افزونه جلالی را نصب کنید.
امام جمعه اهل سنت بندرخمیر:

توسعه‌ در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است

  • کد خبر : 20604
  • 08 آبان 1402 - 16:48
توسعه‌ در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است
امام جمعه اهل سنت بندرخمیر در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: هر توسعه‌ای، در گرو توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، سید عبدالجلیل قتالی امام جمعه اهل سنت بندرخمیر در جریان دیدار با مدیر کل کتابخانه عمومی استان هرمزگان در بندرخمیر ضمن خوش آمدگویی گفت: اسلام با کتاب شروع شده و اولین پیامی که از سوی خداوند توسط جبرئیل بر پیامبرش نازل می‌شود، کلمه «خواندن» است. پیامبر از طریق جبرئیل می‌گوید: «اقرأ بسم ربک الذی خلق. بخوان به نام پروردگارت» و قسم‌هایی که خداوند به حروف مقطعه قرآن یاد می‌کند نون والقلم و ما یسطرون. قسم به قرآن و قلم آن چیزی که می‌نویسد. همه بیانگر اهمیتی است که خداوند به قلم و کتاب و خواندن می‌دهد.

وی ادامه داد: اسلام دینی است که به علم، آگاهی، دانش، کتاب و معرفت اهمیت می‌دهد و متاسفانه ما مسلمین اکنون در وضعیت نه‌چندان مطلوبی قرار داریم.

وی با بیان اینکه خودمان گناهکاریم و در واقع ما به شیوه قرآن عمل نکرده‌ایم، گفت: ما هستیم که از این راه مستقیم جدا افتاده‌ایم. ما هستیم که به تعالیم قرآن عمل نمی‌کنیم. اگر ما به تعالیم کتاب آسمانی عمل می‌کردیم قطعاً می‌توانستیم امتیازاتی که مسلمانان از قرن اول تا هشتم و نهم به دست آوردند به دست بیاوریم. چرا آن‌ها توانستند آن امتیازات را به دست بیاورند؟ چون آن‌ها ادامه دهنده راه پیامبر (ص) بودند. تامین کننده مقاصد آیات قرآن کریم بودند. این گونه بود که توانستند فرهنگ و تمدنی را از خودشان به یادگار بگذارند.

وی توضیح داد: در مقایسه با دیگر جوامع به لحاظ سطح سرانه مطالعه در وضعیت مطلوبی نیستیم. نباید چنین باشد و در حقیقت استحقاق ما این نیست که از نظر علم، توسعه و پیشرفت عقب مانده باشیم. اسلام، چیز دیگری به ما آموخته است. اهداف خداوند و پیامبرش چیز دیگریست.

امام جمعه اهل سنت بندر خمیر اضافه کرد: قرآن به عنوان یک کتاب، مقصود و منظور دیگری دارد ولیکن ما روی یک خط دیگری حرکت می‌کنیم. امیدوارم خداوند این توفیق را به ما بدهد که روی مسیر اصلی قرار بگیریم و دوباره آن اصل و گذشته خودمان را به دست بیاوریم.

این مولف هرمزگانی خطاب به فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: اینجا دو مسئله مطرح است، اول رشد و توسعه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بندر خمیر و خود کتاب که لازم است در جوامعی که نخبگان، فرهیختگان و اهالی قلم و کتاب زندگی می‌کنند ما موقعیت و شرایط کتابخوانی را برای آن‌ها فراهم کنیم و این بسیار مطلوب است.

پژوهشگر کتاب ضرب المثل های بندر خمیر ابراز داشت: بُعد دوم قضیه این است که ما باید درباره کتاب خواندن هم برنامه‌ای داشته باشیم. این سوال را از خودمان مطرح کنیم که زمینه و موقعیتی را که فراهم می‌کنیم برای چه کسانی است، برای کسانی است که همیشه سر و کارشان با تلفن همراه است و سراغ کتاب نمی‌روند؟ همین‌ها هستند که نرخ مطالعه کتاب را پایین آورده‌اند. علی رغم اینکه در بعضی از کشورهای خارجی که خودشان تلفن همراه را اختراع کرده‌اند اما استفاده بهینه از آن باعث شده که جایگاه کتاب حفظ شود. ما هم باید چنین باشیم و جای کتاب می‌بایست نزد خانواده، جوانان، نوجوانان و کودکان حفظ باشد.

او با اشاره به یک شعر عربی گفت: علم آموزی در کودکی مثل نقاشی روی سنگ است، همیشه باقی می‌ماند و همیشه هست. گذشت زمان نمی‌تواند آن را از بین ببرد همانطور که الان ما نقوشی را روی سنگ نوشته‌ها داریم. به عنوان آثار تمدنی انسان‌ها خواهد ماند. ولی علم آموزی در بزرگسالی مثل نقش کشیدن بر روی خاک است همین که باد بیاید آن را از بین خواهد برد بنابراین ما نباید انتظار داشته باشیم که در سن بزرگسالی به کتاب و کتابخوانی عادت داشته باشیم، کتابخوان کردن دیگران در سن بزرگسالی آنگونه که می‌خواهیم امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اما اگر می‌خواهیم کتاب در زندگی ما جریان داشته باشد باید از سن کودکی به سوی کتاب روی بیاوریم، از سن پیش دبستانی کودکان را به مطالعه کتاب و کتابخوانی عادت بدهیم و علاقمند بکنیم بنابراین ضرورت دارد که ارتباط تنگاتنگی بین متولیان کتاب و متولیان آموزش و پرورش ایجاد شود. آن‌ها که برای کودکان ما تصمیم ساز هستند. ارتباط بین آموزش و پرورش و خانواده ها نیز باید محقق شود. اگر اینگونه نباشد، ما موفق نخواهیم بود. بنابراین نقش آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ کتابخوانی، نقش اساسی است.

افراد موفق جامعه اهل کتاب هستند

قتالی توضیح داد: همانطور که عادت به غذا خواندن داریم باید به کتاب نیز عادت داشته باشیم. زیرا در یک پژوهشی اعلام شده بود انسان‌های موفق علی رغم همه تفاوت‌ها در یک چیز وجه اشتراک دارند و آن این است که هفته‌ای یک کتاب و سالی ۵۰ عنوان کتاب مطالعه می‌کنند.

این نویسنده بندرخمیری ادامه داد: وقتی یک نفر کتابی را مطالعه می‌کند با اندیشه یک نفر آشنا می‌شود. نویسنده آن اثر نیز از اندیشه دیگران استفاده کرده است و مخاطب کتاب با اندیشه‌های مختلف مواجه است بنابراین موجب موفقیت آن‌ها می‌شود. بنابراین افراد موفق جامعه اهل کتاب هستند.

این چهره فرهنگی با اشاره به چهره های نامدار ایران زمین گفت: ما یک ملت با فرهنگ هستیم، در هیچ جای دنیا به اندازه ایران شاعر، دانشمند و انسان فرهیخته ندارد. در ادبیات مان شاعران بلند پایه‌ای مانند: حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی، سنایی و … داریم و از این امتیازات باید استفاده شود تا موجب رغبت ما به ادبیات و فرهنگ کتابخوانی شود.

سید عبدالجلیل قتالی در پایان گفت: دانش پژوهان، مولفان و شاعران پایه پیشرفت هر فرهنگی هستند و هر توسعه‌ای حتی توسعه اقتصادی، علمی و سیاسی و … در گرو توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

این نشست پیش از ظهر یکشنبه در دفتر امام جمعه اهل سنت بندرخمیر برگزار شد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=20604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها