افزونه جلالی را نصب کنید.
حجت الاسلام تقوی:

مرجعیت اساتید دانشگاهی و محتوا از عوامل موثر در بازتعریف هویت ایرانی اسلامی است

  • کد خبر : 21093
  • 21 آبان 1402 - 8:21
مرجعیت اساتید دانشگاهی و محتوا از عوامل موثر در بازتعریف هویت ایرانی اسلامی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان هرمزگان در رابطه با هویت و بازتعریف درست آن که جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده و لازم است در محیط دانشگاهی و آموزش عالی به آن پرداخته شود، گفت: ما به عنوان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها وظیفه داریم با یک نگاه همه جانبه و با تاکید بر نقش راهبری همه ی امکانات دانشگاه را در این زمینه بسیج کنیم.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه بخشی از همه امکانات امورات فرهنگی است اما مهم تر از آن دو بخشی است که از آن غافل هستیم و به نقش آفرینی آن اهتمام نورزیدیم، یکی بخش متون خصوصا در حوزه علوم انسانی و دیگری نقش اساتید است، اضافه کرد:در رابطه با اینکه چطور می‌توان هویت ایرانی و اسلامی و نمادهای آن همچون پرچم مقدس جمهوری اسلامی و زبان فارسی را در میان نواجوانان و جوانان زنده نگه داشت، گفت: هویت سازی و اصلاح هویت ها و تعالی و تکامل هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان و دانشجویان و گروه های دیگر که شانیت مرجعیت برای آینده دارند جزء مباحث مهمی است و اساسا باید بدانیم هویت به عنوان شناسنامه اصلی یک انسان و خانواده و جامعه و کشور است.

وی افزود: هویت همه حقیقت یک جامعه را به نمایش می گذارد و آثار و برکات هویت سالم و مقبول آنچنان فراوان است که قابل وصف نیست، همانطور که هویت ناسالم و خمول و وارونه بسیار آثار شوم و خطرناک دارد. بخشی از هویت ذاتی است که قابل تغییر به سمت صعود و سقوط است و لازم است که همه ی آحاد جامعه بویژه مربیان و متولیان امر تربیت و مدیران و راهبران و سیاست گذاران به این معنا توجه کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اظهار کرد: البته تغییر در هویت انسان تابعی از عوامل است که این عوامل گسترده و پیچیده است: در تغییر تکاملی هویت ایرانی اسلامی انقلابی مهم ترین نکته این است که باید تعریف ما قابل قبول و قابل فهم و افتخار باشد. تعریف باید ساده و روان باشد و هر چه تعریف ما به ذهن، دل و عقل نزدیک تر باشد پذیرش آن و حرکت در مسیر برای ساختن و نگهداشت آن راحت تر است، به طور مثال هویت بسیج در دوران دفاع مقدس طبق تعبیرو و تعریف امام رقم خورد که فرمودند شجره طیبه و خوب هم که دقت نماییم پذیرش آن عاقلانه است و راهبر خودش را برای این امر مهیا و آماده می کند.
حجت الاسلام تقوی اضافه کرد: معنای هویت ایرانی اسلامی به مانند معنای وجود بسیار آشکار و واضح است و باید مراقب بود تا در آینده دستخوش انحراف و تحریف قرار نگیرد به طور مثال شما در مباحث ملی گرایی از نگاه رهبر معظم انقلاب و از نگاه لیبرال ها اگر توجه نمایید به تفاوت تعارف و دیدگاه ها پی خواهید برد لذا اینجا اهمیت ارائه تعریف درست و متقن از هویت کاملا مشخص می گردد.
وی در خصوص معرفی نخبه‌ها و قهرمان‌های ایرانی و انقلابی به نوجوانان گفت: ما برای تقویت و توسعه و تکامل هویت ایرانی اسلامی نیاز به یک برنامه همه جانبه داریم و ایجاد و تکامل یک هویت مطلوب و با برکت نمی تواند با آموزش های حداقلی صورت بگیرد و همه عناصر موثر در این امر باید پای کار بیایند و احیای سنت های ایرانی و تاکید به جایگاه تکمیل کننده این هویت مجموعه گسترده ایست که باید نقش آفرین باشد. این نکته را هم باید در نظر داشت که ساخت و تغییر و تکامل هویت یک امر تدریجی و عمدتا غیر مستقیم است.
حجت الاسلام تقوی افزود: ما اگر بخواهیم ۵۰ سال آینده را نقاشی کنیم در این نقاشی در ۵۰ سال آینده مدل ارتباطات و جامعه و دیگر عوامل به چه شکلی است. باید به این فکر باشیم که از همین حالا آینده را طراحی و ترسیم کرده و برای ساخت آن تلاش نماییم.
وی اظهار کرد: ما به عنوان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها وظیفه داریم با یک نگاه همه جانبه و با تاکید بر نقش راهبری همه ی امکانات دانشگاه را در این زمینه بسیج کنیم. البته بخشی از همه امکانات امورات فرهنگی است اما مهم تر از آن دو بخشی است که از آن غافل هستیم و به نقش آفرینی آن اهتمام نورزیدیم، یکی بخش متون خصوصا در حوزه علوم انسانی و دیگری نقش اساتید است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان افزود: مرجعیت در این دو بخش باید بیش از پیش جدی گرفته و به آن پرداخته شود و متاسفانه در این زمینه اقدامات کمی انجا شده است و با نقطه مطلوب فاصله داریم زیرا زمانی که یک جوان ایرانی به هویت خودش افتخار نمی کند معناهایی را در پی خواهد داشت که یک از آن معناها کم کاری ها در بخش های مرتبط است.
وی اضافه کرد: بنده معتقدم نوشتن آیین نامه و سند جامع لازم است اما کافی نیست و ما تا این مجموعه را به یک گفتمان قالب در محیط های آموزشی تبدیل نکنیم راه به جایی نخواهیم برد. ای کاش فریادها و رهنمودهای اماین انقلاب به دانشگاه ها و مدارس در این باره جدی گرفته می شد و این اتفاق باید برخوردار از یک هویت انسان ساز، جامعه پرداز و تمدن ساز باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در رابطه با اینکه انسانی که دچار یک رکود و توقف شده است چگونه می تواند به جامعه پردازی و تمدن سازی برسد، گفت: نکته ضروری بعدی این است که ما متاسفانه از ذخایر و مفاخر خود کمتر استفاده کرده ایم و البته هر جا که از این امر بهره برده ایم سود کرده ایم. به طور مثال زمانی که صحبت از اربعین می شود که به عنوان یک ذخیره الهی در جامعه و فرهنگ و مذهب ماست، می بینیم چقدر تاثیرات فراوانی دارد و در این بخش کافیست مسئولان زمینه سازی ها را انجام دهندو در بخش دیگر هشت سال دفاع مقدس که شامل عناصر عزت بخش به جامعه ما است، اکنون این سوال مطرح است که چند خانواده عزیز شهیدان را به جامعه دانشگاهی معرفی کرده ایم؟ چند تصویر از خانواده شهدا در کتاب های درسی ما آمده است؟ استان هرمزگان ۱۵۰۰ شهید دارد؛ چرا در کتابها نامی از این خانواده ها برده برده نشده است و چرا مفاخر یک منطقه رابه اهالی آن معرفی نمیکنیم. اگر بناست فرهنگ ابثار و شهادت جریان پیدا کند با دادن یک لوح تقدیر این امر محقق نمی شود و حتما باید تبدیل به یک گفتمان گردد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=21093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها