افزونه جلالی را نصب کنید.
گفت‌وگوی ایبنا با رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان حاجی‌آباد؛

محرومیت‌زدایی با کتاب/ وقتی کتابخانه کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشد

  • کد خبر : 19799
  • 17 مهر 1402 - 21:55
محرومیت‌زدایی با کتاب/ وقتی کتابخانه کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشد
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان از تلاش‌های مجموعه کتابخانه‌های این شهرستان در راستای محرومیت‌زدایی سخن گفت و تاکید کرد که کتابخانه سعی دارد با برنامه‌های مختلف، کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از ایبنا، صفورا سلیم‌پور رئیس اداره کتابخانه ای عمومی شهرستان حاجی آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران، از فقر زدایی با محوریت کتابخانه‌ها، همچنین جلوگیری از مهاجرت بی رویه با سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتابخانه و کارهایی سخن گفته است.

سلیم‌پور رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان حاجی آباد، شمالی‌ترین ترین نقطه هرمزگان، زاده ۲۵ شهریور ۱۳۶۳ بندرعباس، کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس ارشد روانشناسی است. بیش از ۱۵ سال در شغل کتابداری خدمات ارزنده‌ای داشته و به پاس دغدغه مندی و تلاش بی دریغ، دو دوره در کتابخانه الزهرای حاجی آباد، کتابدار نمونه استان شده است.

شهرستان چند فرهنگی

شهرستان کوهستانی، عشایری و چندفرهنگی حاجی‌آباد در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال بندرعباس در جنوب ایران قرار دارد. این شهرستان تاریخی و گردشگری در مسیر ترانزیتی کشور واقع شده‌است و محور اصلی جنوب به شمال کشور از قلب تپنده این جغرافیا می‌گذرد. خرمای شکلاتی پِیارُم معروف ترین و منحصر به فردترین سوغات این سرزمین است که جنبه تجاری و صادراتی دارد.

این شهرستان به لحاظ فرهنگی از سه فرهنگ متفاوت هرمزگانی، کرمانی و استان فارسی متاثر است. برخی از ساکنان این دیار به زبان خاص محلی اَچُمی با گویش‌های گوناگون تکلُم می‌کنند. برخی گویش و پوشش خاص هرمزگانی و برخی نیز گویش کرمانی و شیرازی دارند که این خود از ظرفیت‌های بالای فرهنگی این اقلیم حکایت دارد. نیمه شمالی این شهرستان بیشتر تحت تأثیر استان کرمان، نیمه غربی متاثر از استان فارس و نیمه جنوبی به فرهنگ هرمزگان شبیه است.

مرتفع ترین سرزمین استان هرمزگان مساحت ده هزار کیلومتر مربع با ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است. از شمال و شرق به شهرستان سیرجان و شهرستان ارزوئیه استان کرمان، از شمال غرب و غرب به شهرستان نی ریز و شهرستان داراب استان فارس و از جنوب به بخش فین بندرعباس محدود است و حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شعار همیشگی‌: مطالعه، آگاهی، بیداری

صفورا سلیم پور، پرواز بر فراز  قله آگاهی و بهره‌مندی از نعمت بیداری را مدیون مطالعه دانست و گفت: کتاب خواندن موهبتی است که همگان از آن برخوردار نیستند، چشیدن لذت وصف‌ناپذیر مطالعه کتاب، انسان را ادیب و اندیشمند می‌کند، انسانی که اندیشه را سرلوحه خود قرار دهد، اخلاق‌مدار می‌شود و می‌تواند به بالابردن سطح فرهنگی، ادبی و اجتماعی جامعه مساعدت بی‌جایگزینی برساند. به همین دلیل ما شعارمان را در کتابخانه های حاجی آباد بر پایه مطالعه، آگاهی و بیداری گذاشته‌ایم و جانانه درصدد تحقق آن هستیم.


این مسئول با اشاره به گستردگی و پراکندگی جمعیت در جغرافیای سرد و خشک حاجی آباد گفت: ۵ کتابخانه عمومی با زیر بنای ۲ هزار و ۸۸۳ متر، به نام‌های مذهبی الزهرا، سیدالشهدا، بقیه الله، نشاط و کتابخانه مشارکتی زندان  در حاجی آباد واقع است.

وی ادامه داد: در این کتابخانه‌ها تعداد ۵۷ هزار و ۳۶۴ نسخه کتاب وجود دارد و در مجموع ۳ هزار و ۷۵۲ نفر عضو فعال دارند.

کتاب باید به رفاه مردم کمک کند

این بانوی خوش فکر افزود: کتابخانه‌های الزهرا و بقیه الله، میزبان دوره رایگان کیک پزی و آموزش دوخت لباس محلی، چرم دوزی و گل‌های آپارتمانی برای اشاعه کسب و کارهای خانگی بوده‌اند. همچنین دوره طراحی و نقاشی پیشرفته و خوشنویسی حرفه‌ای در کتابخانه الزهرا برگزار شد و هنرجویان در حال حاضر تابلوهای خود را به فروش می‌رسانند.

او هدف از انجام فعالیت‌های فوق برنامه در کتابخانه‌ها را کمک به اقشار کم برخوردار و جامعه محلی عنوان کرد و گفت: کتاب باید به رفاه مردم کمک کند و زندگی را شیرین و لذت‌بخش کند. هدفمان این است که با کتاب و کتابخانه محرومیت زدایی کنیم. زیرا حاجی آباد از هر منظر یک منطقه محروم است و متاسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی و طلاق بالا است. در بررسی‌های انجام شده نیز یکی از دلایل طلاق، فقر و مشکلات معیشتی است؛ بنابراین با این طرح علاوه بر اشتغال زایی می‌توانیم به تقویت بنیان خانواده‌ها هم کمک کنیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان حاجی آباد از کمیت فراوان و کیفیت عالی برنامه های کاربردی و خاص در این کتابخانه‌ها گفت و اضافه کرد: برنامه‌های ویژه‌ای مثل طرح بوی کتاب، عطر طبیعت(ویژه مناطق عشایرنشین)، پیک کتاب ویژه مدارس مناطق فاقد کتابخانه، ایستگاه کتابخوانی جشنواره رضوی در ورزشگاه محل برگزاری جشن میلاد امام رضا علیه السلام و یادمان شهدای حاجی آباد، برپایی ایستگاه صلواتی فرهنگی در روز عید غدیر و … برگزار کرده‌ایم.

این روان شناس بومی، تأثیر روانی مطالعه را در بهبود کیفیت زندگی مردم بسیار بالا دانست و توضیح داد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک ظرفیت، این قابلیت را دارند که ضمن کاهش آسیب‌های اجتماعی، به ارتقای سطح زندگی اجتماعی نیز کمک کنند. با این شرایط، توجه ویژه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها و پشتیبانی از طرح‌های کارآفرینی در کتابخانه‌ها، بهترین راهکار برای کمک به مردم است. سرمایه انسانی نیز بزرگترین سرمایه و والاترین گنجینه هر سرزمینی است، پس با توجه علمی، برنامه محور و دائمی به موضوع کتاب، ضمن فقرزدایی می‌توانیم از مهاجرت بی رویه و کوچ دسته جمعی صاحبان مشاغل متفاوت و اقشار مختلف جامعه تا حدودی جلوگیری کنیم. زیرا گستره مهاجرت تا جامعه کشاورزی و روستایی هم رسیده است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=19799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها