افزونه جلالی را نصب کنید.
مسئول کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس مطرح کرد؛

«کارآفرینی» کلیدواژه کتابخانه شد/ سالن‌های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا

  • کد خبر : 18925
  • 02 مهر 1402 - 14:46
«کارآفرینی» کلیدواژه کتابخانه شد/ سالن‌های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا
مسئول کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس، در گفتگو با خبرگزاری ایبنا کارآفرینی را کلیدواژه این کتابخانه توصیف کرد. کتابخانه ای که سالن های مطالعه اش عرصه ای برای تبادل اطلاعات و همفکری زنان شاغل روستا شده است.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از (ایبنا)،زهرا پورحسن، زاده اول خرداد سال ۱۳۶۴ روستای ایسین و کارشناس‌ارشد ادبیات کودک و نوجوان است. از سال ۱۳۹۳ به عنوان کتابدار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کارهای ماندگاری انجام داده است که در این گفتگو به موضوع کارآفرینی در این کتابخانه می‌پردازیم.

پورحسن با اشاره به شعار همیشگی‌اش «کتابخانه ما، قلب تپنده روستای ماست و کودکان و نوجوانان روح و جان آن هستند»، گفت: روستای ایسین در سال ۱۳۹۸ به علت تنوع فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور و توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان، نوجوان و زنان خانه‌دار به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب در کشور انتخاب شد و علاوه بر این کتابخانه فرهیختگان چندین دفعه به عنوان کتابخانه برتر استانی انتخاب شده است.

این نویسنده ایسینی با اشاره به همزادی‌اش با کتابخانه فرهیختگان ایسین با افتخار توضیح داد: این مکان فرهنگی از سال ۱۳۷۶، حدود ۳ دهه پیش در زمینی به متراژ یک هزار و ۳۰۰ مترمربع و زیربنای ۴۲۰ مترمربع در روستای پشته ایسین تأسیس شده است و بیش از ۱۶ هزار نسخه کتاب را در خودش جای داده و دارای ۵۰۰ نفر عضو فعال است. این کتابخانه در یک شیفت کاری از شنبه تا پنجشنبه به اعضا خدمات می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر امانت کتاب، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی در کتابخانه از جمله نشست‌های کتاب‌خوان، جمع خوانی، قصه‌گویی، کارگاه خلاقیت، کارگاه‌های آموزشی متنوع، کارگاه مشاوره و جشن‌ها و مراسم به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: طرح‌های مختلف کتابخوانی شامل طرح سفیر دانایی که کتابدار در مدارس ابتدایی بخش مرکزی ایسین حضور پیدا می‌کند و علاوه بر قصه‌گویی، برنامه‌های مختلف نیز با هدف تقویت خوانداری و نوشتاری، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد خلاقیت برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند.

مسئول کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس افزود: این کتابخانه برای نوجوانان هم طرح ویژه‌ای با عنوان «عصر کتاب نوجوان» با هدف بالا بردن فرهنگ مطالعه در بین نوجوانان اجرا می‌کند.

این بانوی کارآفرین ابراز داشت: از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه، اجرای برنامه‌های ویژه زنان و مادران شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی صنایع دستی برای اشتغال زنان خانه‌دار، همچنین برگزاری کارگاه‌های مشاوره رایگان در راستای کسب مهارت‌های زندگی و برگزاری جشن‌های ویژه مادران است.

این مروج کتاب با تأکید بر خدمات خاص کتابخانه گفت: این کتابخانه دارای پیک کتاب است و اعضا بدون حضور در کتابخانه، کتاب را درب خانه دریافت می‌کنند.

«کتابدار کسب‌وکار» ضمن پرداختن به برگزاری چهارمین رویداد کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در هرمزگان توضیح داد: صنایع دستی هرمزگان جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و سنت مردم استان دارد و باعث افتخار است که در زمینه اشتغالزایی در کشور، رتبه نخست را دارد.

زهرا پورحسن بیان کرد: پوشش زنان هرمزگان برگرفته از ارتباطات تاریخی با کشورهای همسایه است و بخش عظیمی از صنایع دستی حول محور تهیه ملزومات لباس بومی زنان در هرمزگان است و از آن‌ جایی که این نوع کسب‌وکارها در روستاها رواج دارند، کتابخانه‌های عمومی، محل امنی برای آموزش و توسعه این نوع کسب‌وکارها است.

کتابدار کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس ضمن بیان تجربیات خود با اشاره به اینکه صنایع دستی استان هرمزگان به همت مردم هنرمندش، هر روز در حال پیشرفت است گفت: هم‌اکنون شرایط لازم برای هم‌فکری و اطلاع‌رسانی در کتابخانه فرهیختگان فراهم آمده است و از سالن‌های مطالعه برای آموزش و تبادل اطلاعات زنان روستا در حوزه کسب‌وکارهای خانگی استفاده می‌شود.

این بانوی هنرمند اضافه  کرد: یکی از کسب‌وکارهای کوچک و پررونق، که در هرمزگان مرسوم است، مربوط به مراسم عروسی و حنابندان است و ما توانسته‌ایم تنها تولیدکننده حنای کلانشهر بندرعباس را آموزش دهیم و به عنوان یک کارآفرین موفق و نمونه به جامعه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: نوریه دارکانی از اعضای فعال کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس توانست ابتدا به‌ عنوان هنرجو در کلاس‌های آموزشی کتابخانه شرکت کند و بعد از سال‌ها تلاش و ایده‌های نو در زمینه نقش حنا و سفره‌آرایی، کسب‌وکار خود را آغاز کند و گسترش دهد. بنابراین با فعالیت در این حوزه متوجه شد که حناهای شرکتی و وارداتی برای افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند، مضر است و بعد از استفاده دچار التهاب می‌شوند. پس برای رفع این مشکل به کتابخانه و منابع موجود در آن مراجعه کرد و پس‌ از تحقیقات و تلاش‌های فراوان موفق به تولید حنای مخصوص بدون عوارض و با بافتی مطلوب و بسته‌بندی کارآمد شد و با کسب مدارک لازم، نشان تجاری فعالیتش را ثبت کند.

پورحسن افزود: چند تابستان با استفاده از مربیان بومی روستا به طور مستمر به حمایت کسب‌وکارهای کوچک مانند صنایع دستی‌های کاربردی در حوزه پوشاک، طراحی روی سفال، نقش حنا و… در کتابخانه می‌پردازیم و در واقع کلیدواژه کتابخانه ما «کارآفرینی» است؛ زیرا زنان خانه‌دار ضمن آموزش کسب‌وکارهای درآمدزا، اوقات فراغت و تنهایی‌شان پر می‌شود و به رونق کتابخانه نیز کمک شایان توجهی می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نیز با مربیگری خودم، آموزش خیاطی را در کتابخانه آغاز کردم و با توجه به استقبال پرشور زنان و دختران روستا، مقرر شد تا این فعالیت منحصر به تابستان نباشد و در طول سال استمرار داشته باشد.

کتابدار کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس در پایان گفت: با محوریت کتابخانه تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۱۰۰ کارآفرین را به جامعه روستایی ایسین تحویل دهیم و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=18925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها