افزونه جلالی را نصب کنید.

به بهانه هفته عفاف و حجاب

  • کد خبر : 15709
  • 22 تیر 1402 - 18:15
به بهانه هفته عفاف و حجاب
هفته عفاف و حجاب فرصت و بهانه اي شد تا بار ديگر قدري تامل و تفکر نماييم.

حجاب یا همان پوشش قرآنی در اجتماع علاوه بر این که یک فریضه دینی بوده، بر اساس اجماع فقهای اسلام بر همه زنان مسلمان واجب است که این مهم در جامعه دینی ایران ، هنجار اجتماعی به شمار می رود و قانوناً رعایت آن الزامی است.

از آنجا که  حجاب نه تنها یک واجب شرعی ، بلکه زمینه ساز امنیت و سلامت اجتماعی و آرامش روانی دیگر مردان و زنان است، حضور و مشارکت همه مسئولان و مردم برای زمینه سازی تربیتی و نهادینه سازی باورهای مربوط به آن در درون خانواده و سطح جامعه بسیار ضرورت دارد.

در این میان هر چه نهادهای فرهنگی ظرفیت و قدرت کم تری را در ایفای کارکردهای خود داشته باشند، زمینه مساعدتری برای گرایش به فرهنگ های دیگر فراهم خواهد شد، پس لازم است ارزش های درون خانواده تقویت شود که این امر مستلزم عقلانیت جمعی و اقدامات جدی و همه جانبه است.

امام جمعه انقلابی و ولایی بندرعباس؛

در بیان مشکلات فرهنگی این روزهای حوزه عفاف و حجاب در سطح جامعه، به مصادیق و ظواهر و شواهد، قلم را یارای نگاشتن نیست و قطعاً همگان به وضوح در گوشه کنار شهرهایمان این بی عفتی ها و بد پوششی ها را به چشم خود می بینند. متاسفانه هنجارشکنان با بدپوششی ها، از عرف نه چندان مقبول خود پا فراتر گذاشته و مرزشکنی می کنند، در حالی که شاهدان امر، مردمانی مسلمانند و بعضا گرفتار بی تفاوتی دردناک، که این امر، خلاف شرع مقدس اسلام است!

امام جمعه عزیز؛

این روزها مردم متدین و مدافعان آرمان های امام و انقلاب در بهتی سخت گرفتار شده اند و پذیرای دردی هستند که از درون آن ها را می سوزاند! در لفافه و صحبت از قانون نویس تا قانونگذار تا مجری قانون همه هستند ولی گویا کسی نیست که مرض را ببیند و مریض را درمان کند! انگار همه هستند ولی در کنار بی تفاوتی بخش هایی از ارکان موظف جامعه، کاری انجام نمی شود!

امید مردم متدین و انقلابی؛

در این مجال ، تنگی نفس  و آه دردمندان حوزه فرهنگ عفاف و حجاب ،  گشایشی از جنس یا علی(ع)،  با مرحمی از جنس امر به معروف و نهی از منکر این واجب فراموش شده را می طلبد. در عمق ریشه های فرهنگی  مردم،  روحانیت و مساجد جایگاه ویژه ای دارند و هنوز ریشه های فرهنگی و باورهای مذهبی و انقلابی بر ستون های مساجد تنیده شده است و روحانیت در صف مقدم این توان بالقوه و پرچم دار است.

حاج آقا عبادی زاده؛

می دانیم که شما هم دردمند تر از ما هستید و در مسیر ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و فرضیه امر به معروف و نهی از منکر با برنامه های متعدد و حتی برگزاری جلسات این کمیته و روشنگری های متعدد از تریبون مقدس نمازجمعه گام های موثری برداشته اید،  لیکن جز مسجد و جز مقام شامخ روحانیت جایی برای درد دلمان نیافتیم و یار و یاور و قوت قلبی قابل اتکا جز شما و روحانیت عزیز ندیدیم. روزی حضرت امام خمینی(ره) در پیام صدور منشور روحانیت فرمودند: اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند، امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهانخواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان باقی نمانده بود.

نماینده محترم ولی فقیه در استان؛

آری روحانیت زنده بودنش را از زنده بودن دین دارد چرا که توده مردم ایران رفتارشان را بر اساس آموزه های دینی آموخته از روحانیت تنظیم می کنند، چون روحانیت ارزش ها و هنجارها را نقض ناشدنی و مقدس می پندارند و مدعی هستند تخطی از این امر، از نگاه دین و مذهب خطایی عظیم است. تردیدی نیست که امروز مردم متدین با تمام توان در مقابل ناهنجاری ها ایستاده اند و هزینه هم می دهند، لیکن مطالبه گری مقام روحانیت بعنوان پرچمدار نهضت در این انقلاب و اقدامات فرهنگی، تبلیغی بویژه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را زمینه ساز حرکت رو به جلو و قوام و دوام خاکریز های خودشان می دانند و بطور قطع و یقین با حمایت  مادی و معنوی در راه تقویت و ترویج این فرهنگ یاری گر دلسوزان نظام خواهند شد و البته بنا به تاکید جنابعالی افراط و تفریط یکی از موضوعات مهم حوزه عفاف و حجاب است و باید متناسب با نوع نگاه مقام معظم رهبری در این زمینه گام برداشت و محور بودن آن جایگاه و نهاد مهم می تواند مسیرهای مطالبه گری دغدغه مندان این حوزه را از افراط و تفریط دور نگه داشت.

 امروز نهاد امامت جمعه در مقابل جنگ نرم  و شبیخون فرهنگی بزرگترین ساختار آفندی و پدافندی در سطح جامعه است.  لذا در پایان ضمن تقدیر از روحیه انقلابی و مطالبه گری آن عزیز در حوزه های مختلف از جمله موضوع قاچاق سوخت در استان هرمزگان که بسیاری از افراد دارای قلم و تریبون بنا بر مصلحت در این سال ها سکوت اختیار کردند، اما تلنگرهای دلسوزانه جنابعالی برای دفاع از مردم و تحقق شعارهای مقام معظم رهبری، پرچم مطالبه گری در حوزه قاچاق در این استان را برافراشته نگه داشته اید و در موضوع عفاف و حجاب هم بارها تذکرات و توصیه های شما از تریبون مقدس نمازجمعه موجب دلگرمی مردم و نمازگزاران گردید و امید است پرچم مطالبه گری عرصه عفاف و حجاب به دستان توانمند حضرتعالی همچنان با قدرت افراشته شود و  مردم متدین و انقلابی و خونگرم استان هرمزگان نیز با تکیه بر این سنگر مقدس و به رهبری مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) و در کنار آن مجموعه ارزشی و ولایی و روحانیت معظم همیشه در صحنه ،‌ احیای فریضه واجب و فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر را بصورت ویژه در دستور کار قرار می دهند.

سیدمرتضی اولادعلی

  معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=15709

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها