افزونه جلالی را نصب کنید.
امام جمعه بندرعباس در دیدار با کارکنان کتابخانه های عمومی:

مسئولیت اجتماعی صنایع در توسعه کتابخانه های استان ضعیف است

  • کد خبر : 21164
  • 22 آبان 1402 - 14:54
مسئولیت اجتماعی صنایع در توسعه کتابخانه های استان ضعیف است
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان در دیدار با کارکنان کتابخانه های عمومی گفت: نقش و مسئولیت اجتماعی صنایع در توسعه کتابخانه های استان ضعیف است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، هفته کتاب در هرمزگان با دیدار حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان با فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و کارکنان و کتابداران در اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان آغاز شد.

امام جمعه بندرعباس گفت: در آغاز باید به اقشار مختلف مردم استان هرمزگان به واسطه استقبال بسیار خوبشان از کتاب تبریک بگویم. بررسی های صورت گرفته از برپایی نمایشگاه های کتاب و مراجعه به کتابخانه ها نشان می دهد، میزان استقبال هرمزگانی ها از کتاب بسیار زیاد است.

حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده ابراز داشت: به دلیل پیشرفت زیرساخت های حوزه کتابخوانی در غرب استان باید از جامعه خیرین تشکر کنم، حضور خیرین در امر مهم کتابخانه سازی در شهرستان های غرب استان نسبت به سایر نقاط هرمزگان پر رنگ تر است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود: از مردم استان هرمزگان به ویژه قشرهای فرهیخته، آموزش و پرورش، دانشگاهیان، جامعه فرهنگی و دوستداران پر تعداد کتاب خواهش دارم که وقف کتاب را به عنوان یک پدیده جدید مورد توجه قرار بدهند. امیدوارم با رونق وقف کتاب و کتابخانه‌ها مشکل زیرساختی در این بخش مرتفع شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان گفت: مردم حتی می‌توانند در وصیت‌نامه‌شان در ثلث اموالشان وصیت کنند که یک ثلث مالشان در حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود. وصیت در ثلث مال، راهکار مناسبی است که مردم می‌توانند در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مشارکت کنند.

صنایع در انجام مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه کتابخانه‌ها متاسفانه وضعیت خوبی ندارند

حجت الاسلام عبادی‌زاده با گلایه از صنایع تصریح کرد: صنایع در انجام مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ و بویژه در حوزه کتابخانه‌ها متاسفانه وضعیت خوبی ندارند. ما می‌توانیم بخشی از خلأهایی که در استان داریم، از قبیل ساختمان کتابخانه‌ها و خرید کتاب، را ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی تامین کنیم. امیدوارم پیگیری‌های من و استاندار در سال جدید بیشتر در همین راستا باشد تا بتوانیم خلأهای موجود را پر کنیم.

وی همچنین گفت: راه اندازی کتابخانه‌های سیار هم کار بسیار خوبی است زیرا می‌تواند فضای شهرها و روستاها را نشاط آور و دسترسی به کتاب را راحت تر کند. حتی کتابخانه های کوچک در مدارس، قفسه های کوچک کتاب در راه آهن، فرودگاه و … می‌تواند به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک قابل توجهی کند.

وی با ابراز امیدواری از تکمیل و تجهیز مجموعه کتابخانه مرکزی بندرعباس در آینده ای نزدیک گفت: با حمایت‌های استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ۱۵ سال این مجموعه آماده شده است. امیدوارم که رویکرد به کتاب و کتابخوانی در میان خانواده‌ها به ویژه در بین کودکان و نوجوانان تقویت شود تا ان شاالله بتوانیم شهر بندرعباس را به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی کنیم.

حجت الاسلام عبادی‌زاده در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران گفت: انتخاب مرد و زن سال کتاب هرمزگان را در قالب طرح مشخصی به جلسه شورای فرهنگ عمومی می آوریم، ان شاالله تصویب خواهد شد. قطعاً باید این موضوع مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوانیم بسته‌های مروج کتاب و تشویق کتابخوانی برای همه گروه‌ها و اقشار مختلف داشته باشیم.

حداقل ۴۰ کتابخانه در استان کم داریم

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان نیز ضمن قدردانی از حضور امام جمعه بندرعباس در بازدید از کتابخانه طالقانی، گفت: در حال حاضر تعداد ۸۱ کتابخانه عمومی در سراسر استان داریم، که از مجموع این ۸۱ مورد، ۷۱ کتابخانه نهادی، ۸  مورد مشارکتی و ۲ باب هم کتابخانه زندان هستند.

فرشاد محمدی با اشاره به کمبود شدید سرانه فیزیکی کتابخانه‌ای در استان ادامه داد: حداقل ۴۰ کتابخانه در استان کم داریم. افتتاح کتابخانه مرکزی بندرعباس تاثیر زیادی در افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه ای استان خواهد داشت.

محمدی توضیح داد: در غرب استان به لحاظ حمایت خیرین شرایط بسیار بهتری در زمینه کتاب و کتابخانه داریم. اما یکی دیگر از مشکلات ما نیروی انسانی و حقوق پایین کتابداران است.

این چهره فرهنگی با رضایت کامل از استقبال خانواده‌ها و کودکان از کتاب گفت: استقبال از کتابخانه‌ها خیلی خوب و غیر قابل باور است. مردم برای خرید کتاب هم عطش دارند. مراجعه به کتابخانه‌ها هم بسیار رضایت بخش است.

محمدی با اذعان به اینکه رویکرد کتابخانه‌ها از حالت سنتی خارج شده است، گفت: در کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌های کوچک کتاب برگزار می‌شود، کتابخانه محل راه اندازی و آموزش کسب و کارهای کوچک شده است و همچنین هیچ کتابخانه‌ای بدون بخش کودک نداریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان چند خبر مسرت بخش هم عنوان کرد که می‌توان به راه اندازی نخستین کتابخانه سیار کتابخانه های عمومی هرمزگان، پیگیری سرانه مطالعه مفید در کتابخانه‌ها، بازگردانی کتابخانه شهدای بندرعباس از مرکز اسناد شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها و طرح جدید و پایلوت شدن هرمزگان در طرح ملی محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور با انعقاد تفاهم‌نامه با کتابخانه ملی اشاره کرد.

در حاشیه این دیدار حجت الاسلام عبادی زاده از کتابخانه عمومی طالقانی واقع در خیابان دانش بندرعباس بازدید و با کتابداران دیدار و گفتگو کرد. امام جمعه بندرعباس پس از دیدار با کتابداران و گفت و گو با کارکنان کتابخانه های عمومی استان با حضور در محل پروژه کتابخانه مرکزی بندرعباس از روند تکمیل این مرکز بزرگ فرهنگی بازدید کرد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=21164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها