افزونه جلالی را نصب کنید.
در نشست کتابخوان تخصصی سیدالساجدین مطرح شد؛

صحیفه سجادیه انجیل اهل بیت(ع) و اخت القرآن است

  • کد خبر : 17031
  • 24 مرداد 1402 - 11:33
صحیفه سجادیه انجیل اهل بیت(ع) و اخت القرآن است
حجت الاسلام و المسلمین بهزاد پودات در نشست کتاب خوان سید الساجدین، صحیفه سجادیه را گنجینه ای از حقایق علوم و معارف اسلامی، انجیل اهل بیت(ع)، زبور آل محمد و اخت القرآن دانست.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، نشست کتابخوان تخصصی سید الساجدین همزمان با ایام شهادت آن حضرت با هدف معرفی کتاب و سیره زندگی امام سجاد(ع) در سالن همایش های اداره کل کتابخانه ها برگزار شد. در این نشست تخصصی روحانیون و اساتید دانشگاه ها به معرفی کتاب هایی در خصوص کرامات و زندگی نامه امام سجاد(ع) و شرح صحیفه سجادیه پرداختند.
 حجت الاسلام سعید کذایی به معرفی کتاب «صحیفه سجادیه» پرداخت و گفت: این کتاب ارزشمند تنها شامل راز و نیاز با خدا و بیان حاجت در پیشگاه وی نیست، بلکه مجموعه‌ای مشتمل بر بسیاری از علوم و معارف اسلامی است که در آن مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره‌ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا بیان شده است. به طور مثال، مسئله امامت و نفی عقیده تشبیه در صحیفه سجادیه بیان شده است.

وی ادامه داد: در بخش ارتباط با خداوند طبق مقتضای زمان‌های مختلف و احوال گوناگون دعاهایی بیان شده است. برخی دعاهای آن به صورت سالانه، همچون دعای عرفه و وداع با ماه رمضان و برخی ماهانه، مانند دعای دیدن هلال و برخی هفتگی و برخی برای هر شبانه روز قرار داده شده است. امام سجاد(ع) در دعاهایش نخست حمد و ستایش خدا را به‌جا می‌آورد، سپس بر پیامبر(ص) و خاندانش درود می‌فرستد؛ به‌گونه‌ای که در صحیفه کمتر دعایی است که در آن، از تعبیر صلوات استفاده‌ نشده باشد و در نهایت حاجت خود را از خدا درخواست می‌کند.

حجت الاسلام صفدر سلطانی نیز با معرفی کتاب «حماسه امام سجاد علیه السلام»، اظهار داشت: این کتاب مشتمل بر تحلیل‌های مبارزاتی امام سجاد علیه السلام است که توسط رهبر انقلاب بیان شده و انتشارات انقلاب اسلامی آن را به چاپ رسانده است. این کتاب در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست که در کتاب با عنوان “به جای مقدمه” آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظم انقلاب در کنگره‌ جهانی امام رضا (علیه ‌السلام) است. ایشان در این سخنرانی که در سال ۱۳۶۵ ایراد شده به تبیین نظریه‌ انسان ۲۵۰ ساله پرداخته اند.
 وی افزود: بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین (علیه ‌السلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال ۱۳۵۲ در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران “مسجد کرامت” شهر مشهد مقدس پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشا بیان شده است.

حجت الاسلام سلطانی تاکید کرد: مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت سیّدالسّاجدین علیّ‌بن‌الحسین (علیهماالسّلام) که از عصر عاشورا آغاز شد، به‌تبع حادثه عظیم و تاریخ‌ساز عاشورا، مقطع مهمّی از دوران ۲۵۰ ساله‌ی مبارزات ائمّه (علیهم السلام) را تشکیل می‌دهد. از رهگذر این دوره سخت امامت، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و حماسه و حرکت حسینی که در کربلا به خاک و خون کشیده شد، به نهضت حسینی تبدیل شد.

حجت الاسلام بهزاد پودات در معرفی کتاب گران سنگ «الصحیفه السجادیه/ ترجمه و شرح فیض الاسلام» گفت: این کتاب حاوی دعاهای حضرت امام سجاد علیه‌السّلام، با ترجمه و شرح مختصر سید علی نقی فیض الاسلام، به زبان فارسی است. کتاب صحیفه سجادیه مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین (ع) است.
 وی در پایان بیان داشت: این کتاب به «انجیل اهل بیت(ع)» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است. این کتاب اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی می شود که در شکل و قالب دعا امام به آنها اشاره کرده‌ است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=17031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها