افزونه جلالی را نصب کنید.

عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی در مجتمع پیامبر اعظم( ص) بندرعباس

  • کد خبر : 18418
  • 20 شهریور 1402 - 11:53
عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی در مجتمع پیامبر اعظم( ص) بندرعباس
برای سومین بار در استان هرمزگان عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق روش غیرتهاجمی آندوسونوگرافی با استنت اکسیوس در مجتمع درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، دکتر سیدحمیدموسوی فوق تخصص گوارش و کبد و فلوشیپ اندوسونوگرافی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان اینکه بیمار آقای ۴۵ ساله بود افزود: بیمار با دردهای شکمی مقاوم مراجعه کرده که پس از انجام اقدامات تشخیصی و سی‌تی‌اسکن شکم تشخیص کیست ۲۰ سانتی‌متری در ناحیه سر لوزالمعده داده شد،  که به دلیل فشار ناشی از کیست بیمار تحمل خوراکی را نداشت، لذا با توجه به شرایط عمومی کاندید عمل تخلیه کیست پانکراس از طریق آندوسونوگرافی شد.

دکتر سید حمید موسوی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین بیماران جهت انجام تخلیه کیست باید تحت عمل جراحی باز قرار می‌گرفتند که پس از باز کردن شکم و اتصال کیست به روده یا به عبارتی عمل سیست انتروستومی تخلیه کیست انجام می‌شد، تصریح کرد:  امروزه در دنیا با توجه به پیشرفت‌های آندوسونوگرافی تخلیه این کیست‌ها با گذاشتن استنت از طریق آندوسونوگرافی،  بدون عمل جراحی باز ، در عرضه کمتر از ۱۰ دقیقه امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور تنها توسط تعداد محدودی از اساتیدفوق تخصص گوارش انجام این عمل امکان‌پذیر است، عنوان کرد: با توجه به وجود دستگاه آندوسونوگرافی در مرکز آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) این عمل در استان هرمزگان و در بیمارستان شهید محمدی امکانپذیر است.

دکتر موسوی با عنوان اینکه برای اولین بار این عمل در سال ۹۹ در این بیمارستان انجام و این سومین مورد انجام این عمل در استان است افزود: این عمل توسط اینجانب و تیم همراه  شامل متخصص بی هوشی و تکنسین های بخش اندوسکوپی در بخش آندوسکوپی انجام شد.

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص مزایای این عمل گفت: در عمل جراحی باز بیمار علاوه بر عوارض بیهوشی عمومی و جراحی باز که چندین ساعت به طول می‌انجامد  و طول مدت بستری در بیمارستان  و دوره نقاهت هم طولانی بوده و  بازگشت به انجام عملکرد روزانه با تأخیر زمانی بیشتری صورت می‌پذیرد اما در روش اندوسونوگرافی جدید عمل کمتر از ۱۰ دقیقه، بدون بیهوشی عمومی انجام و بیمار خیلی زود می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد و زمان بستری به حداقل زمان ممکن می‌رسد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=18418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها