افزونه جلالی را نصب کنید.

الزام رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم های عزاداری محرم

  • کد خبر : 15912
  • 27 تیر 1402 - 16:06
الزام رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم های عزاداری محرم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام محرم و صفر و اهمیت حفظ سلامت عزاداران، لازم است مدیریت کنترل و پیشگیری به ویژه کنترل عوامل محیطی در راستای حفظ و ارتقای سلامت عزاداران به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، دکتر عبدالجبار ذاکری با هدف پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و همه‌گیری بیماریهای منتقله از آب و غذا به نکات بهداشتی که در توزیع نذورات و اطعام‌دهی در مراسم عزاداری محرم صفر باید رعایت گردد اشاره کرد،این نکات شامل موارد ذیل است:

۱- توزیع نذورات بصورت بسته های خشک درب منازل صورت پذیرد.

۲- در صورت پخت و پز هرگونه پخت و پز در مکانی با شرایط بهداشتی صورت گیرد.

۳- تمامی افراد درگیر درفرایند توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت و دارای کارت واکسن معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی (استفاده از ماسک و دستکش) در هنگام ارائه خدمت الزامی است.

۴- مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می گردد از مواد غذایی مشمول بسته بندی و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شود

.۵- از فرآورده خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، استفاده شود.

۶ – ذبح و قربانی در جلوی هیئت انجام نشود.

۷- از نمک های بسته بندی یددار و تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت و پز غذا و برنج استفاده شود.

۸- در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

۹- از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

۱۰- از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی بیش از ۲ ساعت خودداری گردد، در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتیگراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

۱۱- از بسته بندی مواد غذایی بیش از ۲ ساعت قبل از مصرف خودداری شود، گاهی هیئت ها ونذر دهنده ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران به اشتباه بسته بندی می کنند که این کار باعث به خطر افتادن سلامتی عزادارن می شود.

۱۲- از نگهداری مواد غذای خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و سردخانه خودداری شود.

۱۳- از آب آشامیدنی سالم در تهیه غذا استفاده گردد.

۱۴- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم، از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از معاونت غذا دارو با اولویت ظروف بر پایه گیاهی استفاده شود.

۱۵- استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری گردد

۱۶- پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری ،انتقال ودفع گردد به ویژه در کنار ایستگاه صلواتی سطل و یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=15912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها