افزونه جلالی را نصب کنید.

شورا مهمترین نهاد حکومتی کشور در قانون اساسی

  • کد خبر : 12760
  • 11 اردیبهشت 1402 - 0:06
شورا مهمترین نهاد حکومتی کشور در قانون اساسی
در تقویم رسمی کشور ما (ایران) روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده است. شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

انقلاب اسلامی ایران نیز که بر مبنای آموزه های اسلامی  در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید، اصل ارزشمند شورا را مورد توجه جدی قرار داد و قانون اساسی هنگامی که در بیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی در اصل ششم شیوه اداره امور کشور را بر آراء عمومی مبتنی کرد و روش آن را انتخابات قرارداد، به موازات اشاره به انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی نیز به عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی یاد کرده است.
به همین مناسبت و جهت گرامیداشت این روز با شکوه، شورای شهر بندرعباس در سالن جلسات رسمی خود، میزبان استاندار و نماینده ولی فقیه در هرمزگان بود.


در این نشست ابتدا دکتر محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان ضمن گرامیداشت روز شوراها و تشریح کامل نقش شوراها در کشور اسلامی ایران، از این نهاد مدنی به عنوان مهمترین نهاد حکومتی کشور در قانون اساسی نام برد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چلچله بندر امام جمعه بندرعباس که در جمع خبرنگاران و اعضای شورای شهر بندرعباس سخن می‌گفت، از بندرعباس به عنوان مهمترین کلانشهر کشور یاد کرد و اظهار داشت: بندرعباس جایگاه خاصی در مبادلات تجاری داشته است که باید به عنوان ایستگاه گردشگران تقویت شده و زیرساختهای لازم جهت ایجاد جاذبه های گردشگری در این شهر مهیا گردد.
عبادی زاده همچنین با اشاره به جایگاه مدیریتی استان هرمزگان در سطح کلان کشور، محدودیت منابع در دستان یک مدیر را از جمله موانع توسعه عنوان کرد و گفت: اگر منابع اولویت بندی نشود، لطمه فراوانی به حوزه شهری وارد خواهد کرد و مدیریت شهری را با مشکلات جدی روبرو می سازد که لازم است دستگاههای نظارتی بر این امر احاطه کامل داشته، کمک کنند تا همواره تصمیمات، بر اساس اولویت طرحها گرفته شود.
وی با اذعان بر این مطلب که با گذشت چهل سال از عمر انقلاب، دیگر زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد، بر استفاده از ظرفیت قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: باید تلاش شود رضایت کامل مردم، امام راحل رضوان الله علیه و مقام معظم رهبری جلب شود.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه پرداختن به حواشی را گناهی نابخشودنی دانست و خطاب به اعضای شورای شهر و شهرداری بندرعباس خاطر نشان ساخت:تلاش کنید با توجه به فرصتی که در اختیار دارید، بیشترین خدمت را به مردم شهر بندرعباس ارائه کنید.
وی ضمن با اهمیت خواندن مسائل حوزه فرهنگی تصریح کرد: در صورت ادامه پیدا کردن روند کنونی، شهر بندرعباس با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

نخستین گام توسعه و پیشرفت، هماهنگی است

استاندار هرمزگان نیز در این نشست یاد آور شد: نخستین گام توسعه و پیشرفت یک شهر، هماهنگی است که در بحث مدیریت شهری بسیار با اهمیت تلقی می شود.
مهدی دوستی اظهار کرد: شوراها تنوعی از سلایق مختلف هستند و هماهنگ کردن آنها نیز که دیدگاههای متفاوتی دارند، منحصر به فرد خواهد بود.
دوستی خروجی و برآیند شورای شهر و شهرداری بندرعباس را در مدت یک سال و نیم گذشته، موفق ارزیابی کرد و گفت:علیرغم وجود تنشهای مختلف و طوفانهای فکری، خروجی کار به نفع مردم رقم خورده است.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه دولت، توسعه شهری را یک اصل می‌داند، اضافه کرد: در خصوص پرداخت حق آلایندگی و انتقال پرونده های مالیاتی به هرمزگان قصور شده است و از آنجا که آلایندگی حق قطعی و مسلم مردم شهر بندرعباس است، این مهم در سفر اخیر رئیس جمهور به خوزستان، به سرانجام رسید.
وی در بخشی دیگر به رشد منابع مالی ناشی از مسوولیتهای اجتماعی در استان اشاره کرد و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت منابع ما حدود ۱۷ میلیارد تومان بود که در حال حاضر مبلغ ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است که در بحث باز آفرینی محلات محروم و حاشیه شهر بندرعباس و سایر مصارف عام المنفعه هزینه خواهد شد.
وی توجه ویژه به معماری سنتی و هویت فرهنگی هر شهر را پیش نیاز توسعه دانست و با بیان اینکه توسعه شهری بستر عینی سازی پیشرفت کشور است، اضافه کرد:بندرعباس مزیت‌های بی نظیری دارد که وجود بسترهای خدادادی و هویت دریایی( جزایر و اسکله حقانی) میتواند کمکهای فراوانی به رشد بندرعباس به عنوان پایتخت گردشگری دریایی کشور نماید.

بنیانگذار جمهوری اسلامی خواستند کار مردم بوسیله خود مردم انجام شود

رییس شورای شهر بندرعباس در این نشست با اشاره به اهمیت شوراها به عنوان نمایندگان مردم در تصمیم گیری و نظارت بر شهرداری‌ها و دهیاریها گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی خواستند کار مردم بوسیله خود مردم انجام شود.
فاطمه جراره نقش و جایگاه شوراها را در پیشبرد برنامه های فرهنگی و آموزشی بسیار مهم دانست و اظهار داشت:شورای ششم یک شورای انقلابی، جوان و پرکار است و با توجه به همکاریهای لازم جهت پیشرفت و توسعه شهر بندرعباس، آینده ای روشن را برای بندرعباس، در پیش رو خواهیم داشت.
وی با اعلام اینکه شورای ششم تا کنون ۷۶ جلسه رسمی و ۱۷۲ جلسه کمیسیونها را شاهد بوده است، اتحاد تمامی دستگاهها را پیش نیاز پیشرفت شهر بندرعباس خواند و گفت:بازنگری در طرح تفصیلی شهر بندرعباس و حریم ۶۰ متری، تاثیر بسیار خوبی بر توسعه شهری و رضایتمندی شهروندان داشته است.
رییس شورای شهر دریافت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان سهم آلایندگی را نشانه همکاری دولت با نمایندگان مردم عنوان کرد و افزود:یکی از خواسته های شهروندان توجه به‌ بافت فرسوده می باشد که‌ لازم است برای احداث پروژه های ماندگار شهری بودجه کافی اختصاص یابد تا بتوانیم باز گشاییهای لازم را انجام داده و مشکلات شهر را به خوبی حل کنیم.
این مقام مسوول در ادامه از استاندار هرمزگان خواست با توجه به نیاز مبرم جهت تجهیز ماشین آلات شهرداری از طریق گمرکات، دستورات لازم را در این خصوص صادر نماید تا شاهد ارائه خدمات بهتر به شهروندان باشیم.

گسترش نامتوازن شهر بندرعباس

سید محمدرضا موسوی عضو شورای شهر بندرعباس نیز در این نشست با بیان این مطلب که در حوزه شفافیت مالی و منابع انسانی، شهرداری کارهای بسیار خوبی انجام شده است گفت: در همین راستا ۴۵۰ نفر از ظرفیت نیروی انسانی شهرداری کاهش پیدا کرده است.
وی با اعلام اینکه ۱۴ طرح مطالعاتی در حوزه سرمایه گذاری تعریف شده است، گسترش شهری بندرعباس را طی چند سال اخیر بسیار نامتوازن خواند و افزود: شهرک پیامبر اعظم از زیرساختهای لازم برخوردار نیست و دولت در این شهرک به تعهدات خود عمل نکرده است.
موسوی ضعف بیرونی را از عمده آفتهای شورای شهر دانست و بر مشارکت دستگاههای مختلف با شهرداری تاکید کرد و گفت: زیر ساخت‌های حمل و نقل شهری کنونی مناسب نیست که با توجه به افزایش جمعیت در آینده، حتما دچار مشکل خواهیم شد.
موسوی هشدار داد:به دلیل نبود اشتغال پایدار و گسترش مشاغل در سطح شهر بندرعباس، بافت محلی و سنتی ما تبدیل به بافت فرسوده خواهد شد و مشکل آلایندگی محلات را پیش رو خواهیم داشت.
احمد عامری سیاهویی نیز دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز خطاب به استاندار هرمزگان گفت :سالیان سال است که بوی نامطبوع فاضلاب از دو راهی ایسینی تا هتل هرمز، عنان را از کف مردم ربوده و زندگی را برای مردم دشوار ساخته است که تقاضا داریم در این خصوص دستگاههای اجرای همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.


یعقوب دبیری نژاد دیگر عضو شورای شهر نیزبا بیان اینکه تضارب آرا در شورای شهر موجب پیشرفت خواهد بود اضافه کرد: قرار بود ۵۰ هکتار از اراضی ظلع جنوبی فرودگاه به شهرداری واگذار شود که خبری نشد و ظاهرا میخواهند پولش را به شهرداری پرداخت کنند که تقاضا داریم این مهم پیگیری و رفع شود.
وی همچنین خواستار نوسازی شبکه آبرسانی در سطح محلات بندرعباس به منظور جلوگیری از تخریب بی رویه آسفالت معابر و کوچه ها شد.

گزارش؛کامبیز حسین پور

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=12760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها