افزونه جلالی را نصب کنید.

اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا و ارتقاءسلامت خانواده در هرمزگان

  • کد خبر : 21571
  • 02 آذر 1402 - 11:28
اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا و ارتقاءسلامت خانواده در هرمزگان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : بیماری های غیر واگیر عامل 78درصد مرگ ومیر ها در دنیا هستند که در استان هرمزگان نیز 45درصد مرگ و میر ها به دلیل بیماری های قلب و عروق است و نشان از اهمیت شناسایی زود هنگام این بیماری ها است .

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: عوامل زیادی از جمله کم تحرکی ،سابقه خانوادگی ، سبک زندگی ناسالم از فاکتورهای مهم در بروز دو بیماری دیابت و فشارخون هستند که در ابتدای ابتلای فرد بی علامت بوده ودر صورت عدم شناسایی زود هنگام می توانند باعث بروز عوارض شدید شوند .ولی درصورت شناسایی به موقع و با مداخلات درمانی و مراقبت ها می تواند تا حد زیادی این دو بیماری را کنترل و از بروز عوارض جلو گیری کرد .

وی بیان کرد با اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا تمام افراد بالای ۱۸سال به لحاظ فشارخون و دیابت بررسی می شوند و براساس شیوع و میزان فشارخون و دیابت آموزشهای لازم را دریافت می کنند .

دکتر ذاکری اعلام کرد: در استان هرمزگان حدود یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت بالای ۱۸سال هستند که باید غربالگری شوند که پیش بینی می شود ۷۰درصد این جمعیت دراستان هرمزگان غربالگری خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: در این پویش از افراد بالای ۱۸ سال دعوت می کنیم تا به خانه های بهداشت وپایگاهها ی سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت در محله های خود مراجعه کنند تا بصورت رایگان مورد غربالگری دیابت و فشارخون قرار بگیرند.

برگزاری وبینار پویش ملی  غربالگری  دیابت و فشارخون بالا در مرکز بهداشت استان هرمزگان

جلسه هماهنگی اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا جهت مدیران و معاونین بهداشتی و کارشناسان شبکه های بهداشت ودرمان شهرستان های تابعه استان هرمزگان بصورت وبیناری با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و معاونین فنی و اجرایی و مدیر گروه های فنی ستادی معاونت بهداشت در مرکز بهداشت استان هرمزگان برگزار شد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه پایه و اساس برنامه سلامت خانواده  برکنترل بیماریهای غیرواگیر قرار داده شده است گفت : انتظار می رود این پویش ملی در زمان مشخص و با جدیت کامل وبا مشارکت اجتماعی و هم افزایی  با دیگر نهادها به نحو احسن برگزار شود .

دکتر عبدالجبار ذاکری با اشاره به شناسایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت که از اهداف اصلی پویش ملی است گفت : با اندازه گیری فشارخون و قندخون افراد بالای ۱۸سال به دنبال شناسایی افراد مشکو ک هستیم تا این افراد بعد از شناسایی شدن در صورت نیاز به سطح دو ارجاع و تحت درمان  و مراقبت قرار گیرند .

وی در این جلسه اهداف  اجرای این پویش ملی،  را افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان  بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر دیابت و فشارخون برشمرد.

دکتر ذاکری با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و آگاه سازی  جامعه گفت: یکی از مهم ترین اهرم های اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم تریبون های ائمه جماعت می باشد که می توان از این ظرفیت نیز استفاده کرد.

معاون بهداشتی پیش بینی کرد روزانه بین دو و نیم تا سه و نیم درصد از جمعیت بالای ۱۸سال توسط تیم های غربالگر در استان غربالگری و مراقبت شوند.

دکتر ذاکری اعلام کرد: تعداد ۱۷۷مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ،تعدا ۶۱۸خانه بهداشت و ۱۲۵پایگاه سلامت آماده خدمت رسانی رایگان جهت شناسایی بیماران دیابتی و فشارخون بالا در استان می باشند

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=21571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها