افزونه جلالی را نصب کنید.

چشم‌انداز دولت برای جوانان هرمزگان؛ ۱۱۵ طرح ورزشی تکمیل شد

  • کد خبر : 11807
  • 17 فروردین 1402 - 17:17
چشم‌انداز دولت برای جوانان هرمزگان؛ ۱۱۵ طرح ورزشی تکمیل شد
همانگونه که می‌دانیم توجه به دغدغه‌های جوانانِ ورزش‌کار و آینده حرفه‌ای آن‌ها یکی از برنامه‌های دولت مردمی است، بنابراین ببینیم چگونه مسیر تحقق این وعده صادق با تکمیل ۱۱۵ طرح ورزشی در هرمزگان پیش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از ایرنا، توسعه زیرساخت‌های ورزشی، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی و سرمایه‌گذاری در ورزش هرمزگان بویژه در مناطق روستایی و محروم باتوجه به شرایط آب وهوایی ویژه و ظرفیت‌های موجود این استان، در برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم قرار دارد.

توجه و توسعه ورزش در روستاها و محلات موجب کشف و پرورش نیروهای جوان و استعدادهای نهفته ورزشی بسیاری در روستاهای استان هرمزگان می‌شود که طی یکسال گذشته با توجه دولت و حمایت خیران و همچنین تلاش هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی هرمزگان، تجهیزات ورزشی با اولویت روستاهای محروم در دسترس عموم مردم و جوانان و نوجوانان این استان قرار گرفت.

خبر خوش اینکه افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های ورزشی در سال گذشته با کمک دولت و مردم موجب شد تا سرانه فضاهای ورزشی استان هرمزگان از حدود ۷۶ سانتی مترمربع در سال ۱۴۰۰ به ۸۴ سانتی مترمربع در سال ۱۴۰۱ برسد.

براساس آمارهای موجود، استاندارد کلی سرانه ورزشی در جهان به ازای هر نفر سه مترمربع (۳۰۰ سانتی متر) و در کشور به ازای هر نفر یک مترمربع (۱۰۰ سانتی متر) است؛ هرچند سال گذشته با اضافه شدن هشت سانتی متر، سرانه ورزشی هرمزگان به ۸۴ سانتی‌متر رسید اما تا رسیدن به ایده‌آل کشوری فاصله است.

البته تلاش اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان با کمک دولت مردمی، خیران و هیات‌های ورزشی استان این است که امسال با اولویت قراردادن طرح‌های ورزشی در جای جای هرمزگان این رقم را تا رسیدن به سرانه مطلوب افزایش دهند.

اختصاص ۹۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رییس جمهور به ورزش هرمزگان

در مصوبات سفر رییس جمهور و هیات دولت، ۹۰ میلیارد تومان به ورزش هرمزگان اختصاص یافت که مقداری از این بودجه مصوب و برخی هم تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان در این خصوص اظهار کرد: ۲۵ میلیارد تومان برای تعمیرات و تجهیزات مجموعه‌های ورزشی، ۲۰ میلیارد تومان برای ورزشگاه ۱۰ هزار نفری میناب، ۱۵ میلیارد تومان برای سالن ورزشی چندمنظوره سام و زال قشم و ۶ میلیارد تومان نیز به پیست تارتان دو ومیدانی رودان اختصاص یافت.

مظفر مهری خادمی‌نسب یادآور شد: ۲۴ میلیارد تومان نیز برای ۶۰ زمین چمن مصنوعی در هرمزگان پیش بینی شد که در واقع تا پایان سال‌ گذشته با بودجه دولتی و استانی، ۱۱ چمن مصنوعی بزرگ، ۹۶ زمین چمن محله‌ای و روستایی و ۶ سالن بزرگ چندمنظوره ورزشی در سطح استان هرمزگان به بهره برداری رسید.

وی گفت: سال گذشته ۳۹ زمین چمن مصنوعی روستایی و محله ای، سه زمین چمن مصنوعی بزرگ و یک سالن چند منظوره ورزشی در هفته دولت، ۳۹ زمین چمن منصوعی روستایی و محله ای، ۶ زمین چمن مصنوعی بزرگ و پنج سالن ورزشی بزرگ در دهه فجر و ۱۸ زمین چمن منصوعی محله ای و روستایی و سه زمین چمن مصنوعی بزرگ نیز در هفته تربیت بدنی مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان با اشاره به اینکه سرانه ورزشی در استان رو به فرسودگی است، اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به هرمزگان ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع تصویب شد که تاکنون هفت میلیارد تومان آن جذب شده و بهسازی و نوسازی سالن فجر و باشگاه خلیج فارس بندرعباس کلید خورده است.

وی گفت: سالن ورزشی تور لافت و مجموعه ورزشی روستای هُلر جزیره قشم نیز جزو مصوبات سفر بوده است که پس از تکمیل و تجهیز به بهره‌برداری رسید.

افتتاح افزون بر ۶۴۸ میلیارد تومان طرح ورزشی در هرمزگان

براساس برنامه‌ریزی انجام شده سال گذشته در مجموع ۱۱۵ طرح ورزشی به ارزش ۶۴۸ میلیارد تومان در استان هرمزگان از محل اعتبارات ملی و استانی در هفته دولت، دهه فجر و هفته تربیت بدنی به بهره برداری رسید که خدمت خوبی از سوی دولت و نظام به مردم این استان بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان گفت: این طرح‌های ورزشی در قالب ۹۶ زمین چمن مصنوعی روستایی و محله ای، ۱۱ زمین چمن مصنوعی بزرگ و ۶ سالن چند منظوره ورزشی بزرگ بوده است که در سال گذشته تقدیم جوانان و نوجوانان محلات و روستاهای سراسر استان شده است.

خادمی نسب با اشاره به جزییات این طرح‌ها افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده هفته دولت پارسال ۴۲ طرح ورزشی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید که شامل ۳۹ زمین چمن مصنوعی روستایی و محله ای، ۲ زمین فوتبال و یک سالن چند منظوره ورزشی است.

خادمی نسب افزود: ۲۳ طرح ورزشی به ارزش ۳۱ میلیارد تومان هفته تربیت بدنی و ورزش در این استان افتتاح و کلنگ‌زنی شد که شامل ۱۸ زمین چمن مصنوعی محله ای و روستایی و سه زمین چمن مصنوعی بزرگ بود که درهمه شهرستان‌های هرمزگان به جز بوموسی و بشاگرد، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خادمی‌نسب با اشاره به اینکه کلنگ‌زنی ۲ کمپ تیم ملی در رشته قایقرانی نیز شهرستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه انجام شد، بیان کرد: تامین اعتبار اجرای این طرح ها از محل سفر وزیر ورزش و جوانان محقق شده است که سه میلیارد تومان برای اجرای کمپ بندرخمیر و ۲ میلیارد تومان برای کمپ بندرلنگه پیش بینی شد.

وی یادآور شد: ۵۰ طرح ورزشی نیز به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان دهه فجر پارسال در استان افتتاح شد که شامل ۳۹ زمین چمن مصنوعی روستایی و محله‌ای، ۶ زمین چمن مصنوعی بزرگ و پنج سالن ورزشی بزرگ است.

خادمی نسب اضافه کرد: همچنین در این مدت ۳۲ زمین چمن مصنوعی کوچک و بزرگ با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان کلنگ زنی شد که بدنبال این هستیم با بهره‌برداری از این طرح‌ها سرانه فضای ورزشی استان را در سال جاری به استاندارد کشوری نزدیک‌تر کنیم.

وی بیان کرد: دکل نور ورزشگاه شهید امینی میناب با اعتبار سه میلیارد تومان، کلنگ زنی پایگاه قهرمانی قایقرانی در بندرلنگه و کلنگ زنی سالن ورزشی چند منظوره گورزانگ میناب از شاخص ترین طرح‌های دهه فجر حوزه ورزش وجوانان هرمزگان بود.

خادمی نسب با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه ورزش در هرمزگان افزود: مساحت تمامی طرح‌های افتتاحی ورزشی در هرمزگان ۳۰ هزار و ۶۲۰ مترمربع است که اعتبار آن از محل منابع استانی، ملی و خیران هزینه شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان با بیان اینکه ورزش نقش مهمی در سلامت و پویایی جامعه ایفا می‌کند، ابراز کرد: هرچه در حوزه ورزش تلاش و حمایت کنیم و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم، همان مقدار از آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاسته می‌شود و اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان نیز در همین مسیر حرکت می‌کند.

وی در ادامه همچنین به اعزام ۵۰۶ ورزشکار هرمزگانی به سومین المپیاد استعدادهای برتر ورزشی ایران اشاره و ابراز کرد: با استفاده از برنامه آمایشی صورت گرفته توانسته ایم تاکنون نتیجه مناسبی کسب کنیم و در حال حاضر در جایگاه نهم قرار داریم.

این مسوول با اشاره به اینکه هرمزگان پارسال میزبان مسابقات مهمی در سطح ملی و حتی جهانی بود گفت: برپایی مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی مردان آسیا از ۱۱ کشور آسیایی پس از ۱۶ سال، سومین دوره رقابت‌های کبدی ساحلی قهرمانی کارگران کشور، سی و نهمین دوره مسابقات قهرمانی فوتسال و دوومیدانی متوسطه دوم کشور، مسابقات فوتوالی ستارگان کشور جام خلیج فارس و انتخابی تیم ملی در قشم از مهم ترین این رودیدادهای به میزبانی این استان بوده است.

خادمی نسب بیان کرد: همچنین اتفاق‌های خوبی در ورزش بانوان طی این مدت رقم خورده است و می توان از دعوت چندین ورزشکار زن به اردوهای تیم ملی و موفقیت تیم های قایقرانی و شنا در المپیاد استعدادهای برتر نام برد که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ پله صعود داشته ایم.

وی با اشاره به رشد و توسعه چشمگیر ورزش بانوان استان گفت: درحال حاضر ۱۸ تیم در رشته های مختلف فوتبال، فوتبال و فوتسال ساحلی، والیبال، بستکبال، قایقرانی، اسکیت، تیراندازی و سایر رشته‌ها در حوزه ورزش بانوان هرمزگان داریم که در بخش تیمی و انفرادی در سطح استانی و کشوری افتخار آفرین بودند.

شکوفایی استعداد جوانان ساکن روستا با تجهیز خانه‌های ورزش روستایی

خادمی همچنین به تجهیز ۱۶ خانه ورزش روستایی در ۱۲ شهرستان استان هرمزگان در اسفندماه پارسال اشاره کرد و گفت: هزینه ایجاد و تجهیز هر یک از خانه‌های ورزش روستایی ۲۰۰ میلیون ریال و در مجموع سه‌هزار و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است که از محل اعتبارات مبارزه با موادمخدر، اداره کل ورزش و جوانان، هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان تامین شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان به اهمیت توسعه ورزش همگانی در سطح استان و به‌ویژه روستاها اشاره کرد و گفت: به منظور ایجاد فضاهای ورزشی در روستاهای سطح استان پیش از این ۲۶۰خانه ورزش روستایی راه اندازی شده بود که با تجهیز ۱۶خانه ورزش روستایی دیگر این آمار به ۲۷۶ خانه رسید.

خادمی نسب ادامه داد: تجهیزات ورزشی ۱۶ خانه‌ ورزش روستایی شامل میز تنیس، تاتامی، فوتبال دستی، دارت، شطرنج و میله والیبال است که موجب رونق حداقلی در ورزش مناطق محـروم خواهد شـد تا برای نخستین بار خدمتی ماندگار در ورزش استان به ثبت برسد.

وی افزود: توسعه و تجهیز ورزش در روستاها زمینه شکوفایی استعداد جوانان ساکن در روستا را فراهم می‌کند که از این‌ رو بسیار حائز اهمیت است و توسعه ورزش در جامعه امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملیاتی شدن ۳۵ درصد طرح مردمی‌سازی امکانات ورزشی در هرمزگان

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه از تیرماه پارسال طرح مردمی‌سازی سالن‌ها و اماکن ورزشی ادارات به جوانان استان کلید خورد، گفت: در راستای اجرای این طرح تاکنون حدود ۳۴۴ سالن و مکان ورزشی معطل مانده متعلق به اداره‌های دولتی استان احصا شد و این طرح بین ۳۰ تا ۳۵ درصد عملیاتی شده است.

خادمی نسب ادامه داد: در این راستا تاکنون ۱۲ دستگاه اجرایی همکاری مناسبی داشته اند و ۱۷ دستگاه همکاری آن‌ها به نسبت پایین بوده است که لیست این دستگاه‌ها را به استاندار هرمزگان ارائه داده ایم.

وی یادآور شد: استاندار هرمزگان این طرح را در حضور رییس جمهور، هیات دولت و مجمع نمایندگان استان مطرح کردند و بنده نیز طبق خواسته وزیر ورزش و جوانان در حضور مدیران استان مطرح کردم که این طرح در شهرستان ها با استقبال خوبی مواجه است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان گفت: بسیاری از اماکن ورزشی هرمزگان محصور و در اختیار عده ای خاص است و ما نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم که از اصحاب رسانه انتظار داریم کمک کنند این طرح را به شکل بسیار خوبی پیش ببریم.

توسعه زیرساخت‌های ورزشی

همانگونه که اشاره کردیم توسعه زیرساخت های ورزشی و افزایش سرمایه و سرانه ورزشی در استان هرمزگان در اولویت دولت سیزدهم و وزارت ورزش و جوانان قرار دارد که در سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به استان شاهد جذب اعتبارات نسبتا مناسبی (۹۰ میلیارد تومان) در این زمینه بوده‌ایم.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان با بیان اینکه آینده حرفه‌ای ورزشکاران هرمزگان را مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: در سالی که گذشت، تلاش‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی در استان انجام شد که نتیجه آن کسب رتبه دوم از لحاظ بهره‌برداری طرح‌های ورزشی در هفته دولت و کسب رتبه نخست در هفته تربیت بدنی بود.

ادامه داد: این موفقیت‌ها در حالی کسب شده است که جمعیت استان هرمزگان به نسبت برخی استان‌ها کمتر بوده و نشان می‌دهد اعتبارات زیادی صرف حوزه ورزش استان شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز رویکرد ویژه‌ای در حوزه ورزش هرمزگان آغاز خواهیم کرد، گفت: نخستین رویکرد این است که ما به دنبال این هستیم طرح‌های ورزشی استان را تخصصی کنیم و مراکز ورزشی تخصصی مانند خانه تکواندو، خانه کشتی و رشته‌های دیگر را احداث کنیم.

دوستی ادامه داد: دومین رویکرد ما برای سال‌جاری نیز تقویت و تمرکز بر مزیت نسبی استان هرمزگان خواهد بود، چرا که ساحل و دریا مزیت نسبی هرمزگان است از این رو باید هرمزگان در ورزش‌های آبی و ساحلی تقویت شود و کمپ بزرگ ورزش‌های دریایی و ساحلی را هرمزگان احداث کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ورزشی می‌تواند نقش موثری در ایجاد شادابی و نشاط بین جوانان و افزایش اشتغال ایفا کند، گفت: احداث مراکز تخصصی ورزشی و تقویت ورزش‌های آبی و ساحلی رویکردهای مهم این استان برای سال‌جاری است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به اینکه ورزشکاران برای جامعه مایه افتخار هستند، گفت: ورزش جزو دغدغه‌های اصلی و در اولویت استان بوده و معتقدیم باید تلاش کنیم کاستی ها و کمبودهای این حوزه رفع شود و ظرفیت‌های هرمزگان به درستی به کار گرفته شود.

نتیجه؛

پنج تیم لیگ برتری فوتبال و فوتسال در هرمزگان داریم

در هیات فوتبال استان هرمزگان شاهد پنج تیم لیگ ‌برتری شامل یک تیم فوتبال ساحلی بانوان و ۲ تیم فوتبال ساحلی آقایان و همجنین ۲ تیم فوتسال آقایان و بانوان هستیم.

رییس هیات فوتبال استان هرمزگان در این راستا گفت: قول داده بودم، یک تیم فوتبال از هرمزگان را به لیگ ‌برتر ببریم، اما برای رسیدن به این جایگاه نیازمند حمایت‌ مسوولان و صنایع هستیم.

قاسم رنجبریان با اشاره به اینکه تنها شرکت فولاد هرمزگان و شهرداری بندرعباس ما را در فوتبال حمایت می‌کنند، تاکید کرد: قانون، شرکت‌ها و صنایع را موظف کرده است که با یک درصدی از درآمدهایشان از حوزه ورزش حمایت کنند که اگر این شرکت‌ها حتی کمتر از یک درصد قانونی حق ورزش را پرداخت کنند، مشکلات ورزش استان برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: در بعضی از شرکت‌ها اگر یک مدیری ورزشی باشد، ممکن است کمک‌هایی را انجام دهد، اما اگر مدیری اهل ورزش نباشد هیچ گامی را برنمی‌دارد، لذا معتقدیم که اگر مسوولان اراده کنند، قطعا ورزش استان هم رشد خواهد کرد.

رییس هیات فوتبال هرمزگان ابراز کرد: جامعه ورزش هرمزگان از جمله هیات فوتبال و فوتسال استان باتوجه به اثرگذاری بالایی که در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد؛ شایسته احترام و پشتیبانی بیشتر از سوی مسوولان و صنایع غرب استان است.

استان هرمزگان با داشتن یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر ساحل، نیاز به ایجاد زیرساخت ورزش های آبی ساحلی برای جوانان دارد و می‌طلبد توسعه والیبال و فوتبال ساحلی و همه رشته‌های ورزشی ساحلی و فضاهای مورد نیاز برای آن‌ها مدنظر مسوولان باشد که در ۲ سال گذشته ثابت شده به این بخش توجه مناسبی شده است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=11807

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها