افزونه جلالی را نصب کنید.
به مناسبت اربعین حسینی در بندرعباس برگزار شد؛

محفل ادبی نوجوانان حسینی

  • کد خبر : 18209
  • 14 شهریور 1402 - 17:19
محفل ادبی نوجوانان حسینی
به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و انجمن شعر درخت هرمزگان؛ محفل ادبی نوجوانان حسینی در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جمعی از شاعران جوان و نوجوان استان و اعضای انجمن شعر درخت؛ محفل ادبی نوجوانان حسینی در آستانه اربعین حسینی با محوریت آثار آیینی در کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه ای بندرعباس برگزار شد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب که ما پذیرای شاعران با گرایش های مختلف شعری هستیم افزود: پرداختن به شعر آیینی و کشف و پرورش استعدادهای نوجوان در این سبک شعری از اهمیت ویژه ای برای اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان برخوردار است.

فرشاد محمدی در ادامه گفت: شعر آیینی پیش تر و بیش تر از موضوع دینی، باید «موضع» دینی داشته باشد. «موضوع» توقف در منزل صورت و ظاهر دین است – یعنی مدح و منقبت صرف – و «موضع» پرداختن به درونه، سیرت و حقیقت دین، یعنی بیان معارف و حقایق دینی و توحیدی. جان مایه شعر آیینی اصیل و فاخر «موضع‌مندی» آن است، نه «موضوع‌بندی» آن. یعنی ایستادن شاعر در جبهه «حق» و حق مداری و برائت از ظلم و باطل و زشتی و پلشتی.

از این منظر حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی آیینی ترین شاعر تاریخ ادبیات ماست، چرا که در همه سروده های خود موضع مسلمانی و ایمانی دارد.
وی اظهار داشت: باید با یک برنامه بلند مدت و یک افق روشن، به کادرسازی در حوزه شعر آیینی بپردازیم و در آینده ای نزدیک در سراسر استان شاهد شکوفایی شاعران آیینی نوجوان و جوان باشیم.
مدیر انجمن شعر درخت هرمزگان نیز به اهمیت و ارزش شعر آئینی و مخصوص شعر ۱۲ بند«باز این چه شورش است؛ که در خلقِ عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» از محتشم کاشانی پرداخت و گفت: انقلاب اسلام با تاثیر گذاری بالا باعث شده تا با نگاه تازه به ظهور و بروز شاعران شاخص آئینی مانند قیصر امینی پور، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی، علی معلم، حمید سبزواری و … باشیم که آن‌ها  نیز به شعر متعهد، شعر انقلابی و شعر آئینی کمک کرده‌اند که در ادبیات بیشتر جا بیفتد.
عبدالحمید انصاری ضمن اشاره به پیشینه شعر آئینی گفت: یکی از مشکلات مهم شعر آئینی توصیفات غلوآمیز است.گاهی شأن ائمه (ع)را با توصیفات نامناسب پایین می‌آوریم که هر دو برای شعر آئینی آفت است. بنابراین هم توصیفات غلوآمیز نابجا خوب نیست و هم تنزل جایگاه، از این رو این تعادل باید رعایت شود.
این منتقد ادبی افزود:بعضی مواقع نیز برخی اصل را رها کرده و به فرعیات می‌پردازنداما شاعر باید ضمن رعایت تعادل در شعر آئینی،زاویه دید خودش را هم داشته باشد. قرار نیست ما از روی دست همدیگر بنویسیم یا همان‌طور که محتشم گفته یا مثل حافظ بنویسیم. من باید از دید خودم با توجه به منطقه جغرافیایی و اقلیمی خودم به کربلا، اربعین و شعر آیینی نگاه کرده و آن را تصویر کنم تا شعر من تاثیر گذار باشد. همانطور که اشعار بسیار عالی در زمان‌های مختلف گفته شده است.
شایان ذکر است در پایان این مراسم شاعران حاضر در جلسه از طرف اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=18209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها