری، تسهیل تجارت، ارایه خدمات ارزان ، بی‌دردسر و کم زحمت و کم فرآیند، حذف بروکراسی اداری، ارایه خدمات در زمان معقول و ده ها حسن و مزیت دیگر دارد.

قهرمانی در ادامه تأکید کرد: قطعاً نتیجه ماموریت سازمان در نظارت بر اجرای صحیح قوانین هم پیشگیری و مقابله با انواع جرایم، تخلفات ، فساد، رانت، رشوه ، اختلاس و آسیب‌های متعدد دیگری خواهد بود و غایت عمل این اقدامات، افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

وی اذعان داشت: رسوب کالا ها در بنادر و گمرکات و سازمان اموال تملیکی، معطلی کشتی‌ها در لنگرگاه ها، اسکله ها و بنادر به مدت نامتعارف، عدم ایجاد سامانه های ضروری قانونی برای پیشگیری و مقابله با قاچاق و ارتباط دادن این سامانه ها و همینطور عدم کار پرداخت مالیات شرکت‌های بزرگ در محل فعالیت خودشان، دوگانگی و اختلاف میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی، و … از جمله مواردی است که مطابق با حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین نیستند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اضافه کرد: اخیرا رئیس قوه قضائیه در مورد معطلی کشتی‌ها هشدار جدی داده که معطلی این کشتی‌ها بررسی شود، در دوران نوین تحول قوه قضاییه به صورت تخصصی، شخص رئیس قوه قضائیه در اکثر این امور ورود کرده و دستورات و ماموریت‌های جدی دادند.

قهرمانی اذعان داشت: دولت فعلی و خصوصا در استان ، استاندار هرمزگان نیز در خیلی از این زمینه ها ورود جدی داشته حتی در برخی موارد از قبیل مقابله با قاچاق سوخت از ما هم جلوتر بوده و تعامل خوبی بین استانداری و سایر دستگاه‌های بازرسی به نحو احسن و کامل است که نویدبخش آینده ای بهتر خواهد بود.

وی گفتمان صریح و مؤکد رئیس قوه قضاییه مبنی بر کمک و مساعدت به دولت را مؤلفه ای مهم در رفع مشکلات کشور برشمرد و اذعان داشت: نظارت سازمان بازرسی بر حسن جریان امور و اجرای دقیق قوانین، حیاتی‌ترین کمکی است که قوه قضاییه به دولت می‌تواند داشته باشد.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر در سایه چتر نظارت پویا و دقیق و تخصصی سازمان بازرسی، محیطی سالم برای فعالیت دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود، این موضوع بهترین زمینه برای تحقق اهداف و سیاست‌های دولت خواهد بود.

قهرمانی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت و فعالیت‌های گمرکی کشور از طریق استان هرمزگان صورت می‌گیرد، یادآور شد: به تناسب همه این ظرفیت‌ها، وظیفه سازمان بازرسی این استان هم سنگین تر و دشوارتر است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های رضا مختاری مدیر کل سابق بازرسی استان هرمزگان و آرزوی موفقیت برای محمد اسمی به عنوان مدیرکل جدید این سازمان، بیان داشت: قطعاً دادگستری استان هرمزگان و مجموعه سازمان های تابعه قوه قضاییه در استان از هیچگونه تعامل و حمایت و همکاری به منظور پیشبرد اهداف و برنامه‌های اداره کل بازرسی استان فروگذار نخواهند کرد.

استاندار هرمزگان:
در راستای مدیریت بر اطلاعات از حکمرانی هوشمند بهره لازم را نبرده‌ایم/ بسترها و گلوگاه‌های فساد با نظارت بر فرآیندها از بین خواهند رفت

استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه بهره لازم را از حکمرانی هوشمند در راستای مدیریت بر اطلاعات نبرده‌ایم گفت: بسترها و گلوگاه‌های فساد با نظارت بر فرآیندها از بین خواهند رفت.

مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان هرمزگان که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، اظهار داشت: نظارت یک رکن مهم در مدیریت کشور بوده و باید در همه ارکان وجودداشته باشد و هیچ فردی از این ساختار نظارتی خارج نیست.

وی با تأکید بر اینکه نظارت باید منتج به اصلاح فرآیندها شود، افزود: معتقدیم باید بر روی فرآیندهای فسادزا تمرکز باشد تا بتوان گلوگاه ها را از بین برد و مانع تداوم چرخه فساد شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه رئیس جمهور و دولت اعتقاد کاملی به نظارت و بازرسی دارند، گفت: این مسئله زمینه تعامل بیشتر دولت و سازمان بازرسی را بالا برده و بستری فراهم کرده که کارهای بزرگی انجام و زمینه های فساد از بین برود.

وی تصریح کرد: یکی از دردهای مشترک در حوزه نظارتی این است که حکمرانی هوشمند و سامانه‌های ایجاد شده هنوز به مرحله اجرا نرسیده و بهره لازم از آن را نبرده‌ایم، ما باید از مدیریت بر افراد به مدیریت بر اطلاعات برسیم تا نظارت جامع تری در این زمینه داشته باشیم.

مهندس دوستی گفت: متأسفانه در حوزه اجرایی شدن سامانه‌ها کار کند پیش می‌رود و مقاومت‌هایی در این خصوص وجود دارد که امیدواریم این مسئله مدیریت شده و در نهایت به اصلاح ساختار و فرآیندها برسیم.

اتصال ۱۳۲ انبار بزرگ بندرشهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از اتصال ۱۳۲ انبار بزرگ بندرشهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها با هدف پیشگیری از فساد و تسریع در فعالیت های تجاری خبر داد.

ذبیح اللّه خدائیان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: با پیگیری های رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، مدیرکل بازرسی استان و مسئولین دستگاه های اجرایی، خوشبختانه انبارهای بزرگ مستقر در بندر شهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها متصل شدند.

وی تصریح کرد: در نتیجه این اقدام، تعداد ۱۳۲ انبار موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس در سامانه جامع انبارها ثبت شده‌اند و فرآیند نظارت بر آنها آغاز شده است.

خدائیان در ادامه افزود: از این تعداد انبار متصل شده به سامانه جامع انبارها، ۵۲ انبار مسقف به مساحت ۴۳۵ هزار مترمربع و ۸۰ انبار روباز نیز به مساحت حدود ۸۰۰ هکتار و با ظرفیت ۱۴۵ میلیون تن کالا به این سامانه ملحق گردید.

خدائیان همچنین با اشاره به اینکه اتصال این انبارها به سامانه جامع انبارها چند اثر مهم دارد، بیان داشت: این موضوع از ایجاد فساد جلوگیری می نماید و در نتیجه آن مشخص می‌شود که محموله های کالا چه زمانی وارد بندر می شوند و چه زمانی ترخیص خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه نوع و میزان کالاها نیز در نتیجه این اتصال مشخص می شود، گفت: اثر دیگر الحاق انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها، تسریع در انجام امور و رونق تجارت می باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از تجار از طولانی شدن روند ورود و خروج کالاهایشان گلایه مند بوده اند، با ایجاد شفافیت از طریق اتصال انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها و همچنین نظارت مسئولان گمرک و بنادر و مراجع نظارتی درون این دستگاه ها و مراجع نظارتی برون دستگاهی، سرعت انجام کار افزایش خواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: با نظارتی که از طریق این سامانه بر انبارهای مستقر در بندر شهید رجایی بندرعباس صورت خواهد گرفت از هرگونه فساد پیشگیری خواهد شد که بر این اساس از تلاش های متولیان امر تشکر می کنیم.

ورود سازمان بازرسی کل کشور برای حل مشکلات واحد فولادسازی هرمزگان

در جریان سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بندرعباس، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از واحد فولادسازی هرمزگان بازدید کرد.

در جریان سفر یک روزه رئیس سازمان بازرسی کل کشور به استان هرمزگان، احمد اسدیان با حضور در واحد فولادسازی هرمزگان ضمن بازدید از خطوط مختلف تولید این شرکت از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.

در این بازدید مدیران فولادسازی هرمزگان ضمن قدردانی از حضور معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این مجموعه، مشکلات و دغدغه پیش‌رو از جمله محدودیت برق، گاز در برخی از فصول سال و اولویت مصارف خانگی و… را مطرح کردند.

البته مدیران این مجموعه پیشنهاد دادند که با توجه به محدودیت‌ها در حوزه برق و گاز دولت برای سرمایه گذاری در این حوزه از بخش خصوصی حمایت کند و البته این اطمینان را بدهد که تولیدات در این حوزه به واحدها اختصاص باید همچنین دولت مشوق‌هایی را به بخش خصوصی بدهد.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز در این بازدید با بیان اینکه واحدهای تولیدی نقش بسیار مهمی در زمینه رونق تولید و اشتغالزایی دارند؛ گفت: سازمان بازرسی نگاه ویژه‌ای به مقوله حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری دارد و‌ هدف این است که از ابزارهای نظارتی خود به منظور توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی استفاده کند.

وى همچنین قول مساعد داد که موضوعات و مسائل را از مرکز پیگیری کند.

ماموریت‌های ویژه سازمان بازرسی کل کشور برای رفع چالش‌‎های مجتمع کشتی سازی ایزوایکو

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور از مجتمع کشتی سازی ایزوایکو بندرعباس بازدید کرد.

در جریان سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور به استان هرمزگان، احمد اسدیان از مجتمع کشتی سازی ایزوایکو بندرعباس بازدید کرد.

وی در این بازدید ضمن حضور در بخش‌های مختلف مجتمع با مدیران حاضر گفت‌وگو و مشکلات و دغدغه‌های آنان را شنید.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور پس از شنیدن مشکلات مربوط به این مجتمع پیشنهاد داد که جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت کشتیرانی و این مجموعه؛ برای رفع برخی چالش‌ها بین این مجموعه و کشتیرانی برگزار شود.

وی‌ همچنین به بازرسی امور تولیدی هرمزگان دستور داد به برخی از موضوعات مطرح شده از جانب مدیران این مجموعه از جمله مسئله فسخ برخی از قراردادهای مطرح شده و بررسی سفارش کار از سوی برخی دستگاه‌ها به کشورهای دیگر علی‌رغم داشتن توان داخلی نیز ورود و موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کنند.

وی خواستار استفاده و بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی شد.

اسدیان تاکید کرد: بخشی از کار سازمان بازرسی کل کشور در حوزه حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید به مقوله نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور باز می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی گفت: سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را به جد در دستور کار دارد و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خود از تولید داخلی حمایت می کند.

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران یا به اختصار ایزوایکو، یک شرکت کشتی‌سازی ایرانی است که در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد شده و در زمنیه طراحی، ساخت و تعمیر کشتی‌های مختلف و انواع سازه‌های دریایی و فراساحلی فعال است.

ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای عرضه خودرو در بورس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور دلایل التهاب چند مدت اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت را رمزگشایی کرد و از ورود جدی این سازمان به ماجرای عرضه خودرو در بورس خبرداد.

خدائیان در حاشیه سفر به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون ورود سازمان بازرسی به ماجرای التهاب در بازار خودرو توضیح داد؛ براساس بند ۵ ماده ۵٨ قانون نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تنظیم قیمت‌ها؛ مقدار و شرایط دسترسی کالا و خدماتی که جنبه انحصاری دارند برعهده شورای رقابت است.

وی با اشاره به اینکه این شورا از مدت‌ها قبل بحث تولید و عرضه خودرو در ایران را انحصاری تلقی کرده است؛ ادامه داد: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت برعهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بر این اساس مقرر شد فروش عادی خودرو و همچنین پیش فروش‌های خودرو از طریق قرعه‌کشی که تاریخ تحویل آنها بعد از سال ١۴٠٠ است براساس قیمت تمام شده به اضافه حدود ۱۰ درصد سود باشد.

خدائیان اظهار کرد: ریاست محترم جمهور هم یک دستورالعمل هشت ماده‌ای را تهیه کردند که براساس این دستورالعمل وزارت صمت و خودروسازان ملکف شده بودند که ۵٠ درصد تولید را افزایش و ١۵ درصد قیمت را کاهش دهند؛ علاوه بر این بنا شده بود که ترتیبی اتخاذ شود که با افزایش تولید قرعه‌کشی خودرو به اتمام برسد و موانع واردات خودرو هم برداشته شود.

وی گفت: برخی از دستورات رئیس جمهور عملیاتی شده و بخش‌هایی هم به طور کامل اجرا نشده‌اند که از جمله موارد اجرانشده می‌توان به افزایش ۵٠ درصد تولید و ۱۰ درصد کاهش قیمت اشاره کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: مدت زمان این مصوبه که قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته؛ آبان ماه به اتمام رسید و متاسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌دانست‌ و در حالی‌که باید فرمول قیمت گذاری را انجام می‌داد متاسفانه به یک‌باره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.

خدائیان تاکید کرد؛ در حالی‌که شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز می‌شد همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شد به گونه‌ای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه می‌شد ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبرداد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرده چراکه زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.

به گفته وی؛ باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود و سازمان بازرسی پیگیر است که این اتفاق رقم بخورد.

[۱/۱۱،‏ ۲۲:۴۹] احسان محمدی دادگستری: ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای عرضه خودرو در بورس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور دلایل التهاب چند مدت اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت را رمزگشایی کرد و از ورود جدی این سازمان به ماجرای عرضه خودرو در بورس خبرداد.

خدائیان در حاشیه سفر به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون ورود سازمان بازرسی به ماجرای التهاب در بازار خودرو توضیح داد؛ براساس بند ۵ ماده ۵٨ قانون نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تنظیم قیمت‌ها؛ مقدار و شرایط دسترسی کالا و خدماتی که جنبه انحصاری دارند برعهده شورای رقابت است.

وی با اشاره به اینکه این شورا از مدت‌ها قبل بحث تولید و عرضه خودرو در ایران را انحصاری تلقی کرده است؛ ادامه داد: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت برعهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بر این اساس مقرر شد فروش عادی خودرو و همچنین پیش فروش‌های خودرو از طریق قرعه‌کشی که تاریخ تحویل آنها بعد از سال ١۴٠٠ است براساس قیمت تمام شده به اضافه حدود ۱۰ درصد سود باشد.

خدائیان اظهار کرد: ریاست محترم جمهور هم یک دستورالعمل هشت ماده‌ای را تهیه کردند که براساس این دستورالعمل وزارت صمت و خودروسازان ملکف شده بودند که ۵٠ درصد تولید را افزایش و ١۵ درصد قیمت را کاهش دهند؛ علاوه بر این بنا شده بود که ترتیبی اتخاذ شود که با افزایش تولید قرعه‌کشی خودرو به اتمام برسد و موانع واردات خودرو هم برداشته شود.

وی گفت: برخی از دستورات رئیس جمهور عملیاتی شده و بخش‌هایی هم به طور کامل اجرا نشده‌اند که از جمله موارد اجرانشده می‌توان به افزایش ۵٠ درصد تولید و ۱۰ درصد کاهش قیمت اشاره کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: مدت زمان این مصوبه که قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته؛ آبان ماه به اتمام رسید و متاسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌دانست‌ و در حالی‌که باید فرمول قیمت گذاری را انجام می‌داد متاسفانه به یک‌باره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.

خدائیان تاکید کرد؛ در حالی‌که شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز می‌شد همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شد به گونه‌ای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه می‌شد ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبرداد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرده چراکه زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.

به گفته وی؛ باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود و سازمان بازرسی پیگیر است که این اتفاق رقم بخورد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:
پیگیری تخلفات اداری تحت عنوان ترک فعل جای خرسندی دارد/ مدیران نباید سازمان بازرسی را مزاحم خود بدانند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده ظهر در دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس جدید سازمان بازرسی استان هرمزگان که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهارداشت: در سال‌های اخیر بابی در مجموعه تخلفات استان هرمزگان به نام ترک فعل باز شده است که از اتلاف بیت‌المال جلوگیری کرده است.

وی عنوان کرد: در گذشته ترک فعل مدیران از نظر نظارتی مشکلی نداشت و برخی از مدیران از مسئولیت‌هایی که بر اساس قانون بر عهده آن‌ها بود به دلایل مختلف شانه خالی می‌کردند و کسی پاسخگو نبود اما امروز این تخلف با عنوان ترک فعل مورد پیگیری قرار می‌گیرد که جای خرسندی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که عده‌ای با عنوان سرمایه‌گذار از وام و تسهیلات دولت استفاده کردند، ادامه داد: این افراد تسهیلات را وارد مشاغل کاذب کردند که اقتصاد کشور را نیز تحت شعاع قرار می‌داد به همین جهت دستگاه‌های نظارتی به بخش صنعت و معدن ورود پیدا کرد و بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی را خلع ید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، بیان کرد: اعتقاد من بر این است که نهادهای نظارتی یکی از بازوهای قوی مدیران است و هیچ مدیری نباید تصور کند وجود دستگاه نظارتی مزاحم کار اوست.

وی، با اشاره به کمک‌های دستگاه‌های نظارتی به دستگاع‌های اجرایی برای حل چالش‌های بین دستگاهی و سرمایه گذاری، مطرح کرد: بن‌بست‌هایی در حوزه اجرایی استان هرمزگان وجود داشت که با ورود به موقع دستگاه‌های نظارتی ایت چالش‌ها با بهترین شیوه حل و فصل شدند.

امام جمعه بندرعباس، با ذکر این نکته که شاکله فعالیت نهادهای نظارتی بر اساس فرمایشات و دستورات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه است، تصریح کرد: مراقبت برای جلوگیری از انحراف در اجرای برنامه‌ها و جلوگیری از بروز تخلف از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان بازرسی است.

وی، با اشاره به کم تجربه بودن برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: ارائه آموزش‌ برای مدیران جهت کاهش تخلفات اداری ناخواسته ضروری است و سازمان بازرسی باید اینگونه تخلفات را احصا کند تا پس از ارائه آموزش و نظارت مستمر شاهد کاهش بروز سطح تخلفات باشیم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=8912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها